Alla inlägg under april 2011

Av Sara - 14 april 2011 14:55

Idag åkte jag och Elda iväg och tränade lite inför tävling med M och Elsa.

Vi kommenderade varann, och gick igenom alla momenten i lydnadsklass 1.


Kändes bra att göra detta, så man vet lite vart man står i dem olika momenten "på riktigt".


Mina tankar och kommentarer kring Eldas utförande:


Plattsliggning:

Vi behöver träna mer på uthålligheten vid att ligga still i över 2 min utan att göra något alls. Tränar vi med jobbiga störningar så ligger hon jättebra, men händer det ingenting runtomkring, dvs att jag bara står där och är allmänt tråkig, så tröttnar hon efter ett tag. Idag lade hon sig som en groda, dvs bytte position = inte bra. jag gick tillbaka, gjrode om momentet, men lite kortare denhär gången. Så, vi behöver jobba mer på plattsliggning under längre tid där jag bara står hela stilla.

För övrigt är hon super! Fokus, ligger still, störs inte av andra hundar eller av andra störningar.


Linförlighet:

Det blir bara bättre och bättre! Hon håller mycket längre idag än för några veckor sedan, men uthålligheten behövs fortf tränas på! Hon är pigg, allert och med hela tiden dem första 30sek, sedan börjar hon sacka efter. Mer uthållighetsträning! Annars är jag jättenöjd, dvs med det lilla där hon håller sig alert.


Läggande under gång:

Hon lägger sig snabbt, hon ligger kvar, inget alls att kommentera där. Men när jag skall återgå till utgångsposition vill hon gärna resa sig innan kommando. Vi behöver alltså lägga mer fokus på "tillbakagången".


Inkallning:

Klockrent! Bra fart, bra ingång.


Ställande under gång:

Samma som i läggandet. Hon ställer sig snabbt, står blixt stilla, tills jag skall återgå till utgångsposition. Då har hon en tendens att vilja röra lite på sig, och gärna sätta sig innan kommando. Här behöver vi alltså också träna mer på "tillbakagången". Allt annat, klockrent!


Apportering:

Klockrent!


Hopp över hinder:

Klockrent!


Efter träningen med M och Elsa åkte vi hem, och tog oss ut till fotbollsplanen som ÄNTLIGEN går att träna på.


Jag tränade igenom vissa moment igen, och jobbade på dem sakerna som jag kände att vi behövde träna på. Mest "tillbakagångar" och linförlighet, men också lite kuliga saker som inkallning, snabba läggande och snabba ställande.


Milo fick också sig ett litet pass med linförlighet och ställande under gång.


Grymt bra träningsdag idag! :)

Av Sara - 14 april 2011 12:14

Jag har fortfarande varit enormt dålig på att uppdatera bloggen. Det har varit så mycket runtomkring, och alla har vi väl perioder då man inte har lika stor motivation till skrivandet antar jag.


Nåja, hundarnas träning har inte trappats ner, snarare tvärt och om, trotts att jag inte har uppdaterat något här.


Det senaste för Milo:


Vi har inte tränat så mycket lydnad, utan lagt störst fokus på WP:n. Efter vinterns dåliga träningar tappade jag lusten att träna honom, då han själv visade att han inte längre uppskattade vår träning.

Vi i SWB göteborg annordnade en tävling nu i början på april, och tanken var att detta skulle bli Milos sista tävling på en lång tid.


Till min stora förvåning, presterande han ENORMT bra på båda dagarna, och visade mig en helt annan sida, som jag aldrig har sett förut hos honom. Han visade mig att han KAN, och att han VILL, men rätt motiviation, och när vi lyckas sammarbeta bra ihop. Detta gav mig mer motivation, och efter detta har våra träningar ihop gått strålande! Milo verkar åteigen ha nya krafter att visa, och han verkar gilla det vi gör.

Kanske var det vintern väder som påverkade honom? Eller att jag tvivlade så mycket på hans förmåga? Jag vet inte, men oavsett, så kommer vi att fortsätta tävla och träna :)


Resultaten från årets första tävling för Milo:


DAG 1:

 

maxdrag: 626 kg

P4P: 36,39

titel: EWP6

Placering: 5:e plats av 14 deltagare!


Jag valde själv att bryta på 626 kg, då han drog klockrena drag, allihopa. Och jag kände att jag hellre slutat på topp, en att riskera att han börjar tveka.


DAG 2:

 

maxdrag: 764 kg

P4P: 44,41

titel: EWP7

Placering: 4:e plats av 10 deltagare!


Jag bröt även här självmant. Milo kämpade något enormt på sitt sista drag på 764 kg, och jag såg att detta var gränsen för hans styrka. Jag tror inte att han hade klarat nästa drag, och därför valde jag att inte chansa.


     

Nu tränar vi inför nästa tävling, Majdraget i Torsby den 7:e maj.

Vi får se hur han visar sig på banan när det är på bortaplan, men jag hoppas att han håller samma nivå :)


Det senaste för Elda:


Vi tränar WP/DW 2 dagar i veckan. Tanken är att bygga upp hennes grundstyrka, för att senare i höst sätta igång hårdträningen för henne inför tävlingsåret 2012. Jag har stora förhoppningar, hon är en riktig krigare både på weightpull banan och på DW-passen.


Största tid just nu ligger på lydnadsträningen. Vi har snart gått klart vår LK1 kurs, och börjar närma oss första tävlingsstart i LK1. Vi har gjort stora framsteg och vi sammarbetar såååå bra ihop just nu :) Elda har vuxit upp och blivit just den dröm som jag längtat efter så länge. En bättre hund att jobba med kunde jag verkligen inte ha fått!


Vi ses på lydnadsplanen i sommar alliopa! ;)


 


Sist men inte minst, lite nya bilder på båda mina älsklingar. Milo 4 år och Elda 1 år och 5 månader:


             

Presentation

Kategorier

Fråga mig

12 besvarade frågor

Omröstning

Tränar du aktivt med din hund?
 Ja, i tävlingslydnad
 Ja, i Agility
 Ja, i Weight Pulling
 Ja, i bruks
 Ja, i flera av ovanstående
 Ja, i annat än ovanstående
 Ja, i allmänlydnad/vardagslydnad
 Ja, bara vardaglig aktivering och skoj
 Nej, min hund lever enbart som sällskap

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lämna ett tassavtryck


Ovido - Quiz & Flashcards