Direktlänk till inlägg 1 december 2010

Bullterriern Viktor

Av Sara - 1 december 2010 21:56

Viktor är min nya "daghund", som jag går ut med på vissa vardagar under lunchtid. Hans husse är en god vän till min mamma, så på den vägen kom vi i kontakt med varann, och jag tackade jag till att hjälpa till litegrann.


För er som redan vet, så räcker det la o säga "Bullterrier", så vet ni vad jag har o tampas med   . För er som inte vet, så är Bullterriern en ras för sig. Ganska så bestämda åsikter om saker och ting, samt lite envisa.

Ni kommer få lära känna Viktor genom bloggen, som den härliga hund han är - och då förstår ni vad jag menar   


Första promenaden tillsammans förra veckan var himla trevlig. Nästan hemma, fick Viktors nos upp en nedrans mumsig lukt, och han var tvungen att ta reda på den exakta källan till den goda doften:


  


Japp, det är Viktor det!


Igår fick jag också vara med om något helt nytt för mig. Vi var ute på en lite längre tur i skogen, och efter en bit bestämde sig viktor för att lägga sig på rygg, med sina små ben rakt upp i vädret, och gnugga sig i snön med hela kroppen och huvudet. Resultatet av detta blev små "Viktor-änglar", som jag nu börjat kalla dem. Himla gulligt faktiskt, och han ser så nöjt ut när han studerar sina fina verk efteråt   


Idag har jag också varit med om en helt ny sak - jag har blivit "koppeltränad", av Viktor själv.


Gårdagens ganska raska promenad gjorde att jag idag kände för en likadan. Härligt väder, kallt men soligt. Viktor var dock inte av samma åsikt, idag kände han för en ganska så långsam vandring, ingen brådska alltså!

Nåja, jag började promenaden med en ganska så rask takt, men snart blev kopplet åtspänt, då Viktor hamnade lite för långt bak. Detta resulterade i att Viktor tvärstannade, och där stod han sedan och väntade på att jag skulle komma tillbaka till hans sida. Som belöning för att jag utfört rätt beteende, så började han gå igen när jag ställt mig bredvid honom.


Blev kopplet spänt igen, upprepade han hela proceduren, genom att stanna och invänta att jag återvände till hans vänstra sida. Japp...helt ärligt, så har Viktor idag lärt mig vikten i att hålla sig nära, söka kontakt, och inte gå för snabbt, så att kopplet spänns!   


Två små viktor-änglar blev det också idag, han sprider ut sina vackra verk över hela högsbohöjd! :)


Nästa vecka blir det nog fler Viktorpromenader, så vänta tills dess, så återkommer jag nog med fler tokigheter!



 
 
Ingen bild

sebbe

1 december 2010 22:56

helt underbart att läsa tur man inte behöver leva med det hihi

 
Rebecka

Rebecka

1 december 2010 23:47

Inte illa av Viktor! Alla lyckas koppelträna, utom mig. Till och med hundar kan träna människor, bara inte jag mina hundar ;-) Förresten! Lady, mammas papillon gör oxå snöänglar.

http://havetstormar.blogg.se

 
Lenita

Lenita

3 december 2010 20:35

viktor låter lite lik min chico =) Fast mer envis=) eller så är jag mer envis än dej =) för jag vägrar gå till honom =)

http://prinsessanbananhammock.blogg.se

Sara

4 december 2010 13:01

haha, Viktor är ju inte min hund, så jag låter honom "vara den han är" ;) hade han varit min hund, hade jag nog inte vart likadan mot honom. Dock tycker jag att beteendet är charmigt, och Viktor får vara precis den här här ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 februari 2013 18:08

Inte helt planerat, men tillslut blev det så ändå   Elda födde 7 valpar för 2 månader sedan. 6 tikar och 1 hane. Den förstfödde lille prinsessan fick bli en del av vår familj, och heter nu Pretty Angel´s Cold Asches Of Fire a.k.a "Aska".   Hon ha...

Av Sara - 12 november 2012 11:58

Oj, här ser jag att det har varit tyst allt för länge sedan sist! Konstigt detdär, med att man i perioder helt tappar lusten av att skriva!? Jag som annars älskar just detta, och att dela med mig av tankar, tips, träning, vinster, förluster, glädje o...

Av Sara - 12 maj 2011 19:16

I oktober 2009 blev vi medlemar i Swedish Working Bulldog Göteborg, som är en lokalgrupp under Swedish Working Bulldog Association. Resan har gått ganska snabbt, och nu, snart två år senare är jag själv kassör och träningsansvarig i föreningen, och...

Av Sara - 14 april 2011 14:55

Idag åkte jag och Elda iväg och tränade lite inför tävling med M och Elsa. Vi kommenderade varann, och gick igenom alla momenten i lydnadsklass 1.   Kändes bra att göra detta, så man vet lite vart man står i dem olika momenten "på riktigt".  ...

Av Sara - 14 april 2011 12:14

Jag har fortfarande varit enormt dålig på att uppdatera bloggen. Det har varit så mycket runtomkring, och alla har vi väl perioder då man inte har lika stor motivation till skrivandet antar jag.   Nåja, hundarnas träning har inte trappats ner, sn...

Presentation

Kategorier

Fråga mig

12 besvarade frågor

Omröstning

Tränar du aktivt med din hund?
 Ja, i tävlingslydnad
 Ja, i Agility
 Ja, i Weight Pulling
 Ja, i bruks
 Ja, i flera av ovanstående
 Ja, i annat än ovanstående
 Ja, i allmänlydnad/vardagslydnad
 Ja, bara vardaglig aktivering och skoj
 Nej, min hund lever enbart som sällskap

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lämna ett tassavtryck


Ovido - Quiz & Flashcards