Alla inlägg den 13 oktober 2009

Av Sara - 13 oktober 2009 17:56

Ja, det gjorde det verkligen!


I helgen åkte jag med min pappa och hans tjej ut i skogen för att plocka lite kantareller. Milo fick följa med såklart, men jag valde att inte ta med västen eller att tala om för honom att vi arbetar, utan enbart låta honom spontanmarkera på de kantareller han får nys på. Därför gick jag med honom kopplad under hela promenaden.


Döm av min förvåning när han inte missade bara första kantarellen, utan i stort sett alla vi passerade. Tillslut ville jag se hur han reagerade när jag skickade honom, så jag gjorde som vanligt och han förstod ju självklart vad som gällde och började söka av området. Ännu mer förvånad blev jag när han faktiskt nosade på kantarellen men GICK FÖRBI!? Inte en reaktion...och detta gjorde mig något så enormt förvånad...


Visst, vi har inte tränat sådär jättemycket med helt färska kantareller utan haft dem i frysen. Dock har vi varit jättenoga med att ha dem i olika fack och i olika frysar för att de lukter som kantarellen möjligtvis kan dra åt sig inte ska vara samma. Och jag har aldrig tränat med kantareller som en människa rört på. Ändå var det lixom noll reaktion....något av katarelllukten BORDE han ju reagera på??


Kan det vara hela den nya situationen som gjorde honom förvirrad? Vi har ju alltid tränat ihop med madde och Elsa eller själva, och nu var ju två okända med oss och hela situationen var ju annorlunda.

Men trotts detta så borde han ju ändå ha snappat upp lukten när jag skickade honom och han visste vilken lukt han letade efter....


Detta gör mig väldigt konfuderad och visst är det tråkigt. Men vi kommer ändå försöka träna på, och se om vi kan lyckas ta oss ut i skogen igen innan kantarellerna försvinner helt.

Har ett nytt gäng i frysen vi kan träna på under vintern som kommer fram till nästa sommar/höst så vi kan uppehålla träningen och sätta igång hårdträningen till nästa säsong! Jag är helt säker på att jag kommer lyckas en dag med kantarellsöket, dock rinner ju tiden ut detta året, så man blir ju tvungen att avvakta till nästa kantarellsäsong, de börjar ju så smått försvinna nu.


När jag klickat på kantareller vi hittade ett par gånger gick det lite bättre, och de gånger han faktiskt markerade en kantarell jobbade han helt felfritt och satte sig utan att röra svampen. Det är iallaf positivt, dock kan jag inte sluta undra vad fanken som gjorde att han inte ens reagerade LITE på lukten??


Jaja, vi ger fortf inte upp! 2,5 månaders träning ska vi inte lägga ner nu kan jag ju säga!


Idag har vi bara tagit det lugnt och varit på 1,5 timmes långis i det sköna men kyliga vädret. Hundarna har fått var sitt blodigt märgben att mumsa på, och de verkar enormt nöjda med tillvaron :)

Jag älskar att se mina hundar nöjda, det är en av de finaste känslorna som finns här i livet.

Presentation

Kategorier

Fråga mig

12 besvarade frågor

Omröstning

Tränar du aktivt med din hund?
 Ja, i tävlingslydnad
 Ja, i Agility
 Ja, i Weight Pulling
 Ja, i bruks
 Ja, i flera av ovanstående
 Ja, i annat än ovanstående
 Ja, i allmänlydnad/vardagslydnad
 Ja, bara vardaglig aktivering och skoj
 Nej, min hund lever enbart som sällskap

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lämna ett tassavtryck


Ovido - Quiz & Flashcards