Alla inlägg under augusti 2010

Av Sara - 29 augusti 2010 22:05

Nu är vi hemkomna efter en natt i Örebro, och en lååååång tävlingsdag som slutade runt 21.30 Efter prisutdelningen satte vi oss i bilen och körde hem i regn och mörker. 3,5 timmar tog det, och man var ganska trött när man väl satte foten innanför dörren...


Nåja, vi är SUPERNÖJDA med dagen. Konkurransen var hård i Milos klass, och banan var enormt tung, och det var svårt för hundarna att få fäste. Detta gjorde att dem flesta hundar slutade på ungefär samma vikter.


Milo, som vägdes in på 17,8 kg, näst tyngst i klassen, lyckades iallaf dra hem en EWP5 titel denna gång.

Maxdrag: 540 kg, med ett P4P på 30,34% (30,34 gånger hans egen vikt).

Han placerade sig på en 8:e plats av 11 deltagare.

Vi jobbar oss sakta uppåt på listan, och nästa år är planen att ge eliten en svårare konkurrans ;)


Vår stadgaträning framför vagnen har dock gett reslutat. Han gjorde mestadels snygga drag utan någon som helst tvekan. Här ser ni ett drag som blev klockrent!



Något drag blev dock med lite tvekan innan start, så vi har mer att jobba på, som ni ser i filmen nedan:



Men som sgat, vårt arbeta går framåt, och det är huvudsaken!


Nu kommer Milo få ta det lugnt i ca en månad, med några lättare DW rundor, men inget mer än så. Sedan kommer vi sätta igång att träna inför nästa säsong, och lägga fokusen på styrka. Vagnen kommer vi att vänta med ett tag, och jobba enbart på att få honom att bli starkare. Detta tror jag kommer att vara en bra hjälp till att senare arbeta ännu mer på hans egna självförtroende!


En bra tävlingssäsong har det varit! :)

Av Sara - 19 augusti 2010 19:49

Idag tränade vi kantarellsök igen, och stack ut i skogen med lite kantareller vi hittade förra gången - om vi inte hittade några idag.

Men jodå, några stycken hittade vi allt, som vi sedan skickade hundarna på.


Jag skickade jag alltså Milo på helt orörda kantareller, precis som sist. Denna gången hittade och markerade han dem helt själv, vilket betyder att vi äntligen börjar ta oss över steget till att han kan känna igen helt färska svampar! Detta är ett STORT steg i vår träning, och det känns helt underbart!!!


Nästa vecka sticker vi iväg till storskogen igen, och hoppas kunna hitta massor av kantarell att söka upp :)

Av Sara - 17 augusti 2010 19:37

Detta vill jag gärna ha på mina hundar, då det ser proffsigt ut, samt att hunden har bättre fokus på sin uppgift och lägger den inte på annat runt omkring. Därför tränar jag in "hakan i backen" i samband med plattsliggningen.


I början tränar jag in det separat, och lägger in ett eget kommando för beteendet, som jag kan lägga till under själva plattliggningsmomentet.


Pass 1:

 

Jag klickar Elda för att hon gör rörelser neråt med huvudet, och successivt shejpar jag fram att hon nuddar hakan i backen.

(Ni får ursäkta Eldas dåliga tålamod idag, men hon lyckades fint tillslut!)


 


Pass 2:

 

Nu när Elda lyckats förstå vilket beteende jag vill ha, använder jag omvänt lockande för att få henne att stanna kvar i samma beteende. När hon erbjuder hakan i backen kommer godishanden fram, och jag närmar mig henne. Ligger hon kvar i samma position får hon en godis, men om hon reser huvudet, stänger jag godishanden och den försvinner tills hon erbjuder beteendet igen - då kommer dem fram. Så fortsätter jag, och belönar henne när hon behåller positionen även om jag "retar" henne med den öppna godishanden.



Senare kan man försvåra ytterligare genom att stå upp, kasta godis omkring hunden, eller leksaker, och den skall ändå behålla positionen. Om den rör sig, åker godisen/leksaken bort igen.


