Direktlänk till inlägg 25 januari 2010

Mjuka vs. Hårda metoder

Av Sara - 25 januari 2010 21:50

Jag får ibland frågan varför jag tränar som jag gör. Jag hör också ganska ofta att det viktigaste är att man uppnår resultat i sin träning, att det är just det som är huvudsaken.

Precis så har jag också tänkt, eller snarare gjort. Förr tänkte jag inte så mycket på varför hunden betedde sig som den gjorde, eller hur den mådde när jag tränade den, jag var mest inne på att få fram de beteenden jag ville ha och få bort dem jag inte ville ha.


Leo blev tränad med koppelryck, "nejande" och obehag. Han är en fin hund idag, inget fel på honom alls, men att jag aldrig någonsin stannade upp och frågade mig själv - hur mår Leo?


En dag för ca 3,5 år sedan kom jag i kontakt med en tjej som sysslat med klickerträning och positiv förstärkning under många år. Jag frågade om vi kunde träffas, jag blev intresserad av att se hur denna träning gick till. Efter att ha sett henne träna sin hund blev jag mycket intresserad av att ta reda på mer. Om det inte vore för henne hade jag kanske aldrig blivit så "klickerfrälst" som jag är idag, och det kommer jag vara tacksam för i resten av mitt liv   


Här började resan för mig, resan till mer förståelse för våra fyrbenta vänner. Jag läste en bok, läste massor på internet, och framförallt fick jag hjälp av erfarna klickerfolk att lära mig och utvecklas i min träning.

När jag väl började förstå hela "tänket" och filosofin bakom klickerträning och positiv förtärkning blev allt så klart för mig. Jag såg hela hundträningen från en annan synvinkel - HUNDENS 


Jag har en lång väg att gå och mycket att ännu lära mig. Men jag känner mig på god väg, och slukar all ny kunskap jag kan komma åt.


Idag tränar jag inte längre med syftet att bara uppnå resultat. Hela min träning baseras på att mina hundar ska få en rolig upplevelse och vilja göra som jag vill för att dem själva väljer det. Jag vill att mina hundar ska vara glad, frammåt och nöjda med allt i sitt liv. Jag vill inte ha en hund som lever i rädslan att få ett obehag om den inte gör det som människan tycker är rätt.


Jag har fått en större förståelse och respekt för hundar som levande och kännande varelser. För mig är det viktigaste i mitt hundägande att göra mina hundar lyckliga och nöjda med livet!


Jag tycker alla människor som tränar hund borde tänka mer på hur hunden uppfattar situationen och träningen. Varför hunden gör som den gör, och försöka hitta lösningar utefter det.


En lydig hund är inte alltid en lycklig hund.

Lyckan sitter inte i lydnaden, utan i vilken väg man valt som hundtränare att ta sig dit på.


Så min slutgiltiga slutsats är att den största skillnaden mellan mjuka och hårda metoder är hundens lycka och syn på livet.


 
 
Rebecka

Rebecka

25 januari 2010 23:19

Jättefint skrivet Sara. Du är min förebild :)

http://havetstormar.blogg.se

 
Ingen bild

Lin

26 januari 2010 09:35

Kommer ihåg det :) I din mammas trädgård träffades vi och vilken tur att det blev ett bra möte :)
Kram

 
Ingen bild

Lina

26 januari 2010 17:51

Delar helt klart dina erfarenheter, är även jättekul se fler som använder sig av det synsättet när det kommer till hundar av envisare, kraftigare ras där folk gärna har en annan åsikt om hur dessa hundar "ska tas".
Keep the good work up!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 februari 2013 18:08

Inte helt planerat, men tillslut blev det så ändå   Elda födde 7 valpar för 2 månader sedan. 6 tikar och 1 hane. Den förstfödde lille prinsessan fick bli en del av vår familj, och heter nu Pretty Angel´s Cold Asches Of Fire a.k.a "Aska".   Hon ha...

Av Sara - 12 november 2012 11:58

Oj, här ser jag att det har varit tyst allt för länge sedan sist! Konstigt detdär, med att man i perioder helt tappar lusten av att skriva!? Jag som annars älskar just detta, och att dela med mig av tankar, tips, träning, vinster, förluster, glädje o...

Av Sara - 12 maj 2011 19:16

I oktober 2009 blev vi medlemar i Swedish Working Bulldog Göteborg, som är en lokalgrupp under Swedish Working Bulldog Association. Resan har gått ganska snabbt, och nu, snart två år senare är jag själv kassör och träningsansvarig i föreningen, och...

Av Sara - 14 april 2011 14:55

Idag åkte jag och Elda iväg och tränade lite inför tävling med M och Elsa. Vi kommenderade varann, och gick igenom alla momenten i lydnadsklass 1.   Kändes bra att göra detta, så man vet lite vart man står i dem olika momenten "på riktigt".  ...

Av Sara - 14 april 2011 12:14

Jag har fortfarande varit enormt dålig på att uppdatera bloggen. Det har varit så mycket runtomkring, och alla har vi väl perioder då man inte har lika stor motivation till skrivandet antar jag.   Nåja, hundarnas träning har inte trappats ner, sn...

Presentation

Kategorier

Fråga mig

12 besvarade frågor

Omröstning

Tränar du aktivt med din hund?
 Ja, i tävlingslydnad
 Ja, i Agility
 Ja, i Weight Pulling
 Ja, i bruks
 Ja, i flera av ovanstående
 Ja, i annat än ovanstående
 Ja, i allmänlydnad/vardagslydnad
 Ja, bara vardaglig aktivering och skoj
 Nej, min hund lever enbart som sällskap

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7
8
9
10
11 12 13
14
15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lämna ett tassavtryck


Ovido - Quiz & Flashcards