Alla inlägg den 4 augusti 2010

Av Sara - 4 augusti 2010 14:58

Idag tog vi oss ut till M och Elsa, jag och Milo, för att träna lite kantarellsök. Det var ett tag sedan sist, det har varit så mycket under semestrarna att den träning blivit lite osidosatt. Men nu är kantarellerna ute i skogen igen, så nu är det allt dags att sätta in en högre växel i träningen!


Idag gick vi ett snepp längre i träningen och planterade ut varandras kantareller. På så sätt söker våra egna hundar inte i vår egna lukt utan någon annans. Milo hittade varenda en, och sökte fint, lugnt och metodiskt. Är jättenöjd med dagens framgång!


På torsdag nästa vecka tar vi träningen ännu ett snepp längre, då ska vi ut i riktiga svampskogen. Vi kommer börja med att lämna hundarna i bilen, och sticka ut och leta upp lite färsk svamp som vi kan snittsla där vi hittar dem. Sedan också plantera ut några egna, och slutligen också hoppas på att hundarna söker upp några egna också.

Det ska bli spännande!


Väl hemma efter 1,5 timmar i skogen för Milo, fick Elda en liten kissrunda. Sedan meckade jag ihop specialsöksbanan och körde hennes första träningspass på den. Det fick bli grillkrydda i en av burkarna på banan - den hon skulle leta efter.

Eftersom Elda aldrig gjort detta innan så fick jag klicka henne ett par gånger på att hon luktade i en burk som jag visade henne. Hon förstod grejen efter ca 1-2 minuter. Jag visade henne sedan en burk med grillkrydda, och skickade henne sedan på banan. Första gångerna stöttade jag henne genom att gå med och peka på varje burk hon skulle nosa i, och sedan klicka när hon nosade i rätt. Menn allt eftersom hjälpte jag henne mindre, och dem sista gångerna tog hon banan helt själv, och stannade på rätt lukt!

Min lilla flicka lärde sig detta på ca 15 min, imponerade :)

Tänkte filma vårat nästa träningspass, så får ni som undrar lite vad vi gör se hur det går till!




Presentation

Kategorier

Fråga mig

12 besvarade frågor

Omröstning

Tränar du aktivt med din hund?
 Ja, i tävlingslydnad
 Ja, i Agility
 Ja, i Weight Pulling
 Ja, i bruks
 Ja, i flera av ovanstående
 Ja, i annat än ovanstående
 Ja, i allmänlydnad/vardagslydnad
 Ja, bara vardaglig aktivering och skoj
 Nej, min hund lever enbart som sällskap

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lämna ett tassavtryck


Ovido - Quiz & Flashcards