När detta sitter - lägg in ett kommando.

Av Sara - 17 augusti 2010 16:19

När man får hem sin allra första valp är allting nytt och spännande, och många gånger är man så enormt ivrig till att starta sitt nya liv som hundägare och hundtränare, att man helt glömmer av en av dem viktigaste delarna i en valps uppfostran - passivitetsträningen.


Många valpar måste vägledas fram till att kunna koppla av, både hemma och i olika miljöer. Som ägare måste man lära sin valp vikten vid att kunna koppla av, sova och ta det lugnt - vart man än är. Det är inte ofta som detta kommer av sig själv, utan detta måste vi lära våra hundar själva.


Tränar man passivitetsträning från att valpen kommer hem, kommer man få en hund som har lätt att koppla av vart man än är. Detta gör både hundens och ditt liv mer harmoniskt, och det är lättare att ta med sig hunden vart än man går utan att det skall kännas jobbigt, varesig för dig, hunden eller för omgivningen.


Tränar man inte passivitet med sin hund, stöter med förmodligen på problem i framtiden, såsom till exempel att hunden börjar gnälla såfort man stannar för att prata med någon, sätter sig på en bänk, eller på en fika i stan. Hunden saknar tålamodet till att göra "ingenting" helt enkelt.

Kanske får man också problem med en hund som inte kan ta det lugnt inomhus, och som hela tiden vill att saker och ting skall hända runtomkring. Ingen lugn och ro, och hunden har svårt att ligga och sova under dagtid.


Träna passivitet inomhus:


En valp är i behov av mycket sömn, och har man då fått sig en valp som gärna vill härja runt hela dygnet och som inte går och lägger sig av sig själv när den blir trött, är det läge för dig att visa hur man somnar och/eller kopplar av.

  • När du märker att valpen börjar bli trött, plocka upp henne i famnen, i soffan, eller sätt dig med henne vid hennes bädd, och håll henne stilla där tills hon somnar. I början kan det bli vilda protester, men håll henne bara försiktigt kvar tills hon ger sig och somnar, och ge aldrig upp!

  • Upprepa detta flera gånger om dagen, då du märker att valpen faktiskt varit vaken ett tag och bör vara trött, även om det inte alltid verkar så. Får valpen för lite sömn kan de verka som om den har hur mycket energi som helst, men i själva verket är den "övertrött" eller "överaktiverad", vilket resulterar i en överenergisk valp.


Gör du detta dagligen med din valp, ett par gånger om dagen, kommer du snart märka en markant skillnad. Valpen kommer tillslut att själv börja söka sig till ro på någon skön plats för att sova eller koppla av, och du kommer sakta men säkert kunna sluta "påminna" valpen om att sova.


Jag själv gör detta på alla mina valpar, från dag ett. För mig är det viktigt att valpen tidigt lär sig att sömn är en viktig del i vår vardag, och det gav mig också snabbt en valp som själv kan koppla av och gå och lägga sig när inget annat kul händer.


Träna passivitet utomhus:

 

Detta är en minst lika viktig träning för valpen att lära sig - att kunna koppla av i olika miljöer utomhus, och att lära sig göra just "ingenting", även om det händer massor runtomkring.


  • Ta valpen till olika miljöer, såsom skogen, stan, en park, brukshundsklubben, utanför huset osv...sätt dig ner någonstans, tex på en bänk, och gör absolut ingenting.

  • Om valpen gnäller, skäller eller på något sätt vill ha din uppmärksamhet - ignorera. Invänta tills hon är lugn och passiv (spelar ingen roll om det är ståendes, sittandes eller liggandes, sålänge hon är passiv), och gå sedan vidare som belöning.

  • förlänga tiden allt eftersom, som ni sitter stilla och gör ingenting innan det är dags för att gå vidare.

