Alla inlägg den 17 mars 2010

Av Sara - 17 mars 2010 21:30

Världens finaste pojke är vad han är. Min lilla mespropp!   


Idag har vi tränat lite på Apporteringen där jag ger honom fler uppgifter än att bara hålla utan att tugga. Det går jättebra, och han börjar få lättare och lättare till att sätta sig eller röra sig med apporten i munnen.


Sedan har vi tränat mer på fotposition där jag samtidigt har godis i väntra handen. Han vill ju gärna göra knut på sig själv för att nå godiset som finns strax bakom han huvud, men jag klickar för att han låter godiset vara och sitter rätt med kontakt. Allt detta för att det underlättar träningen genom att kunna ha godis i vänster hand när man tränar fotgående och måste belöna snabbt. Jag ser gärna att han skall kunna koncentrera sig på uppgiften ändå.

Det går framåt, men vi får träna ett par pass till innan det släpper helt tror jag.


Jag och Elda har kört lite klossträningen. Jag tog bort klossen idag och använde bara en liten fyrkantig target på golvet. Hon fattade galoppen och gjorde fina ingångar. Hon är dock lite väl ivrig ibland och snurrar bort sig helt, men det gör inget. Hon är så duktig så!!


Vi börjar också få in snygga lägganden ifrån stå, där hon inte sätter sig ner först. Ser snyggt ut. Vi ska slipa lite mer på det nu i dagarna.


F.ö är det inget fel på hennes kamplust och leklust längre. Hon kampar och leker som en galning med allt jag erbjuder henne. underbart!   


Imorgon är det skola igen, och Elda ska till hunddagis. Jag längtar verkligen till denna utbildning är över, sista dagen är 31 mars.


Vi var och kikade på lokal idag också. Jättebra ställe som har stor potential. Dock inte riktigt rätt läge,även om det var nästan det vi ville ha. Vi får fundera och klura lite på detdär, men troligtvis väntar vi på en med ännu bättre läge.


ha en bra kväll!

Av Sara - 17 mars 2010 09:35

Jag sörjer våra vänner i Danmark...Igår kom svaret på deras kamp emot rasförbudet - 13 hundraser kommer förbjudas, däribland våra älskade staffar!!   


De mastiffer och olika typer av terriers och herdehundar som ingår i förbudet, men som redan finns i Danmark, måste kastreras, och i resten av deras liv bära kort koppel och munkorg utomhus. Man får inte lämna bort sin hund till någon annan, så hundpassning, dagmatte eller hunddagis är omöjligt. Och utställningar? Ska man ställa ut i munkorg då?

EM i WP skulle hållas i Danmark, men vi får se hur det blir med detta framöver...ser inte ut som om detta är så genomförbart...


Fy fan vad jag är arg och ledsen. Att länder inte lär sig av varann. Har inte läst någonstans att problemen har blivit mindre pga rasförbud i något land öht! Att man kan vara så naiv och tro att idioterna som ligger bakom farliga hundar bara kommer sluta äga hund för att vissa raser blir förbjudna. Vi får se vilken ras som blir till nästa offer i dessa länder.


Jag är glad att jag bor i Sverige, och att vi har en kennelklubb som faktiskt står bakom oss i denna frågan.


OBS! NYA FAKTA


Senare under dagen har det kommit in ny fakta, och det visar sig att staffordshire bull terriern klarar sig undan rasförbudet.


Detta är listan på raser som blir förbjudna:
1)     Pitbull terrier
2)     Tosa inu
3)     Amerikansk staffordshire terrier
4)     Fila brasileiro
5)     Dogo argentino
6)     Amerikansk bulldog
7)     Boerboel
8)     Kangal
9)     Centralasiatisk ovtcharka
10)   Kaukasisk ovtcharka
11)   Sydrussisk ovtcharka
12)   Tornjak  
13)   Sarplaninac.


Även om jag är enormt ledsen över de raser som nu drabbas, så är jag också glad för att vår ras klarade sig undan i sista sekunden.


Presentation

Kategorier

Fråga mig

12 besvarade frågor

Omröstning

Tränar du aktivt med din hund?
 Ja, i tävlingslydnad
 Ja, i Agility
 Ja, i Weight Pulling
 Ja, i bruks
 Ja, i flera av ovanstående
 Ja, i annat än ovanstående
 Ja, i allmänlydnad/vardagslydnad
 Ja, bara vardaglig aktivering och skoj
 Nej, min hund lever enbart som sällskap

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8
9 10 11
12
13 14
15
16
17 18
19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lämna ett tassavtryck


Ovido - Quiz & Flashcards