Alla inlägg den 9 maj 2008

Av Sara - 9 maj 2008 22:30

Idag har det varit kokhett och vi har varit på jobbet hela dagen. Hade ett träningspass med omplaceringshunden, vilket gick sådär. Han är nu 8 månader och väääädligt okoncentrerad på träningen, vilket är förståerligt. Vi tränade lite "stannaövningar" och inkallning. 15 minuter fick räcka.

Han är ju en blandning på Dobermann/beuceron/border collie, vilken blandning va? Det är dock Dobermann som har slått igenom mest i honom, flamspojken. Men jag har dock börjat få känslor för honom, pga vi är så tajta tillsammans. Annars brukar man alltid hålla ett litet avstånd med omplaceringhundar när det gäller känslor, för att det inte ska bli så jobbigt när dem åker. Visst fastnar man extra för vissa, så är det ju, men denna "lilla" kille har jag fallit för! Hade jag inte redan haft två hundar så....*suck*

I början av våran träning var han hemsk i koppel, och hade ingen kontakt alls. Idag går han såååååå fint, är avslappnad på promenaderna och är superduktig på kontakten!! Och vilket LÄTT hund att träna!


Ingen har heller visat något intresse för honom, trotts månaderna han varit hos oss. Det är tråkigt...Sedan kommer det vara svårt att hitta någon som vill fortsätta med min träning och har kunskaperna och tiden till att faktiskt göra det. Men ,men...


Tanken är att jag om 1-2 veckor kommer att starta upp med en ny hund, en schäfertik på ett år som också behöver enormt mycket grundträning och uppfostran. Det är kul att få träna olika hundar och känna på olika raser. Jag känner på mig att denna dam kommer vara lättare än vad Bamse har varit.


När jag slutat för dagen tog jag sedan ut Milo för ett litet träningspass på apellplan. Han har däremot full fokus på mig heeeela tiden, och vill jobba, jobba, jobba :)

Vi körde lite ingångar, vilket börjar släppa jättebra nu! Han är duktig!

Lite lägganden, och hopp över hinder :) Han tycker det är KUL! Så agillity hade varit kul att testa på, måste bara göra en ad/hd röntgen först när pengarna räcker till!

Efter 30 minuter på plan var vi båda för trötta, så vi avslutade med att kyla ner oss på kontoret med lite vatten innan vi tog bussen hem.

En lyckad dag för alla tycker jag :)



Presentation

Kategorier

Fråga mig

12 besvarade frågor

Omröstning

Tränar du aktivt med din hund?
 Ja, i tävlingslydnad
 Ja, i Agility
 Ja, i Weight Pulling
 Ja, i bruks
 Ja, i flera av ovanstående
 Ja, i annat än ovanstående
 Ja, i allmänlydnad/vardagslydnad
 Ja, bara vardaglig aktivering och skoj
 Nej, min hund lever enbart som sällskap

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lämna ett tassavtryck


Ovido - Quiz & Flashcards