Alla inlägg den 27 mars 2010

Av Sara - 27 mars 2010 17:16

Idag åkte vi iväg till andra gången på tävlingslydnadskursen. Som tur var hade regnet tilltagit, men apellplanen var dygnsur - inte Milos favorit precis.


Vi gick igenom lite om ställande/stå och även lite inkallningar.


Ställnadet har vi ju tränat på mycket tidigare, men jag fick riktigt bra tips på hur vi ska gå vidare där vi fastnat lite. Jag har haft svårt med att Milo gärna drar sig mot mig och går några extra steg när han får kommandot "stå", men nu fick jag så bra tips på hur jag ska träna med detta, och redan under denna timmen fick vi stora framsteg.


För att få explosiva starter i inkallningen tränade vi med en leksak. Hunden fick sätta sig ner, och man retade den med en leksak. Om hunden reste sig upp blev man passiv och slutade leka. Såfort hunden satte sig igen kom leksaken fram och "retades". Sedan ropade man "Hit" och hunden fick komma för att leka/kampa, alt. jaga.

Även här gick det superbra!


Trotts det blöta gräset och alla vattenpölar jobbade Milo riktigt, riktigt bra med bra driv. Han brydde sig inte heller om de andra 5 hundarna på planen trotts att jag trände med honom lös och ibland slängde ivägen boll som belöning. Detta gör mig bara så sjukt glad, då jag tänker tillbaka på för ca 1,5 år sedan då detta skulle vart en omöjlighet.


När vi kom hem fick Elda sig ett träningspass som plåser på såren över att hon fått sitta och vänta i bilen medan jag och Milo tränade.

Vi tränade också på stå, där jag tagit åt mig samma träning som jag idag gjorde med Milo och jobbar likadant med Elda redan nu.

Vi tränade också lite tasstarget för skoj skull.


Nu ligger båda grisarna och sover, nöjda och glada.


Presentation

Kategorier

Fråga mig

12 besvarade frågor

Omröstning

Tränar du aktivt med din hund?
 Ja, i tävlingslydnad
 Ja, i Agility
 Ja, i Weight Pulling
 Ja, i bruks
 Ja, i flera av ovanstående
 Ja, i annat än ovanstående
 Ja, i allmänlydnad/vardagslydnad
 Ja, bara vardaglig aktivering och skoj
 Nej, min hund lever enbart som sällskap

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8
9 10 11
12
13 14
15
16
17 18
19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lämna ett tassavtryck


Ovido - Quiz & Flashcards