Direktlänk till inlägg 12 maj 2011

Milos utveckling i sporten Weight Pull

Av Sara - 12 maj 2011 19:16

I oktober 2009 blev vi medlemar i Swedish Working Bulldog Göteborg, som är en lokalgrupp under Swedish Working Bulldog Association.

Resan har gått ganska snabbt, och nu, snart två år senare är jag själv kassör och träningsansvarig i föreningen, och Milo har tagit sin första pallplats på tävling   


Milo var inte en hund som gillade att dra kedjor, och ännu mindre dra vagn, från första stund. I 6 månaders tid jobbade vi med att bygga upp intresset för att ens jobba riktigt hårt fysiskt.

"kamphundarna" som ska ha dendär viljan av stål, njaaa...det passar väl inte riktigt in på Milo som individ.


I början vägrade han att gå mer än ett par meter innan han stannade, när vi var ute på motionsrunda (även kallat dragweight) med kedjor bakom. Jag fick börja väldigt lätt, och belöna för varje rörelse framåt, och varje tecken på att han ansträngde sig lite extra när kedjorna fastnade eller det blev lite tyngre.

Med tiden växte hans självförtroende, och hans vilja att jobba, och tillslut kom han till den punkten där han faktiskt kände att han fick ut något av att kämpa.


Likadant med vagnsmomentet. I början var vagnen det läskigaste som fanns. När han väl vande sig vid den, så drog han bra sålänge det inte kom till den gränsen där han verkligen var tvungen att ta i det där "lilla extra" för att lyckas få igång vagnen. Där föll hans självförtroende till botten, och han började att tveka.

Här jobbade jag också med belöningar, både med godis, leksak och mycket med röstberöm. Att stötta honom i dragen, och tala om för honom när han gjorde precis rätt!


Vår träning gick sakta framåt, och i slutet på 2010 började vi att tävla.

Milos dåliga självförtroende, och bristen av "kämparglöd" gjorde sig dock påmind på tävling. Där styrkan började tryta, försvann också all självsäkerhet.


Detta har vi nu försökt att jobba på som tusan. Dvs att hitta en motivation som gör att han är villig att kämpa detdär tilla extra, samt att hans ska ha sin egen vilja att slutföra sitt arbete - såsom en staff SKA vara ;)


I början på 2011 bestämde jag mig dock för att han skulle få göra sin sista tävling, och sedan skulle jag ge honom en paus ifrån tävladet. Mest för att min egen ork började ge sig, och jag kände att Milo kanske inte var rätt hund för denna sport. Kanske skulle jag ge honom lite andrum och satsa på den ynge tiken Elda, som älskar att jobba och har kämparglöd så det räcker och blir över.


Då hände något! På vår första (och redan bestämt sista) tävling för året, genomförde Milo alla sina drag utan en ända tvekan. Han kämpade in i det sista, och slutade på en 4:e plats andra tävlingsdagen.

Efter denna framgång, har han visat en helt annan sida. Han jobbar, han kämpar och han ger inte upp! Inte i någon övning har han börjat tveka som förr. En helt annan mentalitet!

Fråga mig inte vart den kommer ifrån eller hur han fick den, för det vet inte ens jag!


Jag har därför idag bestämt mig för att Milo fortf verkar har viljan och lyckan i att träna det vi gör. Han har förändrats, och verkar idag uppskatta vår träning mer än någonsin.

Vi kommer också därför fortsätta satsa på tävlandet, eftersom att matte tycker att det är så nedrans roligt!


När jag satte mig ner för att studera Milos korta tävlingskarriär, ser man att han sakta utvecklats hela tiden, blivit starkare och blivit bättre för varje tävling han deltagit i. Även om det har gått sakta, så har han hela tiden slagit sina egna "personrekord".


Milos första tävling:

sommardraget 2010

Dag 1:

maxdrag på 426 kg = 24,07 gånger sin egen vikt.


placering: 10 av 11


Dag 2:

Maxdrag på 500 kg = 28,25 gånger sin egen vikt


Placering: 10 av 12


Andra tävlingen:

SM 2010


Maxdrag på 540 kg = 30,34 gånger sin egen vikt.


Placering: 8 av 11


Tredje tävlingen:

Euro Grand Prix 2011


Dag 1:


Maxdrag på 626 kg = 36,39 gånger sin egen vikt


Placering: 5 av 14


Dag 2:


Maxdrag på 764 kg = 44,41 gånger sin egen vikt


Placering: 4 av 10


Fjärde tävlingen:

Majdraget 2011


Maxdrag på 772 kg = 45,41 gånger sin egen vikt


Placering: 2 av 12


När jag ser tillbaka på detta, så inser jag verkligen vilken utveckling vi ha gjort, vilken resa vi har tagit oss igenom tillsammans, och att vårt sammarbete ihop bara blir bättre och bättre!


Milo är min lilla prins, som aldrig slutar att överraska.

Nu satsar vi på minst 3 tävlingar till iår, så får vi se om han kan hålla samma nivå, eller om vi hade tur på sista tävlingen   


Oavsett, så har vi enormt kul ihop, det är är trotts allt det allra viktigaste!







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 februari 2013 18:08

Inte helt planerat, men tillslut blev det så ändå   Elda födde 7 valpar för 2 månader sedan. 6 tikar och 1 hane. Den förstfödde lille prinsessan fick bli en del av vår familj, och heter nu Pretty Angel´s Cold Asches Of Fire a.k.a "Aska".   Hon ha...

Av Sara - 12 november 2012 11:58

Oj, här ser jag att det har varit tyst allt för länge sedan sist! Konstigt detdär, med att man i perioder helt tappar lusten av att skriva!? Jag som annars älskar just detta, och att dela med mig av tankar, tips, träning, vinster, förluster, glädje o...

Av Sara - 14 april 2011 14:55

Idag åkte jag och Elda iväg och tränade lite inför tävling med M och Elsa. Vi kommenderade varann, och gick igenom alla momenten i lydnadsklass 1.   Kändes bra att göra detta, så man vet lite vart man står i dem olika momenten "på riktigt".  ...

Av Sara - 14 april 2011 12:14

Jag har fortfarande varit enormt dålig på att uppdatera bloggen. Det har varit så mycket runtomkring, och alla har vi väl perioder då man inte har lika stor motivation till skrivandet antar jag.   Nåja, hundarnas träning har inte trappats ner, sn...

Av Sara - 5 februari 2011 19:27

Här har det inte hänt mycket på ett tag. Det ber jag såklart om ursäkt över.   har precis startat ett nytt jobb, samt att hundarna fortf skall tränas och aktiveras. Dvs, tiden att blogga har blivit mycket mindre. Men jag tror att till vår/sommar,...

Presentation

Kategorier

Fråga mig

12 besvarade frågor

Omröstning

Tränar du aktivt med din hund?
 Ja, i tävlingslydnad
 Ja, i Agility
 Ja, i Weight Pulling
 Ja, i bruks
 Ja, i flera av ovanstående
 Ja, i annat än ovanstående
 Ja, i allmänlydnad/vardagslydnad
 Ja, bara vardaglig aktivering och skoj
 Nej, min hund lever enbart som sällskap

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lämna ett tassavtryck


Skapa flashcards