Alla inlägg den 14 december 2009

Av Sara - 14 december 2009 15:09

Jag och Milo tog oss till fotbollsplanen för ett litet träningpass.

När vi tränar utomhus är motivationen och farten bara så mycket bättre,men det är ju klart, det är ju större ytor att röra sig på också!


Trotts två hundar som lekte längre bort ägnade han dem inte en sekund av sin uppmärksamhet. Fullt fokus, även om jag belönade mycket genom att slänga iväg korven ifrån mig så han fick springa och hämta den.

Bara detta är jag så enormt nöjd med, och jag känner verkligen en stor lycka över att ätnligen nått mitt mål i att kunna träna trotts stora störningar.   


"stå" funkar fint och går frammåt. Jag vill att han erbjuder stå framför mig, jag slänger en belöningen bort ifrån mig och sedan vill jag att han återvänder till mig och upprepar beteendet, och han gör det snyggt!


Lite apportering, som gick super, inget att klaga på där.


Lägganden - ja, han har inte riktigt den farten jag hade velat ha. Det är ju dock kallt på marken och han vill ju gärna inte ligga ner alls egentligen. Jag har börjat gå sakta bakåt när han kommer till mig och skall erbjuda ett ligg, och det går jättebra. Han erbjuder beteendet fint trotts att jag är i rörelse.


Det ända som inte funkade idag var "superligget". Att ligga ner på kalla marken var svårt nog för honom, han gillade inte tanken på att ligga ner med hakan i backen också! Jag såg hur låg han blev när jag inväntade beteendet, så jag bröt faktiskt där. Kanske ska man jobba mer på detta inomhus och invänta våren och lite värme innan man kräver det utomhus till en början. Träningen ska ju bara kul, inte en pina!


Imorgon blir det lite mer lydnadsträning och kantarellsök/specialsök på änggården med Madde & co.

Presentation

Kategorier

Fråga mig

12 besvarade frågor

Omröstning

Tränar du aktivt med din hund?
 Ja, i tävlingslydnad
 Ja, i Agility
 Ja, i Weight Pulling
 Ja, i bruks
 Ja, i flera av ovanstående
 Ja, i annat än ovanstående
 Ja, i allmänlydnad/vardagslydnad
 Ja, bara vardaglig aktivering och skoj
 Nej, min hund lever enbart som sällskap

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7
8
9
10 11
12
13
14 15 16
17
18 19
20
21 22 23
24
25 26
27
28 29 30
31
<<< December 2009 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lämna ett tassavtryck


Ovido - Quiz & Flashcards