Alla inlägg under juli 2008

Av Sara - 27 juli 2008 01:25

Nu har jag äntligen fått det =) Innebär en enorm frihet. Spanar efter en bil, sedan blir livet mycket enklare att leva :)


Idag har Milo varit med på stranden medan Leo varit hos mamma på trädgården hela dagen och vilat i skuggan.

En skön dag, men nu är vi alla helt slut!

Av Sara - 16 juli 2008 21:48

Min älskade lilla Prinsessa....


Vi har kommit så nära varandra, och kemin mellan oss fungerar så otroligt bra. Det har "klickat" mellan oss, riktigt ordentligt.


Igår körde vi ett träningpass där jag hade henne lös hela tiden på appellplan. Trotts all störning av hundarna i hundhusen var hon helt fokuserad på mig och hennes uppgifter.

Samma idag, även med alla hundar runtomkring på kursen kunde hon hålla totalt fokus på mig. Vi körde inkallningar, felfria trotts stora störningar.

Vi körde fotgående bland alla andra hundar, lös, felfritt!

Hon är en drömhund lillgumman!!!

Allt flöt verkligen på idag.


Nu till det jobbiga, för min del.

En tjej kom idag, för att kika på Troya, se hur hon gick på kursen, vad hon kan och hur jag jobbar med henne.


Tjejen ifråga verkar bra, men mitt hjärta säger ju "Neeeeeej!"

Jag vet att hon kommer få det bra, men jag vill inte lämna ifrån mig henne. Nu är hon ju min lilla bebis, och hon tyr sig till mig, lyssnar på mig, och det är ju jag som har tränat upp och format henne vidare till den hon är idag.


När de efter kursen sa att de gärna ville ha henne kom tårarna.

Ska jag bli tvungen att lämna ifrån mig ännu en av mina hjärtan? Jaa....

Nästa söndag blir hon deras..

Dock ska hon gå vidare kurs hos oss, så jag får ju träffa henne igen.


Det är sååå svårt att inte fastna för en hund man tränar, även om man försöker. Men det går inte. De andra hundarna på jobbet har man inte den relationen till, men dessa hundar kommer man så otroligt nära.

Sedan slits man ifrån dem, mot sin vilja...och det gör verkligen ont.

Många tårar kommer fällas för min älskade troya...men vi kommer fortsätta upprättahålla träningen veckan som är kvar...och jag vet ju...att jag aldrig någonsin kommer glömma henne. Hon är en av många "skyddsängalr" jag bevarar i mitt hjärta föralltid...


Och fler kommer det bli. Nästa onsdag sätter jag igång med träningen på Quando - schäfer hane och Natcho - Rottis hane.

Av Sara - 13 juli 2008 17:13

Imorse gjorde vi två sökrutor. En gick bra, men den andra blev "försörd" av ett fotbollslag som gick rätt igenom den! haha.

Har inte så många avkillda platser att läga rutor på, men försökte så gott jag kunde. I sista sekunden när jag låtit det ligga en stund så kom dom promenerades rätt över...haha...*suck*


Senare var vi ute på en långis vid havet i det underbara vädret. Hade kunnat vara ute hela dagen, om man hade haft sällskap också! gud vilken underbar dag!


Nu ligger lillgubben och sover. nöjd över dagen.

Av Sara - 12 juli 2008 16:33

Ja, det har vi sysselsatt oss med idag.


Leo är hos mamma över helgen igen, så jag och Milo har fått lite egen tid tillsammans medan gammelgubben njuter av att ligga och njuta på mammas trädgård hela dagarna och även nätterna om vädret tillåter och han känner för det. Dörren står ju öppen, så han får själv välja om han vill vara inomhus eller utomhus.


Imorse på morgonpromenaden fick jag lust att göra en liten sökruta med Milo. Och det gick jättebra :) Ska försöka göra några sådana i veckan nu. Längtar så efter mitt körkort så jag kan åka till riktiga skogen och lägga spår eller köra lite upplet...här har vi ingen sådan skog som passar bra till dessa ändamål :(


Nu senare på eftermiddagen tog vi oss till våran lilla skog där han fick springa lite lös och så tränade vi lite på den eviga apporteringen. Jag har ännu inte förmått honom att sluta trampa runt när han har apporten i munnen. Vet inte hur jag ska lyckas med detta riktigt.


Här kommer lite bilder ifrån dagen iallaf, inte så bra kvalité dock:


Busunge:


Snyggt poserat. Fick syn på en gubbe längre upp i skogen ;) :


 Ännu en snygg posering:


Njuter av solen och värmen

Av Sara - 9 juli 2008 21:18

På jobbet med Troya alltså. Och WOW vilka framsteg vi har tagit tillsammans. Jag känner mig så glad och lycklig just nu, som har lyckats så bra med henne. Dessutom var hon ju en superhund från början.

Schäfrar är verkligen enkla hundar att träna, helt klart.


Idag avancerade vi ännu ett steg, och började med att gå slalom mellan hundarna med sin egen hund LÖS! Jag föväntade mig egentligen inte speciellt mycket, men det gick jättebra. Hon sprang fram till en hund, men annars jobbade jag massor med godis och leksak och lyckades hålla henne fint vid min sida med god kontakt resten av tiden.


Sedan avancerade vi också ännu ett steg i inkallningen idag. 5 hundar som satt mitt emot varann, och kallades in samtidigt!

Alla hundar skötte sig exemplariskt, och Troya prang till mig utan tvekan och avslutade med en snygg ingång :) Detta gjorde vi ett par gånger, med samma braiga resultat!


Något annat vi också gjorde, som Troya skötte sig bäst på av alla var "stanna" med störning. Vi platsade hundarna och kursledarna kastade en boll fram och tillbaka till varandra mellan hundarna. Troya höll jättebra kontakt med mig och sprang aldrig fram mot bollen som de andra gjorde någon/några gånger. *duuuktig tjej!*

massor med belöning såklart och sedan avslutade vi med massor med kamplek!


En otroligt lyckad dag för oss!


Milo däremot...har kommit in i någon jobbig fas igen. Kontakten i stan har "lagt av" lite, och intresset för människor har åter ökat. haha...det går i vågor, men vi jobbar på.


Det tråkiga är att han återigen har börjat yla när jag lämnar honom ensam en stund. Det som funkat så bra i flera månder! Så nu är det dags att åteigen backa i träningen och "börja om från början". *suck* Men vi kämpar på här, och jag hoppas att det släpper lika fort som förra gången detta beteende dök upp igen.

Dessa unghundar ;) 1 år och 4 månader är lillkillen nu. Tiden rusar iväg!

Presentation

Kategorier

Fråga mig

12 besvarade frågor

Omröstning

Tränar du aktivt med din hund?
 Ja, i tävlingslydnad
 Ja, i Agility
 Ja, i Weight Pulling
 Ja, i bruks
 Ja, i flera av ovanstående
 Ja, i annat än ovanstående
 Ja, i allmänlydnad/vardagslydnad
 Ja, bara vardaglig aktivering och skoj
 Nej, min hund lever enbart som sällskap

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2008 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lämna ett tassavtryck


Ovido - Quiz & Flashcards