Alla inlägg under september 2010

Av Sara - 15 september 2010 23:40

Nu har jag och hundarna börjat med ännu en ny sport - Lure Coursing, vilket går ut på att hundarna helt enkelt ska jaga en lådsashare ute på en åker. Detta är en sport där hunden kan släppa allt, och bara hänge sig till sina instikter. Mina hundar bara ÄLSKAR DET! Sådan lycka och frihet har jag aldrig skådat, som att se dem ge allt och lite till ute på fältet.


Första dagen vi testade åkte vi till Borås Greyhound Park. Detta område var inhägnat, så hundarna behövde inte bära munkorg. I annat fall, om man tränar ute på en öppen åker, är det krav på att ha munkorg på hundarna, ifall att ett riktigt vilt skulle dyka upp, vilket hundarna inte får lov att fånga.


Det var en bra start för hundarna, och enligt testledaren sprang dem snyggast och bäst av alla hundarna den dagen - vilket för mig var sjukt kul att höra, eftersom de andra hundarna var vinthundar, och LC är en sport som är gjord för denna typ av hundar. Men Terrier har jaktinstinkt dem med, även om det aldrig kommer komma i närheten av den snabbhet som vinthundar har.


Eldas första lopp:


  


    


        


    


Och Milos första:


    


      


    


        


Idag åkte vi iväg på andra träningstillfället, där hundarna skulle få testa på att springa med munkorg. Detta fick super, såfort haren stack iväg, glömde dem allt vad munkorg hette och sprang för allt vad dem var värda!


Milos första lopp:  


Andra lopp:


 


Eldas första lopp:


Andra lopp:


 


Jag är supernöjd med dagen, och mina hundar är trötta och lyckliga. Bättre kan det inte bli!       

Av Sara - 6 september 2010 18:41

Vi är så insnöade på tävlingslydnad och WP att man nästan glömmer av dem viktiga delarna i vardagslydnaden. Inte glömmer av kanske, men dem blir inte prioriterade. Nåja, någon gång i veckan försöker jag att klämma in en dag där hundarna får följa med på stan, och idag blev en sådan dag.


Största fokus låg på Elda och hennes koppelgående. I stan, och med andra hundar, blir det lätt att hon stressar iväg och det är något som jag gärna vill jobba ur henne. Milo är ju stadshunden själv, så han fick lulla på vid sidan, men Elda och jag jobbade med kontakt, gå fint i koppel och inte skälla på mötande hundar.

Är jättenöjd med vår dag! En Lagotto fick sig en utskällning, men annars lyckades vi fint, och skvallerträningen sitter riktigt, riktigt bra!


Senaste månaden har jag lagt mycket krut på just skvallerträningen, och det ger snabba resultat på den snabbtänkte Elda. I dagsläget gör hon till 90% som så att hon ser en hund, (kan inte låta bli att pipa till ibland), men söker sedan upp kontakt = Massoooooor med beröm och belöning. Jag tror att jag äntligen har lyckats omvända hennes intensitet och frustration vid hundmöten mot MIG istället för mot den andra hunden, yes!! :)


Igår fick Elda en tidig födelsedagspresent av uppfödaren som jag är fodervärd åt, en lydnadsbok som verkar väldigt, väldigt bra. Vi har redan läst de 50 första sidorna, och det verkar lovande.

Tack underbara Vicky, som verkligen stöttar och hjälper oss på traven i vår träning mot lydnadsplanen nästa år! :)



Presentation

Kategorier

Fråga mig

12 besvarade frågor

Omröstning

Tränar du aktivt med din hund?
 Ja, i tävlingslydnad
 Ja, i Agility
 Ja, i Weight Pulling
 Ja, i bruks
 Ja, i flera av ovanstående
 Ja, i annat än ovanstående
 Ja, i allmänlydnad/vardagslydnad
 Ja, bara vardaglig aktivering och skoj
 Nej, min hund lever enbart som sällskap

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lämna ett tassavtryck


Ovido - Quiz & Flashcards