Alla inlägg under juni 2010

Av Sara - 17 juni 2010 21:34

Yes, idag blev Elda officiellt unghund. Hon startade sitt första löp.

Det känns spännande, men också lite nervöst såklart. Hur kommer Milo att ta det? För tillfället har är mest slickig och intresserad av baken då och då, främst när hon ska kissa/har kissat. Men annars inget som är annorlunda. Men vi får se hur det blir om några dagar...

Jag hoppas på att han kommer att kunna ta det såppas bra att livet inte blir allt för jobbigt för oss allihopa, men vi får ta det som det kommer helt enkelt!

Leo är hos mamma, och det är jag sjukt glad över. Annars hade ingen av oss fått en blund inatt.


Vi åkte till WP träningen efter jobbet, och Milo fick dra lite vagn. Vi har inte dragit på ca 1 månad, men det gick kanon! Han drog 410 kg utan problem, och även när M höll emot vagnen när han drog, för att göra det tyngre, så gick det bra. Milo jobbar lugnt framför vagnen, och blir mer och mer metodisk. Jag hoppas att han snart kan hitta sin teknik som kan göra att han utvecklas snabbare och presterar bättre!

Vi planerar och tränar inför att kunna starta i hans första tävling i slutet på Juli.


Efter några snygga drag blev det lydnadsträning som belöning och avslutning på en härlig dag. Vi tränar lite linförlighet och läggande under gång. Gick kanon idag, och äntligen ser jag framteg i våra lägganden.

Sedan blev det Vila för Milos del medan Elda fick komma ut för lite lydnadsträning hon också. Vi tränade ingångar, linförlighet och lägganden. Jag börjar äntligen få grepp om Eldas intensitet, och har börjat lära mig att hinna med och jobba i samma takt som henne. Jag känner att vårt sammarbete börjar växa sig allt starkare, och vi börjar förstå varann mer. Jag ser en ljus framtid för henne inom lydnaden, sålänge jag kan lyckas träna henne rätt!!


Ha en fortsatt trevlig kväll, nu ska vi spendera resten av kvällen i soffan :)  

Av Sara - 16 juni 2010 21:41

Idag efter jobbet åkte vi till Wp:n i Kviberg. Vi alla kom överens om att träna lite backträning, så vi bar oss iväg till en brant, lååång backe en bit bort.

Första draget upp för backen drog Milo 12 kg. Han fick kämpa, men det gick ändå bra. Andra draget koppalde jag på 14 kg - vilket var på gränsen till för tufft. Men han grejjade det! Tredje draget fick han en enkel match med 10 kg, och fjärde och sista draget blev det 12 kg igen.

Han jobbade stenhårt!


För några veckor sedan började vi med ett tillskott som jag ger i samband med träningen, och jag börjar sakta märka bra resultat! Milos återhämtning har blivit sååå mycket bättre, likaså hans uthållighet.

2 timmars träning blev det idag, (med vila såklart), och nu ligger vovvarna och sover i soffan.


Lilla Elda fick lalla runt efter oss upp och ner för backen. Fast hon verkade ganska nöjd med det. Lilltjejen fyller snart 8 månader, och kommer börja löpa när som helst. Milo är på henne där bak hela tiden, och vulvan har vuxit och ser lite svullen ut. Sedan kissar hon 50 11 gånger på en promenad, så det är nog dags när som!


Imorgon blir det jobb, och sedan till kviberg igen, då ska vi träna lite vagn.


ha en bra kväll!

Av Sara - 13 juni 2010 15:11

Här kommer några färska bilder på lillskruttan, som har hunnit bli hela 6 månader gammal. Tiden bara rinner iväg, och snart är det nog dags för första löpet!


        

Av Sara - 5 juni 2010 01:51

Idag spenderade vi 3 timmar i slottsskogen tillsammans med goda vännen L och hennes schäfertik Ia. Hemskt trevligt, med en lugn promenad och sedan lite passivitetsträning på gräsmattan för Elda.


Väl hemma, och efter några timmars vila, stack vi ut till fotbollsplanen för lite träning.

Jag och Elda böjade befästa kommandot "fot", samt tränade på fjärrdiregering - "sitt & ligg", samt att leka en del tillsammans.


