Direktlänk till inlägg 20 januari 2010

Skvallerträning vid hundmöten

Av Sara - 20 januari 2010 13:30

Mina allra bästa resultat vid hundmöten har jag fått genom skvallerträning


Det hela går ut på att när hunden ser en annan hund så kopplar den det till att söka kontakt med dig - självmant


Hur går man tillväga?

Steg ett: I precis den sekund hunden får syn på en annan hund, klicka (alt. säg "bra") och belöna med godis. Man matar i stort sätt hunden under hela hundmötet. Det viktigaste i detta läget är inte att hunden kollar på dig, bara att den äter godiset. Alltså: "klick" -godis, "klick" - godis, "klick" - godis, hela, hela tiden, sålänge hunden ser den andra hunden.


Har man problem med att hunden "blockerar" sig så mycket att den inte vill äta godiset, så har jag med goda resultat på min äldsta hund helt enkelt stoppat godiset i munnen på honom = han tuggar det. Efter ett par gånger blev han mer mottaglig för godiset och valde att äta det.


Man måste också tänka på att inte möta en annan hund för nära, utan hålla sig på ett sådant avstånd i början att hunden inte blockerar sig så mycket att den inte vill ha godis. Så är det möjligt, öka avståndet såppas mycket under hundmöten i början.


Det är såklart också viktigt att erbjuda godis som är riktigt gott för hunden, såsom korv, köttbullar, leverpastej, kyckling, blodpudding eller något annat hunden tycker är gott.


Steg två: När man tränat detta konsekvent, vid varje hundmöte, en tid så testar man att avvakta med klicket och belöningen när hunden får syn på en annan hund. Förhoppningsvis får man då det beteende man vill ha - vilket är att hunden kollar upp på dig och undrar: "vart är godiset"?


Om hunden söker din kontakt, så gäller det att vara snabb med DUNDER BELÖNING! För detta är precis det man vill ha!


Sedan är det bara att nöta, nöta, nöta in detta beteende, och du får en hund som "skvallrar" till dig varje gång den ser en annan hund = kommer till dig och söker din kontakt.


Steg tre: Förläng tiden hunden ska söka din kontakt innan belöning kommer. Slutmålet är ju att hunden ska kunna bibehålla kontakten utan avbrott under hela hundmötet. Öka med sekunder, belöna - invänta nästa kontakt - vänta lite längre - belöna, osvosv.


Steg fyra: När detta sitter ordentligt så minska avståndet till andra hundar. Målet är att kunna passera med någon/några meters avstånd och ändå ha en hund som söker din kontakt under hela hundmötet.
Om hunden har svårt att erbjuda beteendet vid ett närmare möte kan det betyda att du gått för fort fram, då är det bra att backa lite i träningen och nästa gång inte gå lika nära. Man får minska avståndet successivt, alla hundar är individer och lär sig inte lika snabbt. Lägg upp kriterier som passar dig och din egen hund.


Det är viktigt att fortsätta belöna kontakten efter varje hundmöte en bra tid efter, så beteenden verkligen sitter. Sedan kan man successivt klara sig utan belöning också, men man får aldrig glömma att belöna då och då, så hunden inte tappar intresset.

Jag fortsätter gärna att belöna ofta även fast hunden kan det.


Detta är en ganska tidskrävande metod, som också kräver att man har bra timing = lyckas belöna vid rätt tillfälle.

Man får träna upp sig själv helt enkelt, för med bra timing och konsekvent träning tar det inte speciellt långt tid. Med mindre bra timing tar det såklart längre tid, men var i början koncentrerad på att se exakt när hunden får syn på den andra hunden och klicka och belöna SNABBT! Hunden kommer då ganska snart koppla andra hundar till godis ifrån dig.

Lycka till!

 
 
Åsa

Åsa

20 januari 2010 14:04

Hej!

