Alla inlägg under juli 2010

Av Sara - 30 juli 2010 18:14

För Milos del har veckans träning mest bestått av drag weight och styrketräning. I tisdags körde vi ganska hård DW i kviberg tillsammans med A och hans hund Dixie. Vi skiftade vikter mellan hundarna, så dem fick turas om att dra tungt. Milo drog 100%, dvs 17,5 kg några hundra meter, och skiftade sedan om till att inte dra något alls i några hundra meter. Detta var otroligt kämpigt för hundarna!


Igår, torsdag, mötte vi upp A och V med hundar, och körde ett styrkepass i Ruddalen. Hundarna fick turas om att dra kättingar upp för en brant backe.

Jag testade att lägga på Milo 100% av hans vikt, men det var än sålänge alldeles för tungt. Som mest drog han upp 13 kg. Mitt mål med styrketräning framöver är att han skall bli så stark att han kan dra upp hela sin vikt uppför en brant backe - alltid ska man ha mål att sträva efter :)

När jag tränar styrketräning på dethär viset varierar jag vikterna, allt ifrån jättenkelt till tungt. Allt för att hålla motivationen uppe. Man vill ju att hunden ska känna att det lyckas varje gång, och det ska inte alltid vara så tungt att man knappt klarar det. Jag tror att det sättet är bra att jobba på, om man har en hund som Milo, som behöver mycket motivation för att verkligen kämpa.


Nåja...lydnadsträningen är inte glömd. Vi har tränat lite i veckan, mest på läggande under gång. Idag, när regnet öser ner, passade jag på att filma en snutt med båda hundarna när vi ändå tränade inomhus. Ursäkta den dåliga kvalitén, filmat med mobilen.


Här har vi Eldiga Elda, som fortf gör skäl för sitt namn. Ni förstår kanske varför hon är en utmaning, allt går snabbt! Jättesvårt att hinna med! Men det är KUL! :) I videon tränar jag på att vänja henne vid att jag rör mig i samband med att hon erbjuder ligg - och att hon skall ligga kvar. Först framifrån, sedan i fotposition.



Sedan kommer Milo, som fick träna samma moment:





Av Sara - 26 juli 2010 13:42

Nu är vi hemkomna från Karlskrona, eller ja, vi kom hem sent igår kväll faktiskt.


 Vi är nöjda med helgen, speciellt eftersom lördagen bjöd på spöregn och STORM hela dagen!

Milo vägdes in på 17,7 kg.


Dag 1, lördag: Milo drog 426 kg, dvs 24,7 gånger sin egen vikt. Där valde vi sedan att stanna, då målet för dagen var att Milo skulle dra 20 ggr sin egen vikt, vilket han lyckades med, och tog hem en EWP3 och placerade sig 10 av 11 deltagere.


Dag 2, söndag, bjöd på duggregn och hård vind. Bättre än gårdagen, men inte det ultimata tävlingvädret för en mespropp som Milo.

Vår klass startade näst sist, och när det väl var dags var Milo trött och somnade till och med i holdingarean.

Första draget började bra, men precis när Milo fått igång vagnen kommer en stark vindpust som gör att presseningen precis bakom honom och vagnen smäller till = Milo blir skrämd och ryggar bakåt. Vagnen hade dock redan kommit i rullning och han lyckades ta sig över. Vid dethär laget hade jag hjärtat i halsgropen, då han var tvungen att dra ett drag till för att lyckas dra 20 ggr sin egen vikt, vilket var ett måste om han skulle kvala in till SM. Och precis som jag fasade, så var han vid nästa drag rejält osäker, och ville inte stå stilla när vi ställde upp inför starten. Han ryggade tillbaka, och tyckte hela grejen var jättejobbig. Första försöket resulterade i en "tangel", dvs att han gick ur selen med ett ben, och fick en varning. (om man får två varningar vid samma drag blir man diskvalificerad). Vi gjorde om draget, och jag lyckades få honom att genomföra även detta drag.

Själva dragen var det inte problem med egentligen, när han väl kom igång drog han vagnen lätt, det var själva uppställningen innan som han var osäker på, och ville inte stå stilla, vilket är ett måste innan man får klartecken från domaren att starta. Det gör det ju inte lättare att man vet att man bara har 30 sekunder på sig att få hunden att stå stilla, fram tills att man ber om klartecken från domaren, så ni kan tänka er hur stressad jag kände mig!

Nåja, vid dehär laget var vi inkvalade till SM, och det var målet för hela helgen.


