Alla inlägg den 6 maj 2009

Av Sara - 6 maj 2009 21:40

Det är väl målet för alla hundägare som tränar sina hundar? Vad jag inbillar mig iallaf.


Detta har vi såklart jobbat på också, och långt har vi kommit.

Jag kan bryta honom när han får upp ett spår, när han äter något från marken, de senaste gångerna när han är lös och ser en annan hund har det funkar bra när jag använt ordet "här" för att få honom till mig med kontakt.

Och självklart jobbar vi med belöning vid dessa tillfällen, såsom med alla andra tillfällen :)


Något som varit svårt är att bryta mitt i en lek med annan hund, och få honom till mig. Men jag har passat på att jobba en hel del med detta när vi träffar andra hundar där dem leker tillsammans. Till en början genom att bryta honom när han inte är helt inne i leken, till att senare faktiskt lyckats, några gånger, att bryta mitt i en ordentlig lek.


Idag träffade vi en vän och hennes två hundar. Ena en tik på 5-6 månader, vilken Milo var enormt intresserad av. Tjejer träffar han ju inte så ofta ;)

Här såg jag ett tillfälle att träna igen, och jag bröt leken då och då genom att kalla på honom för belöning.

I början var det ganska så svårt, men ju längre vi gick desto lättare blev det att fånga hans uppmärksamhet! Och detta är verkligen framsteg, då det varit nästan omöjligt tidigare att bryta honom vid lek med tik.


Två hundmöten också, varav jag båda gångerna lyckades kalla in Milo och koppla honom, gå fint förbi hunden och sin ägare, för att sedan släppa bebisen igen!


Jag är supernöjd med våra framsteg! Och en dag, hoppas jag att vi når vårat mål! - Att kunna bryta i alla lägen!

Presentation

Kategorier

Fråga mig

12 besvarade frågor

Omröstning

Tränar du aktivt med din hund?
 Ja, i tävlingslydnad
 Ja, i Agility
 Ja, i Weight Pulling
 Ja, i bruks
 Ja, i flera av ovanstående
 Ja, i annat än ovanstående
 Ja, i allmänlydnad/vardagslydnad
 Ja, bara vardaglig aktivering och skoj
 Nej, min hund lever enbart som sällskap

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lämna ett tassavtryck


Ovido - Quiz & Flashcards