Jag heter Åsa och jag trillade in på din blogg av en slump idag när jag såg ditt inlägg om skvallerträning! Jag tycker du verkar ha så mycket roliga tips å trix så jag undrar helt enkelt om jag får länka till dig? Själv har jag tre dvärgpinschrar och en colliemix. Är sugen på staffe då jag saknar min amstafftjej som fick somna in i höstas...

Mvh Åsa & gänget

http://www.mischasteam.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Jenny

12 januari 2011 10:07

Hejsan Jenny heter jag och vad kul att du skriver om skvaller träning ,jag har precis fått veta att det finns :)
Nu är jag ingen nybörjare med hnd men visste inte om detta namn ..Jag gör ganska precis så med mina hundar ,,tar som du säger tid ,,men sitter i hunden hela livet .Nu har jag en valp och efter mina 2 senaste hundar och är lite nybörjare igen ,hiihihi
Vad är det för ras du har ?
Mvh Jenny

Sara

5 februari 2011 19:18

Hej Jenny! Jag har En Samojed samt två Staffordshire Bull Terriers :)

Du själv?

 
cl

cl

29 november 2011 22:02

Hej!
Jag har lite problem med min hund angående hundmöten. Och du beskriver det här så bra! Hur länge höll du på med din hund? Hur länge väntade du mellan ögonblicken till att klicka? Vad för godis använde du och hur mycket? För ibland "blockerar" hon mig och oavsett hur rolig jag än försöker vara så går det inte. Har försökt med pipleksak men det går en stund och sen lägge rhon av på direkten. :( Känns så jobbigt när hon håller på. O:

http://mollyochjag.blogg.se

Sara

12 november 2012 11:21

hej! Allt beror ju på hur länge hunden man tränar har problem med hundmöten, och hur länge den har fått förstärkt beteendet att skälla på andra hundar.
Jag har ju tränat mina sedan valp, vilket gjort att resultatet kommit ganska snabbt. På en äldre hund dröjer det såklart längre. Men räkna med ett par månader innan färdigt resultat - om man tränar hela tiden och är kosekvent, samt lyckas med sin träning!

Till en början bör man klicka direkt då hunden för syn på den andra hunden, innan den hinner reagera själv, och sedan bör man klicka om och om igen direkt efter att hunden fått godis. Dvs snabba: "klick-godis, klick-godis, klick-godis" genom hela mötet!
Jag använder alltid gott mjukt godis som är lätt för hunden att tugga/svälja snabbt, så att man kan trycka in godis i munnen på hunden med någon sekunds mellanrum. tex korv/köttbullar/ost. Något som hunden älskar!

När man tränat detta, MÅSTE man tänka på att inte ställa för höga krav i början. Men detta menar jag att man aldrig bör möta en annan hund på ett sådant avstånd att hunden inte klarar av det och blockerar. Möter man en hund, bör man öka avståndet så mycket att hunden klarar att ta godis utan att blockera sig, och där måste man sedan jobba vidare och successivt arbeta sig närmare dem mötande hundarna! Tänk på detta, då kommer man snabbt framåt!

 
Ingen bild

Lindy

9 maj 2012 13:43

Hej
Jag läste inlägget om skvallerträning. Jag tänkte faktiskt testa de på min schäfertik. Hon blir helt blockerad vid hundmöten, nåt bra tips o bara komma igång?

 
Ingen bild

Anna

14 maj 2012 08:54

Hej Sara!
Vilket otroligt bra inlägg om skvallerträning! Kort & konkret som verkligen fick mig att förstå hur man BÖRJAR med träningen. Annars har man ju alltid bara fått läsa om slutresultatet.