Efter detta draget bestämde jag mig för att göra en chansning. Jag ville inte gå ur och avbryta tävlingen när Milo hade denna dåliga erfarenhet av att bli skrämd och känna sig illa till mods i tävlingssammanhang. Jag ville få till ett BRA drag innan vi avbröt. Så jag bestämde mig för att göra så. Det kunde gå helt åt helsike, det visste jag, men jag tog den chansen. Två drag till fick vi göra, som resulterade i två till varningar om "tangel", innan han på femte draget gjorde det klockrent. Han stod stilla, gjorde en liiiiten tvekan, men ryggade inte tillbaka utan genomförde draget snyggt på 500 kg utan större ansträgningar. Där valde vi sedan att sluta.


 Dagen slutade alltså med ett drag på 500 kg, dvs 28,25 ggr sin egen vikt, som han genomförde på 15,9 sekunder. Han placerade sig 10 av 12 deltagare och tog hem en EWP4.

Hans totala placering för hela helgen blev nr 10.


Med tanke på väder och hur saker och ting utspelade sig, är vi supernöjda! Och fram till SM om ca 1 månad kommer vi satsa stenhårt på att träna på att stå stilla framför vagnen med störningar bakom och runtomkring, samt att träna på mer självsäkerhet i starterna. Själva dragen gör han klockrent, så det är tvekan innan som är största fokus från och med nu.


Sedan vill jag också tacka Emma, med familj, som passade Elda över helgen. Jag kände mig trygg och avslappnad över att veta att hon var med er, och det gjorde hela helgen så mycket bättre!

Av Sara - 18 juli 2010 20:00




Här kommer lite bilder ifrån dagens WP träning. Elda fick testa på att dra för andra gången, bara med 4 kg och korta sträckor där vi tränade "start & stopp" kommandon.



                            

Av Sara - 18 juli 2010 14:14

Idag var sista vagnsdraget för Milos del innan tävlingen i helgen som kommer. Han skötte sig fint, även om jag inte pressade honom speciellt. Några fina drag varierande mellan 400-500 kg. Är jättenöjd.


Tassen som han fläkte upp härom veckan är läkt, även om det ligger lite död hud kvar (försökt klippa bort så mycket jag kan), men huden under är hård och fin. Jag hoppas innerligt att veterinären inte kommer protestera mot att vi ska tävla under vet.besiktningen, men eftersom har rör sig som vanligt bör det inte vara ett problem. Om inte annat får hon väl ha ett extra öga på honom. Jag kommer ju inte tävla, eller fortsätta tävla om jag märker att han har ont av det, men efter dagens träning är jag säker på att detta inte kommer bli ett problem.


Elda fick dra lite kedja för andra gången idag! Hon beteer sig som om hon aldrig gjort annat, och tycker det är nedrans roligt! Hon tycker fö att ALLT är kul, bara man får jobba och slipper sitta still. 4 kg kedja på, och vi tränade lite dragteknik, samt nöta lite kommandoträning. Jag hoppas att Elda kommer bli en superhund inom wp  :-D


Bilder på hundarna kommer lite senare!

Av Sara - 17 juli 2010 20:59

Nu har jag suttit och knåpat på ett träningsschema för mig och Elda inför tävlingslydnadsträningen. Nu börjar saker och tin bli lite mer "allvar", och vi vill börja tävla såfort jag känner att hon är redo. Vi har ju en lång väg att gå i alla momenten, men vi kommer jobba så mycket vi bara kan på egen hand!


Har skrivit ner ett schema för hela augusti ut, tänkte att vi börjar där, och kan sedan utvärdera hur långt vi kommit och vad som behövs jobbas på mer och mindre. Just nu har jag mest delat upp tävlingsmomenten på ett sätt som jag tror passar bra, och har väl mest gjort det för min egen skull, för att hålla reda på vad vi ska träna på just den veckan. Tror det blir mindre rörigt på det viset!


Vi fortsätter hålla er uppdaterade om hur vår träning går :)

Av Sara - 14 juli 2010 13:39

  


Efter att Danmark förbjöd 13 hundraser (varav dem flesta är jakt-vall och vakt hundar, inte kamphundar) har hetsjakten på kamphundar åter hamnat högt upp på listan i svenska medier.


