Direktlänk till inlägg 9 oktober 2009

För bråttom

Av Sara - 9 oktober 2009 14:12

Ja, jag tror att vi har det, jag och Milo, när det kommer kantarellsöket.


Jag vill ju så gärna hålla jämt takt med Madde och Elsa, men har insett att vi då har alldeles för bråttom och Milo hänger inte med. Träningen blir slarvig.


Elsa är ju en hund som har mycket större vana vid träning överlag, och jag vet ju att jag inte kan kräva lika mycket av Milo där vi är idag. Det kan helt enkelt inte gå lika snabbt för honom att nå målet.


Idag tränade vi igen, och till en början var Milo väldigt låg och jobbade inte alls fokuserat.

Staffen som ras är ju väldigt, väldigt känsliga, och jag tror att mina för höga krav smittar av sig negativt på honom. Jag har låtit honom göra för många fel att det känns som om han inte längre tycker att det är lika kul. Han blir istället lite låg och försiktig, inte frammåt och förväntansfull som jag vill att han skall vara.


Då insåg jag att detta inte funkar, vi MÅSTE backa, backa, backa i träningen. Jag måste återigen få honom att tycka om att söka, det ska ju vara KUL ju!

Jag tänker backa så långt att kantarellen åker in i en burk igen, och vi ska träna sittmarkeringar sådär ett tag, med DUNDER BELÖNINGAR efter varje gång.

Sedan blir det burkar ute i skogen istället, för att sedan försöka oss på en vanlig bana med kantareller på marken igen.


Dagen idag slutade iallaf bra. Jag lekte igång Milo ordentligt efter två pass där han bara var "sådär" på att ens jobba.

Då tändes en låga inom honom igen, den man känner så väl igen :) Svansen viftade förväntansfullt! Jag ville verkligen inte sluta när det gick dåligt...

Så västen åkte på igen och jag skickade honom. Och ja, han lyckades få in tre svampar med perfekta sittmarkeringar! Så vi avslutade dagen lyckat iallaf!


Jag kommer dock ändå backa i träningen, för att få det helt rätt!


Nu är alla svampar slut, så förhoppningsvis hänger jag med min pappa ut i skogen i helgen för att leta fler svampar. Tänkte ta med mig Milo, men inte sätta på något tjänstetecken eller skicka honom, utan låta honom spontansöka om han får upp kantarelllukt. Och blir det så så dunderbelöning såklart!! :)


Jag fortsätter uppdatera er om hur det går framöver!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 februari 2013 18:08

Inte helt planerat, men tillslut blev det så ändå   Elda födde 7 valpar för 2 månader sedan. 6 tikar och 1 hane. Den förstfödde lille prinsessan fick bli en del av vår familj, och heter nu Pretty Angel´s Cold Asches Of Fire a.k.a "Aska".   Hon ha...

Av Sara - 12 november 2012 11:58

Oj, här ser jag att det har varit tyst allt för länge sedan sist! Konstigt detdär, med att man i perioder helt tappar lusten av att skriva!? Jag som annars älskar just detta, och att dela med mig av tankar, tips, träning, vinster, förluster, glädje o...

Av Sara - 12 maj 2011 19:16

I oktober 2009 blev vi medlemar i Swedish Working Bulldog Göteborg, som är en lokalgrupp under Swedish Working Bulldog Association. Resan har gått ganska snabbt, och nu, snart två år senare är jag själv kassör och träningsansvarig i föreningen, och...

Av Sara - 14 april 2011 14:55

Idag åkte jag och Elda iväg och tränade lite inför tävling med M och Elsa. Vi kommenderade varann, och gick igenom alla momenten i lydnadsklass 1.   Kändes bra att göra detta, så man vet lite vart man står i dem olika momenten "på riktigt".  ...

Av Sara - 14 april 2011 12:14

Jag har fortfarande varit enormt dålig på att uppdatera bloggen. Det har varit så mycket runtomkring, och alla har vi väl perioder då man inte har lika stor motivation till skrivandet antar jag.   Nåja, hundarnas träning har inte trappats ner, sn...

Presentation

Kategorier

Fråga mig

12 besvarade frågor

Omröstning

Tränar du aktivt med din hund?
 Ja, i tävlingslydnad
 Ja, i Agility
 Ja, i Weight Pulling
 Ja, i bruks
 Ja, i flera av ovanstående
 Ja, i annat än ovanstående
 Ja, i allmänlydnad/vardagslydnad
 Ja, bara vardaglig aktivering och skoj
 Nej, min hund lever enbart som sällskap

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lämna ett tassavtryck


Ovido - Quiz & Flashcards