Jag och Milo tränade också på sitt från ligg och ligg från sitt, samt linförlighet. Där avslutade vi med två roliga inkallningar också :)


Efter dagens bravader är hundarna nöjda. Vi får se vad vi hittar på fr något kul imorgon. Funderar på ett DW pass för Milo.


Ha en härlig helg!

Av Sara - 3 juni 2010 22:11

Om några dagar passerar Elda 7 månader, tiden går verkligen fort!

Hon är fortfarande liten, långa ben, och ett temperament som växer sig hetare för varje vecka.


Ikväll tog jag mig ut på gräsplätten utanför för att träna lite lydnad. Att träna inomhus går knappt längre, inte med Eldas fart och intensitet, vi behöver mer plats   


Ingångarna sitter jättesnyggt när det väl blir rätt och hon sansar sig lite. Nästa pass kommer vi börja lägga på kommandot "fot".

Vi tränade också lite mer läggande under gång, och Elda har redan passerat Milo i den träningen. Hon erbjuder ligg i fotposition jättesnyggt, och jag har börjat vänja henne vid att jag tar ett steg framåt medan jag kommenderar henne "ligg", och jag går vidare. Flera repetioner, och många lyckanden!


Sist men inte minst, tränade vi lite "kampa med trasa och lämna tillbaka den när man vunnit". Haha, hon vill ju så gärna springa iväg med den lillsnuttan. Men med koppel på, och många repetioner, så gjorde hon det riktigt fint tillslut. Jag kommer inte låta henne vinna leksaken lös innan jag känner att hon kan lämna av den fint till mig kopplad först.


En härlig träning, med en otrolig valp!   

Av Sara - 2 juni 2010 20:49

Det blir inte mycket skrivande när man jobbar varje dag! Har blivit mycket arbete på extrajobbet, vilket gör att vi alla är trötta när vi kommer hem efter en heldag av jobb.


Nåja, idag tog vi oss ut till kviberg i vanlig ordning för ett WP pass. Jag var där ca 30 min tidigare, och tänkte köra ett kort lydnadspass med båda hundarna innan träningen.


Milo först ut med lite lägganden och fritt följ. Vi tränade mycket på vädningar, kontakt och rätt fart.

Jag har lika svårt som Milo med att vända, samtidigt som man skall hålla koll på hunden, belöna och gå rätt! haha, det är supersvårt. Försöker sätta mina fötter rätt, på ett sätt som enkelt visar Milo åt vilket håll vi skall vända, men man snubblar ju nästan över sig själv.

Mycket träning för min del är det som gäller där!


Virvelvinden Elda sedan. Vi körde några repetioner av fina ingångar, det börjar bli riktigt fint nu! Sedan tränade vi på snabba lägganden.

Har också börjar lägga ner lite tid på att lära henne att komma tillbaka med belöningen. Kastar jag en boll eller låter henne vinna en kamptrasa, vill jag ju att hon kommer tillbaka med den till mig, inte springer sin egen väg. Det är ett hårt arbete, men det går.

Vi tränade i koppel idag, hon fick sin belöning och försökte springa iväg, men det blev ju stopp. Jag belönade henne med rösten när hon kom emot mig, och bytte leksaken mot en godis när hon kom tillräckligt nära.

Vi får träna lite på detta vid varje träningstillfälle hedanefter.


Klockan 18 stack vi iväg på en DW runda. Lite kortare än vanligt, och Milo fick dra 10kg. Värmen tog kål på oss allihopa, men han höll ett lagom tempo och sackade inte efter så värst mycket ändå. Lite lagom arbete tycker jag vi har utfört idag.


Ha en bra kväll allihopa!

Presentation

Kategorier

Fråga mig

12 besvarade frågor

Omröstning

Tränar du aktivt med din hund?
 Ja, i tävlingslydnad
 Ja, i Agility
 Ja, i Weight Pulling
 Ja, i bruks
 Ja, i flera av ovanstående
 Ja, i annat än ovanstående
 Ja, i allmänlydnad/vardagslydnad
 Ja, bara vardaglig aktivering och skoj
 Nej, min hund lever enbart som sällskap

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lämna ett tassavtryck


Skapa flashcards