Kommunminister Mats Odell har nu hoppat på tåget, och säger såhär:


http://www.nyhetskanalen.se/1.1711394/2010/07/11/odell_forbjud_kamphundar

"Odell: Förbjud kamphundar


Kommunminister Mats Odell vill förbjuda så kallade kamphundar i Sverige. Ministern säger till TV4Nyheterna att han är beredd att förbjuda ett tiotal hundraser - eftersom kamphundarna blivit ett problem för säkerheten för många som bor i större hyreshus.


Kamphundar är ett kontroversiellt ämne efter flera uppmärksammade olyckor då människor attackerats. Kommunminister Mats Odell vill nu förbjuda hundarna. I ett första steg ska bostadsbolagen uppmuntras att förbjuda hundarna i hyreskontrakten. Om det inte fungerar blir det lagstiftning.


"Vill se trygghet"
- Jag vill se till att det blir trygghet för människor som bor i ett hyreshus eller en bostadsrätt. Det är inte en mänsklig rättighet att hålla sig med hotfulla hundar som hotar andra människor, säger Mats Odell.


Framavlade som aggressiva
Mats Odell säger att han tittat mycket på Danmark när han förberett det här förslaget. I Danmark förbjöd man den första juli kamphundar. Man listade helt enkelt ett tiotal hundraser och sa att de inte var välkomna i landet längre.
TV4: Hundägarna brukar samtidigt säga att det inte är hundarna det är fel på utan ägarna. Är inte det här att angripa det på fel sätt?
- Sverige är ett öppet land och det finns människor med olika livsstilar och läggning. Människor är en sak men om man håller sig med farliga djur som är framavlade just för att vara aggressiva då tycker jag att det är läge att ingripa."

 

Det som egentligen skrämmer mig mest, är att Odell, precis som dem flesta andra som vill ha igenom rasförbud, inte vet ett dugg om kamphundar och dess historia. Jag har ännu inte mött en enda motståndare som är ordentligt påläst, och som faktiskt har något att komma med i sina argument - förutom fördomar och okunskap. Saker som är tagna ur luften. Skulle man ta sig tiden att läsa och lära sig lite, skulle mångas fördomar blekna ganska så snabbt, eftersom att alla dessa påståenden om aggressivitet bara är hittepå!


Kamphundar är INTE avlade för att visa aggressivitet mot människan. Snarare tvärt och om. Raserna som avlats för att slåss med andra hundar, är också avlade mot att kunna hanteras av människan, även mitt i en hundfight - vilket gjorde att hundarna inte fick visa någon som helst aggressivitet. Rasen idag är kärvänlig och genomgod mot människor, och en renrasig, mentalt stabil kamphund attackerar inte en människa - förutom med pussar. Dem som bor ihop eller känner en hund av kamphundstyp vet precis vad jag pratar om.


Jag önskade, att dem som bedrev denna fråga, kunde börja med att läsa på lite mer, och faktiskt ha en faktabaserad grund att stå på. Inte bara egna tyckandet och tro.


Jag bor med mina två kamphundar i en lägenhet i centrala Göteborg. Dem har aldrig någonsin skrämt någon eller gjort någon illa. Jag tränar aktivt inom olika hundsporter, och vågar väl påstå att jag är en väldigt seriös och aktiv hundmänniska. Varför jag har valt att jobba med just denna ras är en fråga för sig, men jag har inte ångrat mitt val en enda gång. Varför ska jag riskera att lida, pga mitt rasval?


Jag kan förstå att folk hyser rädsla och obehag för våra typer av hundar - pga okunskapen och det man jämt läser om i tidningar. till 99,9 % är det blandraser som står för alla tidningrubriker, men eftersom media väljer att skriva "kamphund", så hamnar våra hundar i kläm. Jag dömmer ingen för deras åsikter och för deras känslor, men jag önskade att inte heller någon dömmer oss, vi som vet vad vi har i kopplet, vi som sköter våra hundar och har dem som familjemedlemmar, och som vet vilka underbara djur vi har.


Trotts att jag ofta erbjuder mig att lära folk mer, som över nätet hyser stora fördomar och hat, så finns det aldrig någon som är intresserad. Varför undrar jag? Varför vill man inte lära sig mer om det man tror sig hata? Är man rädd för att upptäcka att det man trott inte var rätt? Det undrar jag.


