Direktlänk till inlägg 25 januari 2010

Kloklippning, steg för steg

Av Sara - 25 januari 2010 15:13

Kloklippning med positiv förstärkning:


Första steget i vår träning går mest ut på att jag tar upp tassen i min hand och belönar för att hunden slappnar av och inte drar undan tassen igen. Jag upprepar detta flera gånger och med olika tassar. Drar hunden undan tassen så gör vi bara om det igen, och såfort den får ligga kvar kommer belöning. Här kör jag också med lite "självkontrollsträning" då fatet med godis ligger precis bredvid, och hon får inte gå dit och ta något själv, då lyfter jag undan fatet tills hon sätter sig ner igen och sitter stilla. För varje rätt beteende får hon en godis som jag plockar ifrån fatet och serverar i hennes mun.
Jag ökar successivt tiden som tassen skall ligga avslappnad i min hand. Gärna 15-30 sek innan jag går vidare till nästa steg i träningen.


Andra steget blir till att jag börjar pilla på tassen medan den ligger i min hand. Rör på klorna och grejjar med tassen. I början för bara någon sekund, för att sedan successivt öka tiden jag grejjar innan belöning kommer. Jag belönar bara om tassen är helt avslappnad, drar hon undan den eller spänner sig gör vi om hela proceduren igen. Målet är dock att gå så sakta fram att detta inte behöver hända speciellt många gånger.


Tredje steget blir sedan att ta med klosaxen i träningen. Jag för den mot tassen, klickar och belönar. Allt eftersom närmar jag mig klorna mer och mer, och börjar sedan att låta saxen nudda klorna innan hon får klick och belöning. Jag ökar sedan successivt hur många klor jag rör saxen med innan belöning kommer.
Sedan börjar jag "låssasklippa" genom att ta en klo och placera den mellan saxen precis som man gör om man skulle klippt, men klickar och belönar bara för att hon fortf är avslappnad.


Fjärde och slutsliga steget, börjar klippa och hon får klick och belöning efter varje klo jag klipper.


Man kan köra 1-2 klor åt gången i början, sedan ta en paus och klippa fler senare eller nästkommande dag. Allt eftersom ökar jag kraven och börjar kräva fler klor under samma träningspass.

Skulle hon börja rycka undan tassen här, har jag troligtvis gått för fort fram i träningen. Vid dethär laget ska hon vara helt avslappnad ända fram tills att jag klipper, och gärna också efteråt.


Under hela denna träningstid är det bra att ha ett fat med godis stående precis bredvid, därifrån hunden får sin belöning, och i slutet på varje träningstillfälle ger man hunden ett "varsågod" och den får lov att äta upp alla dem goda godisarna som finns kvar på fatet. Detta kommer få hunden att se framemot nästa träningstillfälle   


Denna träning kan ta någon eller några veckor, beroende på hur ofta och intensivt man tränar. Dock får man sedan en hund som näst intill hoppar och skuttar av glädje inför kloklippningen, eftersom det bara är sååå kul! För egen del föredrar jag detta, mot att bråka med hunden varje gång det skall klippas klor.

 
 
Mi

Mi

25 januari 2010 20:09

Sara, du är fantastisk med hundarna. :) Keep that spirit up ^_^

http://zikorita.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 februari 2013 18:08

Inte helt planerat, men tillslut blev det så ändå   Elda födde 7 valpar för 2 månader sedan. 6 tikar och 1 hane. Den förstfödde lille prinsessan fick bli en del av vår familj, och heter nu Pretty Angel´s Cold Asches Of Fire a.k.a "Aska".   Hon ha...

Av Sara - 12 november 2012 11:58

Oj, här ser jag att det har varit tyst allt för länge sedan sist! Konstigt detdär, med att man i perioder helt tappar lusten av att skriva!? Jag som annars älskar just detta, och att dela med mig av tankar, tips, träning, vinster, förluster, glädje o...

Av Sara - 12 maj 2011 19:16

I oktober 2009 blev vi medlemar i Swedish Working Bulldog Göteborg, som är en lokalgrupp under Swedish Working Bulldog Association. Resan har gått ganska snabbt, och nu, snart två år senare är jag själv kassör och träningsansvarig i föreningen, och...

Av Sara - 14 april 2011 14:55

Idag åkte jag och Elda iväg och tränade lite inför tävling med M och Elsa. Vi kommenderade varann, och gick igenom alla momenten i lydnadsklass 1.   Kändes bra att göra detta, så man vet lite vart man står i dem olika momenten "på riktigt".  ...

Av Sara - 14 april 2011 12:14

Jag har fortfarande varit enormt dålig på att uppdatera bloggen. Det har varit så mycket runtomkring, och alla har vi väl perioder då man inte har lika stor motivation till skrivandet antar jag.   Nåja, hundarnas träning har inte trappats ner, sn...

Presentation

Kategorier

Fråga mig

12 besvarade frågor

Omröstning

Tränar du aktivt med din hund?
 Ja, i tävlingslydnad
 Ja, i Agility
 Ja, i Weight Pulling
 Ja, i bruks
 Ja, i flera av ovanstående
 Ja, i annat än ovanstående
 Ja, i allmänlydnad/vardagslydnad
 Ja, bara vardaglig aktivering och skoj
 Nej, min hund lever enbart som sällskap

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7
8
9
10
11 12 13
14
15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lämna ett tassavtryck


Ovido - Quiz & Flashcards