Alla inlägg under oktober 2008

Av Sara - 25 oktober 2008 23:52

Här kommer några bilder på mig och mina två prinsar, från förra vintern.



Av Sara - 23 oktober 2008 17:30

japp, det har vi kört stenhårt idag, med enbart goda resultat. Kamptrasa som belöning gör verkligen susen :)


Vi fortsätter också stenhårt på att återfå den radie han "får" hålla sig runt mig, för den har han ju förlängt på eget bevåg ;)

Träning, träning och åter träning alltså.


Annars är allt som vanligt här hemma. Mamma har ju som tidigare sagt flyttat hit till Majorna till ett hus bara 15 minuters gångväg bort. Leo är där så mycket han kan, då han trivs så mycket bättre i hus. Det känns bra, vi har ju som delad vårdnad.


När det gäller ensamhet så har jag ju sakta börjat låta Milo var ensam tillsammans med Leo i vardagsrummet. Som längst var de ensamma i 3 timmar igår när jag var i stan och fikade med en kompis. När jag kom hem låg Milo i soffan och sov, och låg även kvar när jag kom in. Idag har de varit ensamma under tiden jag har spungit upp och ner i tvättstugan och varit på solariet och solat. Inget har han bitit på och inte heller skällt. Det känns bra att det går frammåt, och en ljus framtid där vi kommer slippa buren helt och hållet hoppas vi på! :)

Av Sara - 21 oktober 2008 18:42

Helgen var bra, Milo och Benji har lekt, lekt och haft superskoj tillsammans!

Man ser verkligen vilken skillnad det är på två hundar av samma ras som leker med varandra, såhär kul har nog milo aldrig haft. De funkar superbra ihop, trotts att båda är hanar och ålderskillnaden inte är så stor :)


Igår var föreläsningen om "problemhundar" med Reino Oskarsson. Lite nytt fick man allt att fundera på, men också mycket man redan visste.

Även om jag är medveten om att han inte alls tränar hund på samma vis som mig, så går det inte att förneka att denna man är enormt, enormt duktig på hundars beteende och menalitet. Han kan verkligen läsa hund! Och detta gör att jag snarast också kommer att anmäla mig och Milo till ett MH där han kommer dömma. Ett MH har ju inget med inlärning att göra, och jag kommer känna mig trygg och säker med honom, just för att han är så duktig på just detta.


Försöker boka en tid till den 8 november, hoppas på att det finns plats kvar!

Av Sara - 16 oktober 2008 22:09

I helgen får vi besök av Micha och lille staffen Benji som har vägarna förbi Göteborg. Benji är inte längre liten, hela 7 månader gammal!

Vi planerar att ha lite mysigt tillsammans allihopa, försöka ta oss till skogen någon dag också och lägga ett spår eller två.

Återkommer med rapport och bilder!

Av Sara - 15 oktober 2008 16:18

Ja, det har vi roat oss med - i pissregnet.

Fast med trevligt sällskap av Erica och Am. staffen Kira så gjorde inte regnet så mycket :)


Milo och Kira lekte jättebra ihop, fast det visste jag ju redan innan. Milo funkar ju med alla hundar vi mött. Dock var det roligt att se hans beteende tillsammans med en tik, då han faktiskt inte har några tikkompisar alls.


Hoppas vi träffas fler gånger!


Att Milo blivit så okomplicerad när det gäller att promenera och umgås med andra hundar utan att det alltid handlar om lek, det är sååå skönt. Mycket träning, men det känns som om vi har nått ett stort mål.

För några veckor sedan mötte vi en stafftik, och jag och matten stannade för att prata lite. Även då kunde Milo stå stilla och "bara vara" utan massa gnäll och skäll. Han började till och med bjuda lite på lägganden! haha, brydde sig knappt alls om den andra hunden när han insåg att det ändå inte skulle bli någon lek.

Helt underbart!