Jag har en schäfer/labbe på 15 månader som är otroligt hundrädd & skäller, reser ragg & har sig när vi möter andra hundar. Även vuxna karlar. Hoppas att det här kan hjälpa honom att begripa att andra hundar inte är farliga. Utan att andra hundar = godis :)

Fortsätt med din fantastiska blog, jag kommer hålla koll här :)
// Anna

 
Miss Manic

Miss Manic

5 augusti 2012 22:21

Tack för jättebra beskrivning! Detta är något jag verkligen ska jobba med!!

http://www.missmanic.se

 
Ingen bild

Astrid

30 december 2012 16:49

Hej! Min 1,5 gamla leonbergerhane har problem med hundmöten samt möten med vissa män/kvinnor/cyklister/joggare. Jag har jobbat med avstånd och kontaktövningar med honom men ska nu försöka med skvallerträning! Hoppas verkligen att det kommer vara metoden som löser vårt mötesproblem :) Jag har bara en fråga när det gäller steg 1. Jag inser att Yoshi(min hund) kommer behöva ett rejält avstånd (10m)för att klara av att inte blockera sig. Dock är jag orolig för att belöna fel beteende.. han kan nämligen resa ragg, stelna till och låsa blicken på den mötande hunden. Om jag då belönar och ger honom godis, skickar jag då inte fel signaler och belönar ett hotfullt beteende? Hur lyckades du med att undvika det? Ordentligt med avstånd bara?

Superbra inlägg! :D

Sara

4 februari 2013 17:58

hej Astrid! Försök hålla så långt avstånd att han inte behöver bli hotfull på något sätt. Låser han sig på hunden, betyder det att ni är för nära.
När du tränat ett par pass, kommer han snabbt reagera positivt på klickljudet och förvänta sig godis, och du kommer också märka att han kommer föra färre och färre av dessa beteenden du beskriver.
I början gör det inte så mycket om du klickar även om han har raggen rest, eftersom du sedan klickar genom hela mötet, och han förhoppningsvis har lugnat sig innan mötet är helt över. tänk bara på att vara uppmärksam så att dem dåliga beteenderna inte ökar, dock har jag själv aldrig varit med om att detta har hänt! Koncentrera dig på att försöka hitta ett avstånd där han är avslappnad så gått det går. Det brukar räcka i början :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 februari 2013 18:08

Inte helt planerat, men tillslut blev det så ändå   Elda födde 7 valpar för 2 månader sedan. 6 tikar och 1 hane. Den förstfödde lille prinsessan fick bli en del av vår familj, och heter nu Pretty Angel´s Cold Asches Of Fire a.k.a "Aska".   Hon ha...

Av Sara - 12 november 2012 11:58

Oj, här ser jag att det har varit tyst allt för länge sedan sist! Konstigt detdär, med att man i perioder helt tappar lusten av att skriva!? Jag som annars älskar just detta, och att dela med mig av tankar, tips, träning, vinster, förluster, glädje o...

Av Sara - 12 maj 2011 19:16

I oktober 2009 blev vi medlemar i Swedish Working Bulldog Göteborg, som är en lokalgrupp under Swedish Working Bulldog Association. Resan har gått ganska snabbt, och nu, snart två år senare är jag själv kassör och träningsansvarig i föreningen, och...

Av Sara - 14 april 2011 14:55

Idag åkte jag och Elda iväg och tränade lite inför tävling med M och Elsa. Vi kommenderade varann, och gick igenom alla momenten i lydnadsklass 1.   Kändes bra att göra detta, så man vet lite vart man står i dem olika momenten "på riktigt".  ...

Av Sara - 14 april 2011 12:14

Jag har fortfarande varit enormt dålig på att uppdatera bloggen. Det har varit så mycket runtomkring, och alla har vi väl perioder då man inte har lika stor motivation till skrivandet antar jag.   Nåja, hundarnas träning har inte trappats ner, sn...

Presentation

Kategorier

Fråga mig

12 besvarade frågor

Omröstning

Tränar du aktivt med din hund?
 Ja, i tävlingslydnad
 Ja, i Agility
 Ja, i Weight Pulling
 Ja, i bruks
 Ja, i flera av ovanstående
 Ja, i annat än ovanstående
 Ja, i allmänlydnad/vardagslydnad
 Ja, bara vardaglig aktivering och skoj
 Nej, min hund lever enbart som sällskap

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7
8
9
10
11 12 13
14
15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lämna ett tassavtryck


Ovido - Quiz & Flashcards