Alla inlägg den 23 februari 2010

Av Sara - 23 februari 2010 17:47

Efter en Paus under jul/nyår och sedan i väntan på att Elda ska få sin sista valpspruta har vi inte kunnat åka till änggården och tränat med M och hennes hundar något. Annars ses vi ju 1-2 ggr i veckan och tränar både tävlingslydnad och specialsök/kantarellsök ihop.


Men nu äntligen har vi startat igång igen!!

Idag packade vi in oss i bilen och åkte till hunddagiset för lite lydnadsträning.

Milo och Elsa, som är sååååå goda vänner, fick leka en stund ute på gården först. Det var mycket uppskattat av båda.

Sedan tog vi oss in och började träna lite. Elda fick börja med att träna på att bara sitta och titta på när jag och Milo tränar. Trotts att hon gnällde och protesterade då blev inte Milo tagen av detta! såååå skönt. Detta problem är alltså länkat till hemmet, inte någon annan stans. Att komma till M:s hunddagis och träna är ju så enormt kul att Milo inte ens reflekterade över att Elda pep.


Jag och Milo tränade lite på följsamhet, läggnaden och ställanden. Även platsliggning. Även med stora störningar som när M tränade med någon av sina samt att jag tränade med Elda en bit ifrån. Han har skött sig jättebra och låg kvar tills han fick frikommando.

Man märker att Milo njuter av dessa träningsträffar och han har verkligen saknat det. Där borta är han verkligen världens duktigaste hund!


Elda fick belöning när hon var tyst, och blev ignorerad när hon gnällde. Till slutet var hon faktiskt oftare tyst än högljudd, så om ett par gånger kommer det släppa, det är jag säker på!

Vi tränade lite klossträning, lite sitt med kommando och lite "stå". Jag klickade också lite för att hon gick och lade sig på filten, vilket jag vill bygga vidare på genom att lägga in ett kommando för att hon skall gå och lägga sig där. Jag vill kunna platsa en av hundarna vid sidan när jag tränar med den andre, och de ska ligga kvar där tills frikommando.

Elda behöll samma fokus som hemma, trotts störning av två för henne främmande hundar så var hennes fokus riktad mot mig och hon jobbade och erbjöd beteenden jättefint! Hon har verkligen lätt att behålla sin koncentration denna lilla dam.


En superkväll har vi haft, och jag är så sjukt glad att vi äntligen kunnat börja träna igen. Har längtat så enormt.

Presentation

Kategorier

Fråga mig

12 besvarade frågor

Omröstning

Tränar du aktivt med din hund?
 Ja, i tävlingslydnad
 Ja, i Agility
 Ja, i Weight Pulling
 Ja, i bruks
 Ja, i flera av ovanstående
 Ja, i annat än ovanstående
 Ja, i allmänlydnad/vardagslydnad
 Ja, bara vardaglig aktivering och skoj
 Nej, min hund lever enbart som sällskap

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8
9
10
11
12
13 14
15 16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lämna ett tassavtryck


Ovido - Quiz & Flashcards