Direktlänk till inlägg 24 januari 2010

Hjälp Danmark i kampen mot rasförbud!

Av Sara - 24 januari 2010 01:19

Det är förskräckligt att se hur länder tror så fel och agerar så fel när det kommer till "farliga hundar" och lösningar till hundattacker.

Att tro att problemet kommer lösas i att förbjuda "muskelhundar" såsom min ras Staffordshire Bull Terrier, eller raser såsom American Staffordshire Terrier och Pitbull Terrier är idioti och tyder på stor okunskap inom ämnet hund.

Det finns en anledning till att bla våran Kennelklubb stöttar oss i denna fråga och det finns en anledning till att ett förbud inte är aktuellt i Sverige. Ett förbud kommer inte att stoppa de människor som använder sig av hundar i fel syften, som avlar på mentalt ostabila hundar och som föder upp blandningar av så olika raser att deras rasegenskaper krockar med varann - vilket resulterar i instabila och farliga hundar.


Våra renrasiga "muskelhundar" föds till större delen upp av seriösa uppfödare som värnar om rasen och dess mentalitet. Våra hundar är inte farliga, inte mer farliga än andra raser. Att vissa rasegenskaper skiljer sig mellan våra raser och andras stämmer, men inget som gör dem direkt farliga.


Det är men äkta sorg som jag lider för Danmark och alla uppfödare och hundägare av våra typer av raser.

Man vill införa ett rasförbud för vissa raser, alt. restiktioner som innebär att dessa hundar, såsom Staffordshire Bull Terriern, ständigt måste bära munkorg var den än befinner sig utanför hemmet. Hundarna måste alltid hållas kort kopplade och får inte lämnas bort till någon annan än ägaren. Detta kommer göra livet för dessa hundägare till ett rent helvete, för att inte tala om hundarna!!


Jag är så ledsen och så arg!!


Anser du också att detta är fel? Gå gärna in på länken nedan och klicka på "tummen upp" för att rösta emot lagförslaget! 

Når vi upp till 25.000 röster kommer tidningen ge dem förstasidan att skriva och berätta om våran fina ras och varför dessa lagförslag är galna! Detta är en enorm chans, Vi måste verkligen hjälpa Danmark med detta!!


http://ekstrabladet.dk/minsag/article1286950.ece?utm_source=tiny&utm_campaign=tiny

 
 
Dannielle

Dannielle

24 januari 2010 10:46

Det är rent ut sagt förjävligt att dessa politiker inte kan tänka längre än vad näsan räcker och inse att det är två beningen i andra änden kopplet dem ska ta krafttag mot inte fyrbeningen.

Försökte klicka tummen upp men den ville bara att jag skulle logga in?

http://rexmatte.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 februari 2013 18:08

Inte helt planerat, men tillslut blev det så ändå   Elda födde 7 valpar för 2 månader sedan. 6 tikar och 1 hane. Den förstfödde lille prinsessan fick bli en del av vår familj, och heter nu Pretty Angel´s Cold Asches Of Fire a.k.a "Aska".   Hon ha...

Av Sara - 12 november 2012 11:58

Oj, här ser jag att det har varit tyst allt för länge sedan sist! Konstigt detdär, med att man i perioder helt tappar lusten av att skriva!? Jag som annars älskar just detta, och att dela med mig av tankar, tips, träning, vinster, förluster, glädje o...

Av Sara - 12 maj 2011 19:16

I oktober 2009 blev vi medlemar i Swedish Working Bulldog Göteborg, som är en lokalgrupp under Swedish Working Bulldog Association. Resan har gått ganska snabbt, och nu, snart två år senare är jag själv kassör och träningsansvarig i föreningen, och...

Av Sara - 14 april 2011 14:55

Idag åkte jag och Elda iväg och tränade lite inför tävling med M och Elsa. Vi kommenderade varann, och gick igenom alla momenten i lydnadsklass 1.   Kändes bra att göra detta, så man vet lite vart man står i dem olika momenten "på riktigt".  ...

Av Sara - 14 april 2011 12:14

Jag har fortfarande varit enormt dålig på att uppdatera bloggen. Det har varit så mycket runtomkring, och alla har vi väl perioder då man inte har lika stor motivation till skrivandet antar jag.   Nåja, hundarnas träning har inte trappats ner, sn...

Presentation

Kategorier

Fråga mig

12 besvarade frågor

Omröstning

Tränar du aktivt med din hund?
 Ja, i tävlingslydnad
 Ja, i Agility
 Ja, i Weight Pulling
 Ja, i bruks
 Ja, i flera av ovanstående
 Ja, i annat än ovanstående
 Ja, i allmänlydnad/vardagslydnad
 Ja, bara vardaglig aktivering och skoj
 Nej, min hund lever enbart som sällskap

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7
8
9
10
11 12 13
14
15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lämna ett tassavtryck


Ovido - Quiz & Flashcards