För er som är intresserade, skriv på denna lista, som är emot ett rasförbud för våra kamphundar:


http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=4725


Jag är dock glad att vi i Sverige har så mycket stöttning ifrån experter inom området hund. Än sålänge väger kunskapen över okunskapen, och det är jag glad över. Både SKK (Svenska Kennel Klubben), SBK (Svenska BrukshundsKlubben), Djurskyddet Sverige och många enkilda experter inom hund, står bakom oss och hjälper oss att få vår röst hörd. Jag tackar så enormt för detta, utan er hade vi aldrig haft en chans att slå tillbaka!


Djurskyddets öppna brev till Mats Odell:


http://www.djurskyddet.se/media/36648/brev_kamphundar_matsodell_100712.pdf

 

 

http://www.expressen.se/debatt/1.2062360/skyll-inte-sociala-problem-pa-hundar


"Skyll inte sociala problem på hundar
Mats Odells förslag om att förbjuda tio hundraser missar den verkliga problematiken.   Det är aggressiva hundägare vi behöver göra någonting åt, skriver Hundcoachen på TV 4, Fredrik Steen.  


Nu blåser det mer än tidigare emot de hundar man kallar kamphundar.   Kommunminister Mats Odell (kd) vill göra precis som i Danmark, och förbjuda tio hundraser.   Han säger själv att hundarna är avlade på aggressivitet, samt att problemet är stort i olika miljonprogramsområden.  
Förslaget är både fegt och dumt.  
Fegt därför att alla, inklusive Mats Odell själv, vet att det här egentligen inte handlar om hundarna.  
Det handlar om hundägarna.  
Genom att tala om förbud mot vissa hundraser istället för att diskutera grundfrågan – varför vissa hundägare, exempelvis i socialt utsatta områden, använder sina hundar för att skrämma omgivningen – slingrar sig Odell alltså förbi den grundläggande problematiken.  


Dumt därför att hundägare som använder hundar för att skrämmas antagligen är lika obehagliga för sin omgivning utan hund.   De killar och tjejer som i dag har dessa hundar kommer att fortsätta att ställa till problem, med eller utan hund.   Väljer de att göra det med hund, finns det ett stort antal hundraser som är betydligt farligare om man lär dem att rikta sin aggressivitet mot människa, än många av de tio raser Odell nämner.   De hundägare som skapar problem skulle alltså kunna fortsätta den hantering och träning av hund de gör idag, men med andra raser.  


Blir det då dags att förbjuda tio raser till?
När det gäller Odells påstående att dessa raser är avlade på aggressivitet, är det direkt felaktigt, i alla fall om han menar aggressivitet mot människa.   Några av de raser Mats Odell nämner i sitt förslag är avlade för att slåss – hund mot hund.   Men i den avel människor bedrivit under en lång tid har man, tvärtemot vad Mats Odell säger, avlat bort aggressiviteten mot människa.   Bland de övriga exemplen på hundar på Mats Odells förbudslista finns bland annat ovtjerkan – en hund som är avlade för att vakta boskap mot rovdjur som björn och varg.  
Mats Odell har alltså flera sakfel i sitt förslag, vilket jag finner anmärkningsvärt för en ledande politiker.  


Nästa problem, Mats – blandrashundar!
Låt säga att någon avlar fram en blandras på exempelvis schäfer, malenois, rottweiler och doberman.   Hur ska du göra med dem? Är de godkända eller hamnar de på förbudslistan? Och hur ska de kontrolleras – med obligatoriskt DNA-prov på samtliga nyfödda valpar?
Nej, Mats Odell, ditt förslag är fegt och dumt.  
Ge istället polisen större resurser och befogenheter att bedriva sitt arbete med olämpliga hundägare.   Öka möjligheterna till hundägarutbildning, så att fler hundägare lär sig hantera sina hundar, oavsett ras.  
Det sätt du nu visar handlingskraft på innebär bara att seriösa och ansvarsfulla hundägarna kommer i kläm.  


Av FREDRIK STEEN
Hunduppfödare och programledare för Hundcoachen i TV4."

 

"Mats Dagerlind om Kamphundar
Kamphundsproblemet förtjänar en bättre analys
Publicerad: 2010-07-12, Uppdaterad: 2010-07-12


http://www.newsmill.se/artikel/2010/07/12/kamphundsproblemet-f-rtj-nar-en-b-ttre-analys


Nu ger sig också kommunminster Mats Odell (KD) in i kamphundsdebatten och efterfrågar ett förbud liknande det som Danmark nyligen infört. Det bakomliggande resonemanget är dock som nästan alltid inte färdigtänkt och delvis också oändamålsenligt politiskt korrekt



Man bör ha respekt för dem som riktar motiverad kritik mot och vill skydda sig själva, sina barn och sina mindre hundar mot större och aggressiva hundar. Detta problem bör särskiljas från en mer generell motvilja eller fobi mot hundar som ibland kommer till uttryck. I debatten om hur dessa intressen ska tillgodoses finns i huvudsak två läger - det ena anser att kamphundar är ett hundproblem och det andra hävdar att det är ett ägarproblem.


