Direktlänk till inlägg 18 december 2010

Apportering, Klass 1

Av Sara - 18 december 2010 18:23

Efter att vi börjat lydnadskursen på Nya varvet, så har vår träning bara rusat framåt, helt underbart kul!


Apporteringen har jag tidigare varit orolig för, eftersom att jag tragglat detta ganska länge på det vis som jag tränat Milo tidigare. Detta visade sig dock inte vara rätt metod för Elda. Tack vare kursledaren på kursen, så fick vi nya tips och idéer på hur vi ska få till en snygg apportering.


Vi har helt enkelt lekt fram gripandet. Jag busar upp hunden, retar henne lite med apporten och erbjudit den till henne efter en liten stund samtidigt som jag redan här jobbat in ordet "apport". Då har hon gripit den hur snyggt som helst, och massor med röstberöm och "latjo" medan hon fortf håller den kvar i munnen utan att tugga. På kommandot "tack" släpper hon den sedan i min hand och belöning kommer.


I nästa steg har vi jobbat såsomså att jag sätter hunden ner, håller apporten framför henne, och när jag säger "apport" så ska hon gripa den = massor med röstberöm och "latjo".


För att förstärka "hålla kvar" i väntan på ordet "tack" har jag också tränat en del på att pilla på apporten och hålla i den, där hon fortf ska hålla kvar till "tack" kommer.


Efter 3 veckor med sådanhär träning, en liten stund nästan varje dag, så börjar momentet sakta men säkert att se riktigt bra ut!

Lite smådetaljer finns fortf att jobba på, såsom att jag själv ska skärpa till mig och inte "hjälpa" henne in med apporten i munnen! På videon ser jag att jag gärna har en tendens att göra det, även om hon KAN och faktiskt griper jättesnyggt själv, om jag bara låter henne.

Sedan är hennes små "rumplyft" som jag såg i videon inte heller något jag gärna vill ha. Men annars, är jag supernöjd med vad vi har ådstakommit:


 
 
Anna (med Bandit och Pheobe)

Anna (med Bandit och Pheobe)

22 december 2010 08:10

Fint gripande och hålla fast!
Fan vad jag har kämpat med pheebs och apportering. Hon kunde det jättebra, tills hon klämde tassen mellan apportbocken och parkettgolvet.(hon är en känslig vovve) Sen har jag kämpat i 2 år på att hon ska kunna ta den i munnen. Jag har nog testat det mesta, och pheebs kan man inte traggla med det, då blir hon låg och går därifrån. Och nu, äntligen kan hon springa ut gripa, komma in och sätta sig fot med den.. :D Men jag har oxå lekt fram det, fått upp hennes jaktintresse på den och sen har jag skitit i att hon satt sig en bit ifrån - då jag inte ville tjata på henne, eftersom hon kan fot i alla andra moment. Och nu har poletten äntligen trillat ner och hon kommer in med fart och sätter sig emd den i munnen.. Ingen kunde vara lyckligare än jag.. :D

Lycka till med träningen!

http://klickertraning.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 februari 2013 18:08

Inte helt planerat, men tillslut blev det så ändå   Elda födde 7 valpar för 2 månader sedan. 6 tikar och 1 hane. Den förstfödde lille prinsessan fick bli en del av vår familj, och heter nu Pretty Angel´s Cold Asches Of Fire a.k.a "Aska".   Hon ha...

Av Sara - 12 november 2012 11:58

Oj, här ser jag att det har varit tyst allt för länge sedan sist! Konstigt detdär, med att man i perioder helt tappar lusten av att skriva!? Jag som annars älskar just detta, och att dela med mig av tankar, tips, träning, vinster, förluster, glädje o...

Av Sara - 12 maj 2011 19:16

I oktober 2009 blev vi medlemar i Swedish Working Bulldog Göteborg, som är en lokalgrupp under Swedish Working Bulldog Association. Resan har gått ganska snabbt, och nu, snart två år senare är jag själv kassör och träningsansvarig i föreningen, och...

Av Sara - 14 april 2011 14:55

Idag åkte jag och Elda iväg och tränade lite inför tävling med M och Elsa. Vi kommenderade varann, och gick igenom alla momenten i lydnadsklass 1.   Kändes bra att göra detta, så man vet lite vart man står i dem olika momenten "på riktigt".  ...

Av Sara - 14 april 2011 12:14

Jag har fortfarande varit enormt dålig på att uppdatera bloggen. Det har varit så mycket runtomkring, och alla har vi väl perioder då man inte har lika stor motivation till skrivandet antar jag.   Nåja, hundarnas träning har inte trappats ner, sn...

Presentation

Kategorier

Fråga mig

12 besvarade frågor

Omröstning

Tränar du aktivt med din hund?
 Ja, i tävlingslydnad
 Ja, i Agility
 Ja, i Weight Pulling
 Ja, i bruks
 Ja, i flera av ovanstående
 Ja, i annat än ovanstående
 Ja, i allmänlydnad/vardagslydnad
 Ja, bara vardaglig aktivering och skoj
 Nej, min hund lever enbart som sällskap

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lämna ett tassavtryck


Skapa flashcards