Direktlänk till inlägg 26 oktober 2010

Blandad träningsdag

Av Sara - 26 oktober 2010 20:25

Idag gick vi en liten runda i sjöbergen här i Majorna, där hundarna fick turas om att vara lite lösa.

Milo har hamnat i en period där han helt plötsligt tycker allt annat är mer intressant än matte, kanske pga han inte varit lös så mycket på sistone, samt att Elda är påväg in i löp igen kanske. Nåja...vi får backa några steg, och gå tillbaka till att träna mycket belöning vid spontankontakt, samt inkallning. Mäkta irriterande, men jag hoppas att han snart återgår till sitt "vanliga" jag igen.

Elda däremot, är drömhunden att ha lös. Håller sig nära, kommer på alla inkallningar som ett spjut, och söker kontakt precis så som det ska vara.

Vi fick ett överraskade hundmöte när Elda var lös, hon satte fart, men vände som en blixt på inkallningen. Jag flyttade mig lite ur vägen, och fortsatte ha henne lös medan hund och ägare försvann bortåt, och hon klarade det galant. Detta är nog det jag är mest nöjd över med hela dagen :)


Vi körde lite sökövningar, där jag gömde en leksak som hundarna fick leta efter. Elda fick söka två gånger, väldigt enkelt, eftersom vi faktiskt inte kört så mycket uppletande av leksak tidigare. Hon fixade det super.

Milo fick en enklare och sedan en svårare övning, och han letade nog uppemot 2-3 minuter, innan han slutligen hittade lekisen. Han gav inte upp, och jobbade på bra!


Innan vi åkte hemåt, körde jag ett kortare lydnadspass. Med Elda tränade jag fotgående och läggande under gång. Fotgåendet går framåt, och hon följer riktigt snyggt i vändningarna, tack vare vår klossträning!

Lägganderna gör hon riktigt snyggt, när jag går ganska sakta. Nu är det dags att träna på att öka takten!


Milo fick träna på fotgående och ställande under gång. I fotgåendet är han inte lika intensiv och framåt som Elda, men han jobbar ändock fint, men där finns det mer att jobba på än hos Elda.

Ställanden börjar ta form snyggt, och han kan nu ställa sig på kommando i fritt följ. Tidigare har jag tränat på det när jag går baklänges framför honom, men har nu börjat lägga in kommandot när han är vid rätt position vid sidan, vilket funkar ganska bra.

Milo är ju lite försiktigare, och därav också lite svårare att jobba med än Elda. Men det är lärorikt att träna båda, som är så olika i mentalitet och driv.


Imorgon blir det en DW runda i kviberg med träningsgruppen, ska bli himlans kul det också!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 februari 2013 18:08

Inte helt planerat, men tillslut blev det så ändå   Elda födde 7 valpar för 2 månader sedan. 6 tikar och 1 hane. Den förstfödde lille prinsessan fick bli en del av vår familj, och heter nu Pretty Angel´s Cold Asches Of Fire a.k.a "Aska".   Hon ha...

Av Sara - 12 november 2012 11:58

Oj, här ser jag att det har varit tyst allt för länge sedan sist! Konstigt detdär, med att man i perioder helt tappar lusten av att skriva!? Jag som annars älskar just detta, och att dela med mig av tankar, tips, träning, vinster, förluster, glädje o...

Av Sara - 12 maj 2011 19:16

I oktober 2009 blev vi medlemar i Swedish Working Bulldog Göteborg, som är en lokalgrupp under Swedish Working Bulldog Association. Resan har gått ganska snabbt, och nu, snart två år senare är jag själv kassör och träningsansvarig i föreningen, och...

Av Sara - 14 april 2011 14:55

Idag åkte jag och Elda iväg och tränade lite inför tävling med M och Elsa. Vi kommenderade varann, och gick igenom alla momenten i lydnadsklass 1.   Kändes bra att göra detta, så man vet lite vart man står i dem olika momenten "på riktigt".  ...

Av Sara - 14 april 2011 12:14

Jag har fortfarande varit enormt dålig på att uppdatera bloggen. Det har varit så mycket runtomkring, och alla har vi väl perioder då man inte har lika stor motivation till skrivandet antar jag.   Nåja, hundarnas träning har inte trappats ner, sn...

Presentation

Kategorier

Fråga mig

12 besvarade frågor

Omröstning

Tränar du aktivt med din hund?
 Ja, i tävlingslydnad
 Ja, i Agility
 Ja, i Weight Pulling
 Ja, i bruks
 Ja, i flera av ovanstående
 Ja, i annat än ovanstående
 Ja, i allmänlydnad/vardagslydnad
 Ja, bara vardaglig aktivering och skoj
 Nej, min hund lever enbart som sällskap

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lämna ett tassavtryck


Ovido - Quiz & Flashcards