Av Sara - 14 oktober 2008 17:57

Ja, det har vi fått göra i mycket. Milo har kommit in i någon konstig period där allt är mer intressant än matte...*suck*


Att vara lös har aldrig varit några problem för oss, han har alltid hållt sig nära, sökt kontakt regelbundet och kommit bra på inkallning. Men nu är det som om all vår träning aldrig existerat. Men skam den som ger sig...


Idag tog jag och hundarna oss till skogen för lite "lösträning". Såfort jag släppte Milo drog han iväg som ett skott, men jag och Leo vände bara och gick åt andra hållet. Efter en stund kom han tillbaka såklart = massor med godis, beröm och lek!

Såhär fick vi göra säkert 5-6 gånger innan vi ens kunde ta oss frammåt några meter, men sedan gick det bara bättre och bättre.

Nu gäller stenhård, konsekvent träning för att lyckas ta oss tillbaka till den plats vi var på innan.

Jag hoppas denna period inte är så långvarig, och att jag så småningom får tillbaka min duktiga hund :)


Imorgon tar vi oss nog iväg till Ale för att träffa en kompis och hennes am staff tik. Har inte träffat henne sedan hon var valp, så det ska bli kul att se hur dom har det :)


Ha en bra kväll!

Av Sara - 10 oktober 2008 16:09

Ja, den 20:e oktober kommer Reino Oskarsson till Göteborgs Djurklinik och ska hålla en föreläsning som heter "Problemhund?". Tyckte det lät väldigt intressant, då det är just det jag jobbar med många gånger och möter i min vardag. Att få lyssna lite på hans tankar kring det och kanske dela eller inte dela åsikter om saker o ting. Alltid bör man lära sig något nytt. Har lyssnat på Reino innan, och visst kan han hund. Ska bli intressant att se vad han har att säga.

Om någon är intresserad av att följa med, så gå in på www.goteborgsdjurklinik.se och anmäl er, kostar 80 kr och först till kvarn.

Man kan aldrig sluta törsta efter mer kunskap :)


Sedan så har jag äntligen fått tummen ur och anmält mig till en kurs som jag längtat såååå efter att få gå. "special sök" på Alfa hundcenter. Där kommer det jobbas mycket med klicker, och det ska bli enormt, enormt kul att se vad Milo går för :)

Tyvärr inte kursstart förrän den 8:e December..men den som väntar på något gott...


Efter denna kursen kommer vi nog att rikta oss in på antingen spår eller upplet. Sådant är kul, och jag vill ju lära mig så mycket mer än vad jag redan kan.

Lydnaden får vänta tills sen ;)

Av Sara - 9 oktober 2008 15:43

Ja...eller vad säger man. Det märks att vi inte tränat så mycket det senaste, för Milo är lite "ringrostig" ;) Nej...men självklart tappar dem saker om man inte upphåller träningen, vilken han såklart gjort.


Apporteringen tycker jag går fint, men att frivilligt lägga sig och ligga kvar när jag går iväg för en inkallning - det finns inte längre. Haha...det är bara att börja om.


Inte nog med detta har Milo kommit in i ännu en "trottsperiod" nu vid 1,5 års ålder. Dålig kontakt, drag i kopplet, alla lukter är mer intressanta, och lyssna på detta! Han sticker iväg i skogen! Detta har ALDRIG HÄNT!

Men vi ger inte upp, utan fortsätter envist att träna på detta i samband med MER inkallning, vilket vi varit lite slarviga med.


Mitt mål är att snart kunna hitta ännu ett jobb så jag har råd att sätta igång med att gå kurs igen! Vill gå en lydnadskurs med Milo och även lite specialsök nu till hösten!

Presentation

Kategorier

Fråga mig

12 besvarade frågor

Omröstning

Tränar du aktivt med din hund?
 Ja, i tävlingslydnad
 Ja, i Agility
 Ja, i Weight Pulling
 Ja, i bruks
 Ja, i flera av ovanstående
 Ja, i annat än ovanstående
 Ja, i allmänlydnad/vardagslydnad
 Ja, bara vardaglig aktivering och skoj
 Nej, min hund lever enbart som sällskap

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lämna ett tassavtryck


Ovido - Quiz & Flashcards