Det viktigaste i denna träning är att INTE ge valpen uppmärksamhet om den kräver det, genom att tex gnälla eller skälla. Den måste snabbt lära sig att det inte lönar sig, och det gör den bäst genom att bli ignorerad vid sådana beteenden.

Är valpen lugn och tyst, är det dock ett ypperligt tillfälle att ge den en klapp, ett snällt ord och gärna en liten godis.


Med envis träning, och ingen uppmärksamhet vid fel beteenden, så kommer ni snabbt ha en hund som har tålamodet att "bara vara" även utomhus. Glöm inte att träna i olika miljöer, lätta som svåra!


Lycka till!







Av Sara - 16 augusti 2010 22:00

Elda och jag har jobbat mycket på stadga veckan som gått. Mycket störningar i form av leksaker som jag kastat runt henne, samt andra människor och hundar. Idag tränade vi stadga i ligg precis jämte ett fotbollslag som tränade. Bollar flög, folk sprang, hoppade och skrek - men lillagumman hade total fokus på mig. SUPERnöjd är jag över detta. Vi kan verkligen gå vidare till svårare utmaningar i denna biten.


Vi har också jobbat mycket på frittfölj och att hänga med i vändningar. Hon hänger med, men ibland lite för snabbt. Hon har gärna så bråttom att hon vänder för sent, eller så snabbt att hon hamnar i fel position. Tycker dock att vi gör fina framsteg även där.


Hon börjar bli riktigt bra på avlämnande av leksaker också. Som belöning får hon gärna vinna när vi kampar, och hon tar ett ärovarv med lekisen, sedan vill jag att hon kommer in och lämnar den i handen. Detta har varit något vi har jobbat på enormt mycket, då hon gärna velat behålla leksaken för sig själv. Men idag gjort hon äntligen tre snygga avlämnanden! härligt!


Milos fokus har varit helt på WP:n och självförtroende vid vagnen. Han har gjort många fina drag, och vi har jobbat på att stå stilla framför vagnen. Idag belv det mycket störning, men en träningskompis son som sprang inne på banan då och då, och lite bankande på vagnen, lockande och visslande. Han skötte det bra, och behöll positionen nästan varje gång. Det går framåt i detta, helt klart.


Idag drog han också sitt eget rekord, 735 kg. Vikten under, något på 600, drog han felfritt och skitsnyggt. Men 735 kg var snäppet för mycket för honom, då han började tveka, backa och tappade sitt självförtroende helt. Jag borde ha stannat på vikten under, men eftersom skadan redan var skedd, tänkte jag låta honom fullfölja draget utan någon hjälp. Men lite puschande, och några gånger av tvekan, gjorde han det dock, och han klarade det fint, även om det var riktigt tungt för honom.

Efter det draget tog vi av vikter successivt ända ner till tom vagn, vilket han fick slutföra som sitt sista drag.


Om vi jobbar riktigt hårt på hans självförtroende, samt tränar mer styrka, kommer han nog kunna bli en riktigt bra hund inom sporten, det tror jag på :)



Av Sara - 11 augusti 2010 22:43

http://st.nu/opinion/ordetfritt/1.2146440-olampliga-hundagare-det-verkliga-problemet


"Olämpliga hundägare det verkliga problemet


Genom bl.a ett införande av ett rasförbud i Danmark, gällande tretton hundraser, där det i svensk media refereras till ett kamphundsförbud, tycker vi det är på sin plats att gå ut på bred basis med information baserad på fakta istället för som så ofta på tyckande och sensationsmakeri.


Det är vår önskan och förhoppning att fokuseringen skall riktas på det verkliga problemet, de olämpliga hundägarna. Undersök och skriv om de samhällsproblem som finns i våra större städer, och den sociala bakgrund dessa företrädesvis unga killar har, som vill hålla sig med kraftiga, respektingivande hundar. Hundar som i de allra flesta fall inte är rasrena utan av blandningar med egenskaper som man inte bör förena. Det är synd om dessa hundar! Alla hundar, oavsett ras, kan fostras till ett aggressivt beteende. Låt inte hundarna behöva ta ansvaret för sina ägares tillkortakommanden.


