Alla inlägg den 10 mars 2008

Av Sara - 10 mars 2008 22:35

Ja, visst gör dem det...

Han har fått en dålig vana vid att hoppa mot folk i stan - för att hälsa. Nyfiken som tusan. Jag sitter och funderar på om det beror på att han fått hälsa på några personer de senaste månaderna. Jag vill ju låta honom hälsa ibland, på enkilt utvalda personer, för att vänja honom också vid att hälsa fint utan bitande. Men kanske har detta påverkat negativt? Jag ska sluta låt folk hälsa ett tag och se om detta hjälper. Sedan får vi backa i våran träning rätt så rejält när det gäller att promenera i stan.

Jag har kunnat ha slakt koppel och han har haft mycket god kontakt, men detta är som bortblåst...


Hundmöten blir också värre...Han skäller inte ofta, men han hänger sig i kopplet och går på två ben...*suck* Han blir svårare att bryta då, om jag inte hunnit få kontakten innan hundmötet.


Idag träffade vi på grannen när vi kom hem från jobbet som satt ute på gården och borstade en greyhoundtik som hon är dagmatte åt. En riktigt stilig gammal dam som satt så snällt utan att ägna Milo ens en blick ;)

Milo blev till sig såklart - en TJEJ! Men vi satte oss några meter bort och jag o grannen satt o småpratade lite.

Milo var duktig på att ta kontakt, men han var lite pipig och väldigt exalterad i den snygga tjejen, ville gärna fram. Detta MÅSTE jag också träna på! Att bara sitta och vara bland andra hundar. Det har ju funkat så bra tidigare, men just nu har även detta slutat fungera.

Frågan är hur jag lättast ska kunna träna detta? Måste ju nästan hitta personer som är villiga att bara sitta med oss, bit ifrån och prata, utan att hundarna hälsar eller leker. Detta måste tas tag i!


Förövrigt har jag ont i armen. En hund kom lös på jobbet idag när jag var ute med en hund. Två hanar såklart, varav den ena inte är så glad i andra hundar. Jag fick handla snabbt och när jag bröt tjafset mellan dem genom att dra bort den ena och ställa honom bakom mig fick jag ett hugg i armen. Inte med flit såklart, utan snarare i stundens hetta...men det gjorde ont!

Allt gick dock bra.

Presentation

Kategorier

Fråga mig

12 besvarade frågor

Omröstning

Tränar du aktivt med din hund?
 Ja, i tävlingslydnad
 Ja, i Agility
 Ja, i Weight Pulling
 Ja, i bruks
 Ja, i flera av ovanstående
 Ja, i annat än ovanstående
 Ja, i allmänlydnad/vardagslydnad
 Ja, bara vardaglig aktivering och skoj
 Nej, min hund lever enbart som sällskap

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25 26 27
28
29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lämna ett tassavtryck


Ovido - Quiz & Flashcards