Alla inlägg den 10 januari 2010

Av Sara - 10 januari 2010 10:31

Idag blir Elda 9 veckor gammal, och imorgon är det precis en vecka sedan hon kom in i våra liv. Det har varit en rolig med krävande vecka, och fler har jag att se fram emot.


För var dag som gått har Elda blivit vildare och mer frammåt. Hon lever verkligen upp till sitt namn!

Hennes aptit är på topp, och hon slukar i sig maten precis som en staff ska göra, så nu har vi börjat träna in att sitta vid skålen och invänta varsågod innan man får äta.

Eftersom vi redan tränat så mycket omvänt lockande har jag helt enkelt ställt ner matskålen, om hon går fram åker den upp igen, och så håller jag på tills hon står/sitter stilla tills jag säger "varsågod". Senare kommer jag att avncera till att hon måste sitta ner och söka kontakt innan hon får sin frisignal.


Just nu ligger hon och sover i sin valphage. Vi har börjat träna ensamhetsträning och första steget är att kunna ligga själv i valphagen medan jag är i samma rum eller när jag duschar. Det har varit en del pip och skrik, men det blir kortare och kortare pipstunder för varje gång, och idag pep hon nog bara i 10 minuter innan hon somnade. Jättenöjd är jag med detta framsteg! Vi försöker träna detta som minst 2 ggr/dag.


Sedan har vi fortsatt våran shejping av olika beteenden. Elda har helt och hållet lyckats förstå detdär med att trampa på en musmatta, likaså att backa! Hon är verkligen sååååå duktig! Ligg är det som är svårast för henne att erbjuda, så i veckan kommer jag koncentrera mig på att försöka fånga upp beteendet när hon gör det i vardagen, för detta kommer troligtvis att göra att hon lättare kommer att bjuda på beteendet under våra träningspass också.

Elda verkar älska att jobba, och hon har fortf bra koncenration och fart! Jag bara älskar henne!!   


Jag och Milo har kört en hel del stadga på platsliggningen med störning. Och störningen har varit att jag tränat med Elda lite längre bort. För honom är det en svårt uppgift, men han gör det sååå bra!!





Presentation

Kategorier

Fråga mig

12 besvarade frågor

Omröstning

Tränar du aktivt med din hund?
 Ja, i tävlingslydnad
 Ja, i Agility
 Ja, i Weight Pulling
 Ja, i bruks
 Ja, i flera av ovanstående
 Ja, i annat än ovanstående
 Ja, i allmänlydnad/vardagslydnad
 Ja, bara vardaglig aktivering och skoj
 Nej, min hund lever enbart som sällskap

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7
8
9
10
11 12 13
14
15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lämna ett tassavtryck


Ovido - Quiz & Flashcards