Lagen om tillsyn över hundar och katter, (2007:1150) trädde i kraft den 1:e januari 2008.


Denna ger Polisen större befogenheter att beslagta en hund och även att utfärda hundförbud för den som visat sig inte kunna hantera sin hund. Se till att denna verkligen tillämpas.


Förbud


Rasförbud hjälper inte. Det kan få rakt motsatt effekt, att det blir ännu mer intressant för ett visst klientel att skaffa något som är förbjudet. Vilka värstinghundar skulle ersätta de förbjudna? Om hundinnehavet alls registreras, blir det som blandras. Vad kommer härnäst? För att exemplifiera med två europeiska länder, där man haft förbudslagstiftning, Italien och Nederländerna, har där förbuden upphävts, då man ansett dem verkningslösa. I april 2009, respektive juni 2008. Se gärna SKK:s ställningstagande till förbud, på:


Kamphundsbegreppet


När uttryck som kamphund används finns hos allmänheten rädslan för hundar som tidigare avlats för att slåss och som utstrålar styrka. Det ligger nära till hands för media att väcka uppmärksamhet genom att utnyttja den rädslan och resultatet blir att den förstärks, sprider sig och byggs på.


Av de i Danmark förbjudna tretton raserna kan endast två hänföras till dem som brukar innefattas i kamp- hundsbegreppet. Övriga är, per definition, herde-, jakt- och vakthundar. Ändå används i media begreppet kamphundar om dem alla. Varför?


Citerat, men översatt till svenska, uttrycker sig DKK (Danska kennelklubben) ".....medan andra en gång var kamphundar, där det i många år skett en annan (familjehunds)avel på dem (t.ex. staffordshire bull terriers og amstaffs)." Kamphundarna är sällan rasrena. Realiteten i dag är, att i stort sett ingen av gärningshundarna är rasrena.


Hundar av kamphundsras


Hundar av kamphundsras kan i sig själva inte utpekas som farliga. Det rykte dessa, framför allt pitbull, fått beror istället på att de dragit till sig olämpliga ägare. Alla nuvarande hundraser med bas i tidigare Bull & Terrier dogs har det gemensamt att de är mycket vänliga och älskvärda mot människor. Ett bra sätt att exemplifiera att det inte är hundarna i sig som är farliga, är genom att hänvisa till schäfern: För 20 år sedan hade denna ras rykte om sig att vara farlig. I dag är det få som ställer upp på detta omdöme. Det beror inte på rasen. Det är viktigt att påpeka att precis som inte alla schäferägare för 20 år sedan var olämpliga är inte heller alla ägare till hundar av kamphundsras i dag, olämpliga. Efter schäfer har det varit rottweiler och dobermann som framställts som farliga raser.


Mentala egenskaper


Erfarna mentalbeskrivare och etologer anser dessa hundar vara mycket stabila och trevliga. I Sverige, under 2009, genomförda mentalbeskrivningar visar att av 372 testade american staffordshire terriers endast 1 visade oacceptabelt beteende. Av 444 staffordshire bullterriers var antalet 0. Det säger en del om stabiliteten! (Testförfarandet framtaget av Svenska Brukshundsklubben) En person med lång erfarenhet av att utföra sådana tester säger: Variationen inom samtliga raser är sådan att man inte kan säga att någon ras är mer aggressiv än någon annan. När en hund reagerar med aggression mot en människa handlar det nästan uteslutande om rädsla av något slag. Det är något den tar till som en sista utväg, och inte ett naturligt beteende bland flockdjur.


Thorleif Wallqvist


Djurens Jurister"

 

Kommentar: Äntligen börjar man faktiskt se och höra allt fler som tar "vår" sida i kampen mot ett rasförbud i Sverige. Jag kan inte ens beskriva hur glad jag är att det finns dem där ute, som faktiskt får sin röst hörd, som står upp för våra hundar och ser dem för det dem verkligen är.

