Alla inlägg den 17 januari 2010

Av Sara - 17 januari 2010 20:04

  


Idag har vi tagit det ganska lungt hela förmiddagen och eftermiddagen. Jag och Elda har klickat lite utomhus på våra korta kissrundor runt huset. Har koncenterart mig på att belönar varje spontankontakt, när hon springer mot mig, vänder upp mot mig om hon hamnat före samt när hon råkar hamna i rätt position vid vänstra sidan.

Jag märker att det börjar ge lite utdelning redan, då hon söker sig till min vänstra sida för belöning   


När jag var ute med Milo och Elda (Leo är hos mamma över helgen) tidigare på dagen började jag också försöka få in rätt position på dem båda så som jag vill ha dem när vi är ute och går, dvs Milo vid min vänstra sida och Elda vid Milos sida - Milo inners och Elda ytterst.

Det är lite krångligt än, innan båda hundarna fattat, men det kommer vi traggla på. Jag kommer jobba med att belöna Elda vid Milos vänstra sida när vi är ute och går, då hoppas jag att hon kommer söka sig dit när vi är ute allihopa.


När jag inte använder klickern, som jag bara använder när jag tränar med dem enskillt, så använder jag mig av ordet "bra" åt Milo och "Rätt" till Elda. De har inte riktigt lyckats skilja på orden ännu, men de låter olika, och jag hoppas att också det släpper, för jag vill gärna att de skall veta vem av dem jag vill belöna vid ett visst tillfälle.

Gamla Leo får bara ett "duktig Leo" när han belönas, där är det inte så noga, han lunkar ju ändå mest på och är inte speciellt intresserad avbelöningar iallaf   


Något vi börjat med är också att skvallerträna hundar och människor. Elda är mestadels lös när vi är ute. Hon går ju inte så mycket själv ännu, så när hon väl gör det, ser jag till att vi är i områden utan mycket bilar och trafik.

Hon är än sålänge enormt kontaktsökande och följsam, och vi tar vara på denna tiden så mycket vi bara kan genom att träna följsamheten och hoppas på att den kommer hålla i sig även när hon blir lite äldre.

Idag märkte jag också att hon redan kopplat människor och hundmöte till godis ifrån mig, så hon söker jättefin kontakt när vi möter någon!   


Ensamhetsträning är i full gång. Elda sitter i sin valphage 1-2 ggr/dag undertiden jag kollar på tv eller duschar. Det blir allt mindre protester, och idag gick hon faktiskt och lade sig nästan direkt.

Tidigare idag upptäckte jag också att hon gått och lagt sig ensam ute i köket på sovplatsen som finns där. Det var verkligen ett stort genombrott att hon valde att lägga sig därborta ensam. Det ser jag verkligen som något positivt!


Ikväll har jag haft ett träningpass med båda hundarna.

Jag har inte kunnat träna Milo speciellt mycket de senaste två veckorna, så han har blivit så enormt illa till mods över att Elda gnäller och protesterar när hon inte får vara med och träna.

Jag stänger alltid ute de andra hundarna i hallen medan den hunden jag tränar är med mig i vardagsrummet. Detta har inte Elda tyckt vart ok, vilket hon visat med stora, gnälliga protester. Milo har då blivit väldigt låg, börjat skaka och inte alls tyckt att träningen är kul. Vi har därför hållt oss ifrån att träna så mycket, utan jag har kört 5-10 upprepningar på något beteende han kan, och sedan brytit innan Elda hunnit sätta igång och gnälla, och det har blivit bättre! Idag låg hon tyst utanför grinden medan jag och Milo tränade en kort,kort stund. Så det går frammåt även där!

Jag och Milo har dock passat på att träna en del ingångar och fotgående utomhus när Elda suttit i min jacka. Han har blivit så sjukt duktig och jag är bara såååååå stolt!! Hoppas jag kan få chansen att filma våra framsteg snart med hjälp av någon som håller i kameran.


Jag och Elda har börjat avancera lite i träningen nu och jag klickar inte längre för alla beteenden hon erbjuder, utan väljer ut ett som jag vill att hon skall upprepa. Idag klickade vi för "ligg" och "backa" under ett kortare träningspass.

Denna unga dam har en enorm energi och blev knappast trött. Hon hade nog gärna hållt på bra mycket längre, men jag kör hellre lite kortare pass än att råka kräva för mycket. Hon är ändock bara 10 veckor gammal.

Hon älskar det iallaf! Och det är såååå kul att jobba med henne.


Nästa vecka tänkte jag lägga till två nya saker att träna. Lite grunder för fotgående och börja lära in lite apportering. Inte med apportbocken, men att hon skall kunna lämna saker i min hand. Det ska bli kul!


Nåja, nu har jag skrivit alldeles för långt redan.

Imorgon hämtar jag hem Leo från mamma igen, han stannar här tills på ondag eller torsdag, sedan ska han vara hos mamma några dagar igen.


Här kommer en fin bild på min underbara flock:


  

Presentation

Kategorier

Fråga mig

12 besvarade frågor

Omröstning

Tränar du aktivt med din hund?
 Ja, i tävlingslydnad
 Ja, i Agility
 Ja, i Weight Pulling
 Ja, i bruks
 Ja, i flera av ovanstående
 Ja, i annat än ovanstående
 Ja, i allmänlydnad/vardagslydnad
 Ja, bara vardaglig aktivering och skoj
 Nej, min hund lever enbart som sällskap

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7
8
9
10
11 12 13
14
15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lämna ett tassavtryck


Ovido - Quiz & Flashcards