Alla inlägg den 8 augusti 2010

Av Sara - 8 augusti 2010 18:23

Det har vi roat oss med idag, hela gänget.


Milo fick dra vagn, med maxvikt på 570kg. Han gjorde det himla bra, med tanke på hur tung banan var. Vi fick till några riktigt bra drag, och tränade mycket på att stå stilla framför vagnen innan start.


        


Här kommer även några bilder på de andra hundarna som vi tränade med


          


Efter att Milos träningspass var över, fick Elda träna lite på start och stopp


              


Elda och Pheobe är nästa generations tävlingshundar för SWBG


    


Och sist men inte minst, underbara Bästa Basta, am staff tiken som vi passar i två veckor framåt. Hon fick spendera dagen med att kika på när vi tränade, och hon verkade trivas ganska bra med det.


    

Av Sara - 8 augusti 2010 16:46

Att ha en god kontakt med sin hund är A & O i all form av träning, annars kommer man inte speciellt långt. Kontakt är grunden till ett bra sammarbete ihop med din hund, och därför bör det vara ett av dem första sakerna man börjar träna med sin valp, och en av dem sista sakerna man någonsin slutar att belöna.


Förutom alla dem olika kontaktövningarna man kan göra, som man ofta lär sig på valpkurser och vardagslydnadskurser, så finns det en annan form av kontakt, som jag själv anser är den allra, allra viktigaste att belöna och jobba med från dag 1  - och det är just spontankontakten.


Med spontankontakt menar jag alltså när hunden självmant väljer att söka din kontakt när ni är ute - lös som kopplad, gåendes eller sittandes på en buss/spårvagn/bänk.


Varför är den viktig?


Hundar gör enbart det dem själva tjänar på, ingen hund gör alltså något som den själv inte får ut något av. Detta är ett faktum, oavsett vad man själv önskar eller vill tro på. Tyvärr är våra hundar egositer, precis lika mycket som vi människor är det. Därför är det också himla effektivt att träna med belöningar för att få hunden att göra det man vill, för det gör den gärna - om den vinner något på det vill säga   


Låter man också hunden själv tänka ut vad den skall göra för att få sin belöning, så blir träningen mycket, mycket mer effektiv, och jag själv upplever att den sitter mycket bättre när den väl sitter där.

Inser hunden också att ett visst beteende lönar sig, så kommer den med all säkerhet att upprepa detta beteende fler gånger, vilket är precis det vi vill!


Om vi återgår till den spontana kontakten, så anser jag att om hunden själv får komma på att det lönar sig att titta upp på matte eller husse då och då, så kommer den göra det oftare och oftare allt eftersom.

Genom att belöna detta beteende, lär man inte bara hunden att söka kontakt, utan också vikten vid att hålla sig nära. Du gör dig själv viktig för din hund, och hunden kommer automatiskt att vilja vara nära, eftersom att den tjänar på att vara det. och det är det, som är så viktigt för mig!


Hur/när tränar man spontan kontakt?

  • Koppelpromenader:

     Belöna hunden med godis/klapp/röstberöm (gärna med godis till en

     början) för varje gång den självmant söker din kontakt. Var inte

     rädd för att belöna mycket, då hunden troligtvis kommer kolla upp

     väldigt ofta när det väl inser att den får något gott för det. Med

     tiden byter man ut godis mot annat beröm då och då, och varierar

     belöningarna. Du kommer snabbt märka att du och din hund får en

     mycket bättre kontakt, där hunden oftare och i flera olika

     situationer söker upp din kontakt.

  • Lös:

     När din hund springer lös i skogen, har du ett ypperligt tillfälle att

     lära den vikten vid att hålla sig nära dig, och belönar du spontan

     kontakt med din hund när den är lös, får du senare en hund som

     självmant väljer att inte springa så långt bort - eftersom den tjänar

     på att hålla sig vid dig.

 

     Om hunden springer mot dig (självmant), beröm och belöna. Om

     den stannar till längre bort och kollar mot dig, beröm, och då

     kommer han med all säkerhet springandes emot dig så du kan

     belöna. För varje beteende som är riktat MOT dig, så skall hunden

     få sig en belöning. Alltså - kollar på dig, springer mot dig, stannar

     upp längre bort och söker kontakt, allt detta skall löna sig för

     hunden.  


     För att slippa ropa på hunden om den springer för långt bort, har

     jag här jobbat med samma principer - lära hunden att det lönar sig

     att hålla sig nära, och att det inte lönar sig att springa för långt

     bort. Detta genom att helt enkelt vända och gå åt andra hållet

     om man anser att hunden sprungit längre än vad som är ok.

     Hunden kommer upptäcka att du försvinner ur synhåll, och kommer

     springa efter dig - och där ska du belöna, massor!

     Jag gömmer mig aldrig för hunden, utan låter den se att jag

     försvinner bortåt, och ger den en chans att själv komma på vad jag

     vill att den skall göra. Och tränar man såhär, varje gång hunden

     sticker för långt bort, så kommer den snart lära sig vart gränsen

     går. Var bara kosekvent med vilken radie du vill att hunden skall

    hålla sig i.

 

Mina hundar belönas för all denna kontakt, från den dagen dom äntrar mitt hem. Det tar inte många dagar innan valpen inser hur lönsamt det är, och fortsätter med att söka kontakt under hela uppväxten.


Som vuxna hundar, har detta beteende sedan blivit ordentligt inlärt, och dem gör det mer av en vana än något annat. Min 9 åriga och 3 åriga hund behöver jag egentligen inte belöna med godis speciellt ofta längre, dock gör jag det ändå, mest för att jag känner att jag vill. Dock är det egentligen inget måste, förutom att göra det då och då för att uppehålla motivationen.


När hundarna är lösa, springer de max 20-30 meter innan de vänder tillbaka till mig för att söka kontakt. Det går aldrig mer än 10-15 sekunder mellan att dem kommer tillbaka. Detta underlättar enormt för mig, då jag har en helt annan kontroll på mina hundar när dem är lösa, och kan upptäcka andra hundar långt innan dem själva. De håller sig nära, och vi har kontakt ständigt. Och allt detta, utan att jag behöver säga ett ljud!   


Lyckas man med detta, har man en hund som håller koll på dig, så du slipper hålla koll på honom!


Så för mig är den spontana kontakten så mycket mer än bara kontaktövningar - det är grunden i hela mitt sätt att forma mina hundar och vårt samarbete ihop.


Lycka till, och tveka inte att skriva om det är något som verkar oklart, eller om det är något du undrar över.




    

 

 




Presentation

Kategorier

Fråga mig

12 besvarade frågor

Omröstning

Tränar du aktivt med din hund?
 Ja, i tävlingslydnad
 Ja, i Agility
 Ja, i Weight Pulling
 Ja, i bruks
 Ja, i flera av ovanstående
 Ja, i annat än ovanstående
 Ja, i allmänlydnad/vardagslydnad
 Ja, bara vardaglig aktivering och skoj
 Nej, min hund lever enbart som sällskap

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lämna ett tassavtryck


Ovido - Quiz & Flashcards