Jag har också lagt märke till att blandrasfrågan tas upp mer och mer, vilket är det allra, allra viktigaste för mig. Det är det problemet som MÅSTE ut, som folk MÅSTE förstå.

Missförstå mig rätt nu, för blandraser är inte mindre värda i mina ögon än någon renrasig hund med stamtavla. Det handlar inte alls om det. Men problemet ligger precis i det som även Thorleif nämner, att vissa raser med vissa särkilda rasegenskaper, som blandas ihop och bli katastrof. Detta är ett faktum, och det är dessa hundar man bör vara mest rädd för - för det är dem som skapar mest problem i fel händer.


Tack Thorleif, för en jättebra artikel!

Av Sara - 10 augusti 2010 18:30

I ett tidigare inlägg skrev jag bla om vad ministern Mats Odell skrivit och pratar om ang ett rasförbud i Sverige, och att förbjuda vissa typer av hundraser. Det stod bland annat såhär:


"Kommunminister Mats Odell vill förbjuda så kallade kamphundar i Sverige. Ministern säger till TV4Nyheterna att han är beredd att förbjuda ett tiotal hundraser - eftersom kamphundarna blivit ett problem för säkerheten för många som bor i större hyreshus."

 

Idag, i en debatt på TV4 säger han såhär:


http://www.tv4play.se/aktualitet/nyhetsmorgon?videoId=1.1739878


Jag vill börja med att säga hur enormt mycket jag tänker och känner för Mia, som fick utsättas för detta skräckscenario - att bli anfallen och svårt biten av en så stor och stark hund. När jag hörde hur hon brättade om sin upplevelse, fick jag tårar i ögonen, och jag kan inte ens föreställa mig hur hon måste ha känt. Mina tankar går till dig Mia.   


Om vi återgår till Odell, så har han här verkligen visat vilket ogenomtänkt och okunnigt uttalande han gjorde förra gången. Redan nu, har han börjat ändra åsikt ang rasförbud, och börjat inse vad som egentligen är problemet - blandrasaveln och oseriösa hundägare. Det är omöjligt att på något sätt förhindra att människor attackeras av hundar, genom att förbjuda vissa renrasiga hundar. I så fall måste vi förbjuda ALLA stora hundar, som kan göra större skada på en människa eller annan hund.


Fredrik Steen pratar om utbildning - vilket är något jag själv pratar om under lång tid. PRECIS den åsikten har jag också. Folk måste lära sig vad det innebär att äga hund, och att olika raser är olika och kräver olika mycket av sin ägare. Det ska inte vara så lätt att skaffa sig en hund som det är idag!


Som kamphundsägare måste jag ständigt se till att mina hundar sköter sig exemplariskt, för att inte få andra att tro att dem är farliga bestar. Om en av mina hundar skäller på en annan hund, tror genast någon att hunden i fråga är farlig och vill attackera. Sådant får man stå ut med varje dag - arga blickar, fördomar och okunskap. Men genom att mina hundar beteer sig fint och sköter sig ute i samhället, ser folk hur våra hundar faktiskt är, och att problemet inte ligger i rasen. Detta gör att vi som äger kamphundsraser måste vara extra noga med vardagslydnad, och att våra hundar sköter oss utåt, allt för att inte göra fördomarna värre än vad dem redan är. Ett stort ansvar axlar vi när vi väljer denna typ av ras, vilket för mig är helt ok! Dock är det något som kanske inte alla förstår eller bryr sig om.


Många av mina grannar vet hur mycket tid och arbete jag lägger ner på hundträning och nu också tävling. Dem är inte rädda för mina hundar, för dem vet att jag har koll på vad jag gör. Dock kan jag inte heller säga att alla mina grannar känner så. Finns det folk härute som verkligen känner sig otrygga i att jag har två kamphundar i samma hus som dem? Om så är fallet, gör det ont i mitt hjärta, att det skall behöva vara så. Det måste vara enormt jobbigt att få runt och vara rädd, för något som man egentligen inte behöver vara rädd för! Jag hoppas att inga av mina grannar är rädda för mina hundar, det hoppas jag verkligen.


