Alla inlägg under mars 2010

Av Sara - 1 mars 2010 20:07

Nu när jag bestämt mig för att börja satsa på WP:n mer, och kanske också  kunna tävla längre fram så inser jag hur mycket vi har att jobba på både jag och Milo.


Igår hade vi svårigheter med sitt framför vagnen, vi har tränat för lite på att hålla position när jag går iväg och nästan bara tränat på följsamhet och att Milo ska gå med mig när jag rör mig, tryckt vid sidan. Detta tränar vi ju på inför lydnaden.

Nu har jag suttit och funderat lite här hemma, och det bästa är kanske att göra det lite tydligare för Milo när han ska sitta kvar och inte. Funderar därför på om jag ska använda kommandot "fot" när jag rör mig och han ska följa med, och också börja gå med vänsterfoten först. När han sedan ska sitta kvar, säger jag inget, och börjar gå med höger fot. Kan det funka tro? För att göra det tydligare för honom.

Jag har iallaf börjat träna så nu, och ska se om det kommer göra någon skillnad på onsdag när vi ska dra lite vagn igen.


Lydnad och WP är ju ganska olika, så det kommer nog ta ett tag för Milo och mig att vänja oss vid att skilja på dessa två. När vi är ute och drar kedjor ska jag ju inte belöna att Milo går fot med kontakt, jag vill gärna att han drar på och håller fokus framåt. Detkämpar jag med, för, för mig kommer det naturligt att belöna kontakt!

Tror dock detta kommer släppa såfort vi kommer in i det lite mer.

Vi får se hur det går på onsdag!


Imorgon ska vi iväg och träna lite specialsök hos M med Elda och Doris. Ska bli kul. Tänkte introducera Elda till det också, det skadar ju inte att lära sig använda nosen liten   

Av Sara - 1 mars 2010 11:35

Igår fyllde Elda 4 månader, så nu känns det dags för att lägga till lite saker som vi ska börja lära in i samband med tävlingslydnadsträningen.

Här kommer våran plan från och med nu och 2 månader framåt:


Saker vi ska fortsätta träna:

 

  • Klossträningen/utgångsställning/fotposition
  • Mer lek + lekapportering
  • Mer omvänt lockande och självkontroll
  • Kammandon på sitt, ligg och stå.
  • "Filten" - att kunna ligga där tills frikommando ges

 

Saker vi ska börja träna:


  • Fotgående
  • Lägga ihop korta beteendekedjor
  • Träna in rätt teknik på ligg och sitt ifrån stå.

Detta ska jag jobba efter fram till att Elda blir 6 månader gammal, varvat med vardagslydnad, miljö och socialträningen såklart.

Presentation

Kategorier

Fråga mig

12 besvarade frågor

Omröstning

Tränar du aktivt med din hund?
 Ja, i tävlingslydnad
 Ja, i Agility
 Ja, i Weight Pulling
 Ja, i bruks
 Ja, i flera av ovanstående
 Ja, i annat än ovanstående
 Ja, i allmänlydnad/vardagslydnad
 Ja, bara vardaglig aktivering och skoj
 Nej, min hund lever enbart som sällskap

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8
9 10 11
12
13 14
15
16
17 18
19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lämna ett tassavtryck


Ovido - Quiz & Flashcards