Något som talar emot ett rasorienterat förbud som det Danmark har infört och som Odell nu förespråkar är att det riskerar leda till att oseriösa hundägare går över till andra raser än de som omfattas av förbudet. Får man inte ha en pitbull eller amstaff så skaffar man sig en rottweiler eller dobermann. När också dessa raser missbrukats, hamnat i vanrykte och måste förbjudas, då går man vidare till schäfer eller boxer.


Ett annat sätt att kringgå ett rasförbud är att avla fram blandraser. Det kan bli svårt och resurskrävande att i varje enskilt fall utreda och fastställa om en hund genetiskt och därmed juridiskt verkligen omfattas av förbudet i det fall hundägaren hävdar motsatsen. Ett rasorienterat förbud innebär att olämpliga hundägarna hela tiden kan ligga steget före lagstiftaren och omvänt att seriösa hundägare med lagliga hundar felaktigt kan drabbas av förbudet.


Alla större hundraser kan med olämplig uppfostran förvandlas till aggressiva och lynniga kamphundar och många fler raser än vad som är allmänt bekant har i historien avlats fram för kampändamål. Ett rasförbud kommer därför successivt leda till att så gott som alla raser över en viss vikt och storlek måste förbjudas, varav många idag hålls som familje-, sällskaps- och brukshundar. Om man ändå vill införa ett förbud relaterat till raser och hundens egenskaper bör man vara medveten om detta och redan från början diskutera ett generellt förbud mot hundar över en viss vikt och storlek och minimera konsekvenserna för seriösa hundägare genom att exempelvis begränsa förbudet för sådana hundar till tätbebyggda bostadsområden.


Något som hellre bör övervägas är dock att ställa högre krav på hundägare och uppfödare. Om det för att få ha hund över en viss storlek och vikt krävs ett lämplighetsintyg, att man är ostraffad, att man genomgår en grundutbildning och att man regelbundet deltar i olika uppföljande aktiviteter, t.ex lydnadskurser, då sållar man effektivt bort merparten av de oseriösa hundägarna. Om man ålägger uppfödare att kontrollera att köparen uppfyller kraven minskar också tillgången på hundar som oseriösa hundägare kan skaffa sig. Att återinföra hundskatten eller något annat liknande obligatoriskt registreringssystem för större hundar skulle också bidra till en mer ordnad hundhållning.


Ett antal personer kommer naturligtvis att nonchalera eller försöka kringgå lagar och regler, t.ex genom att smuggla in och gömma hundar eller skriva över ägandet på bulvaner. Tyvärr är det också så att den typ av olämpliga hundägare vi har att göra med när det gäller kamphundar ofta är personer med en allmänt låg respekt för lagen. Det är inte ovanligt att en kamphund ingår som ett statusattribut bland flera hos den som är med i ett kriminellt gäng. Men det är en aspekt måste vägas in alldeles oavsett vilken typ av förbud eller regelverk man planerar att införa. Bättre lagar och regler och verktyg för polis och andra myndigheter bör ändå leda till att problemet minskar avsevärt i omfattning.


Detta leder in på en aspekt av kamphundsproblemet som ofta förbigås i debatten på grund av missriktad politisk korrekthet. Att hålla sig med kamphundar och att anordna hundkamper är ett utryck för en gangsterkultur som kommit till Sverige relativt nyligen och som utgör en del av en större och mer allmän demografisk segregationsproblematik. Problem med kamphundar återfinns i huvudsak i landets socioekonomiskt och kriminellt hårdast belastade bostadsområden. Det är rimligt att diskussionen och de konkreta åtgärder som planeras återspeglar detta. Många frågar sig säkert varför inskränkningar i hundhållning ska påföras alla generellt när de egentligen endast är motiverade för en liten och tydligt avgränsad målgrupp.


Att ett rasförbud fått dominera debatten beror på att det finns en utbredd okunskap om hundar i samhället. En utbredd uppfattning är att ett litet fåtal raser skulle skilja ut sig från hundar i allmänhet genom att ha exceptionella mördarinstinkter, låsbara käkar och andra olämpliga genetiska betingelser. Så är det inte och måste avföras som ren mytbildning. Konsekvent avel på aggressiva individer över lång tid kan ha viss inverkan på en hunds lynne men den är ändå marginell jämfört med hundägarens uppfostran av den enskilda hunden.