Att alla blivande hundägare skall gå en utbildning - det borde vara ett KRAV! På så sätt kan fler lära sig mer, innan de bestämmer sig för att bli hundägare, och på så sätt kan dem också få hjälp påvägen att hitta sig rätt ras. Förhoppningsvis skulle också detta leda till att fler oseriösa hundägare väljer att inte skaffa sig hund.


Jag måste tacka Fredrik, som står bakom oss i denna frågan och hjälper oss att få vår röst hörd! Debatten här ovan, var den bästa hitills, där den viktigaste punkten äntligen togs upp - blandraser!


Såhär skriver Fredrik Steen i sin blogg efter debatten:


"Så här är dagsläget!
Just nu kan vi nog glädjas åt en tillfällig vinst. Vårt arbete angående hundar har bevisligen gett resultat. Kristdemokraternas Mats Odell backar ju på ett rasförbud. Enligt honom själv och hans pressekreterare är ett rasförbud att gå för långt och tjänar inget syfte. Att det inte framkommit i media beror på enligt dom att dom i media har blivit felciterade (?)
 
Enligt Fredrik Reinfeldts pressekreterare har man till meddelat att det inte på något sätt kommer att tas upp en diskussion angående ett rasförbud.

Vår jordbruksminister har oxå via brev meddelat att Centern eller regeringen inte tror på ett rasförbud.

Jag pratade igår eftermiddag med Mona Sahlins pressekreterare och dom låter oxå meddela att man i dagsläget inte har funderat omkring ett rasförbud.

So far so good..... Men nu kan vi inte på något sätt somna om. Nu har vi en lugn period framför oss innan det kommer upp på tapeten igen, och det är då alla måste ta sitt ansvar. Ansvaret måste tas från den enskilda hundägaren och uppfödare till rasklubbar, SBK, och SKK.

Skål på er alla som kämpat för detta. I dag kan vi fira, men i morgon börjar det långsiktiga arbetet igen blinkblink"

 

Och idag firar vi, en liten seger! Det är vi värda!   

Av Sara - 10 augusti 2010 00:27

   Fokusen i förra veckans lydnadträning med Elda har legat på stadga i sitt och ligg. Eftersom att hon har sådan enormt fart och iver, brister det just i den biten att kunna vara stilla. Jag har därför sakta börjat vänja henne vid att sitta eller ligga medan jag själv rör mig runt henne. Hoppas, studsar, klappar händer, leker med en leksak, och också slänger leksaker runt henne, retar henne med leksak och retar henne med godis. Vad som än händer, så ska hon ligga kvar, tills hon får frikommando.


Det har gått förvånansvärt bra faktiskt, och vi gör framsteg.


Denna veckans träning kommer jag fortsätta lägga störst fokus på detta. Vi kommer också fortsätta träna apportering, samt träna in lite grunder på ställande under gång.

Som jag skrivit i tidigare inlägg har jag lagt lägganden lite på hyllan för ett tag, just för att vi tränat så mycket på detta att det är det ända hon erbjuder för tillfället. Så vi tänker fokusera på andra beteenden ett tag, och sedan börja lägga in läggande-träningen lite längre fram.

fotgående kommer vi också fortsätta med, träna på vändningar och att Elda ska följa med snyggt.


Vi har mycket att jobba på, och kul är det! :)

Presentation

Kategorier

Fråga mig

12 besvarade frågor

Omröstning

Tränar du aktivt med din hund?
 Ja, i tävlingslydnad
 Ja, i Agility
 Ja, i Weight Pulling
 Ja, i bruks
 Ja, i flera av ovanstående
 Ja, i annat än ovanstående
 Ja, i allmänlydnad/vardagslydnad
 Ja, bara vardaglig aktivering och skoj
 Nej, min hund lever enbart som sällskap

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lämna ett tassavtryck


Ovido - Quiz & Flashcards