Alla hundar – t.o.m Paris Hiltons lilla ”knäaccessoar” – har 99% av sina gener gemensamma med den vilda varg de härstammar från. Alla hundar kan genom träning och/eller vanskötsel göras extremt aggressiva. Det finns egentligen bara två faktorer som avgör hur farlig en hund är – hur stor den är och hur den har uppfostrats av sin ägare. Detta måste vara utgångspunkten för debatten och för de åtgärder som vidtas för att komma till rätta med det s.k kamphundsproblemet.


Jag är för övrigt själv hundägare och en av mina hundar har vid två olika tillfällen blivit tämligen illa biten av en pitbull. Uppkomsten av dessa incidenter kan i huvudsak tillskrivas den aktuella hundens problematiska bakgrund hos tidigare oseriösa ägare samt att den unga dam som räddat hunden från dessa omständigheter och vid olyckstillfällena var ägare till den inte riktigt var vuxen uppgiften att handha en hund av det slaget."

 

Hjälp oss att kämpa emot, gör din röst hörd! Sluta inte skriva!



Av Sara - 9 juli 2010 19:17

Det har ju varit mycket jobb på sistone, men nu äntligen stänger företaget ner i 3 veckor som jag extrajobbar på. Så även om det betyder mindre pengar nästa månad, så betyder det också garanterad semester!! Underbart!!


Detta i sin tur betyder ju också mer hundträning på schemat. Mycket WP för Milo och mycket lydnadsträning för Elda.


I förrgår och igår blev det vagnsträning för Milos del. han drog 590 kg som mest, och det är jag jättenöjd med. Han klättrar sakta upp i vikter, och blir starkare och mer självsäker. Men mycket träning återstår.


Jag och Elda slipar mest på läggande under gång. Hon erbjuder ligg jättefint utan rörelse, även vid sidan. Jag måste bara överföra detta till gåendet. Så detta blir vår största fokus under dessa tre veckor.


Vi hörs snart igen!

Av Sara - 6 juli 2010 20:44

I fredags åkte vi upp till Gränna för att på lördagen deltaga i rasspecialen för Staffordshire Bull Terrier. Både Elda och Milo var anmälda. Fredagen spenderade vi med goda vänner i underbart väder, likaså hela utställningsdagen på lördagen.


Jag ställde för första gången själv, lilla yrvädret Elda. Är supernöjd med både mig själv och över Elda, som skötte sig fint i ringen.

Hon blev som väntat oplacerad, med kritiken:


"Brindle with white markings
Very terrier type. Would like more bull o blend Light boned well up on the leg Would like more substanse
Moved ok"

 

                    

 

Efter flera timmars väntan var det sedan Milos tur - som ställdes av min goda vän Micha:


    


Milo fick en 2:a med en kritik som jag bara är såååå nöjd med:


Han mättes till 43,5cm

"Topsize blac brindle with white front, muzzle and socks. Pleasing headshape, towards the terrier side. In really good condition. straight clean front, well angulated rear quarters (guartes?)(??), moved out extremly well, eyes could be a shade darker, would prefer a little more bone."

Jag gillade att domarna tog mycket tid till varje hund (trotts att det var lång väntan), samt att dem skrev lång o utförlig kritik på hundarna. riktigt superbra!!


En riktigt underbar helg har vi haft, tillsammans med många goda vänner!


              


Och sist men inte minst, får vi inte glömma underbara Paletti, Eldas syster.


    


Nu satsar vi på nästa utställning i Januari här i Göteborg. Tills dess kommer vi fortsätta träna inför lydnadsettan och jag och Milo kommer träna inför vår debut i weight pulling om 3 veckor =)

Presentation

Kategorier

Fråga mig

12 besvarade frågor

Omröstning

Tränar du aktivt med din hund?
 Ja, i tävlingslydnad
 Ja, i Agility
 Ja, i Weight Pulling
 Ja, i bruks
 Ja, i flera av ovanstående
 Ja, i annat än ovanstående
 Ja, i allmänlydnad/vardagslydnad
 Ja, bara vardaglig aktivering och skoj
 Nej, min hund lever enbart som sällskap

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lämna ett tassavtryck


Ovido - Quiz & Flashcards