Alla inlägg den 6 december 2009

Av Sara - 6 december 2009 14:18

Nyss hemkommen från Weight Pullen. Idag körde vi några kilometer DW och i omgångar går det bra, men Milo har fortf en tendens att konstra - Läs: stanna stup i kvarten.


Dock inser jag också att jag nog är den som påverkar honom mest, för om mitt humör inte är på topp blir han mycket jobbigare. Och hur lätt är det att hålla humöret uppe när hundskrället beteer sig som han gör?

Haha, inte lätt!


Efter halva svängen testade jag något nytt, att belöna med boll i snöre. Låta honom kampa lite och leka lite. Efter det fick han upp en bättre fart och bättre motivation på att jobba frammåt, samtidigt som jag försöker belöna mycket genom att slänga godis framför honom så han måste dra sig frammåt för att få belöningen.


Det är dock ändå mycket stoppande, och jag måste fundera ut hur jag ska lyckas motivera honom mer under träningspassen.


När vi tränar lydnad går allt mycket bättre om jag "leker upp" honom lite INNAN träningspassen, kanske ska jag testa med det i WP:n också? Lite kamp, jaga boll och få upp honom lite? Det är en tanke, jag tänker testa det nästa gång. Och framförallt, jag själv MÅSTE försöka hålla humöret uppe själv, inte tappa tålamodet och tänka positivt!


Så i det stora hela så inser jag att det är mest mig själv jag måste jobba med. Jag har ju en tendens att vilja skynda fram för att hamna på samma nivå som alla andra, men det funkar ju inte riktigt så, jag vet! Men det är svårt!


Nåja...Efter träningspasset fick vi riktigt bra tips på streching övningar som man borde göra efter varje träningspass och även de dagar då de inte jobbar.

Jag insåg hur lite jag faktiskt har tränat hantering med Milo, han vill gärna inte lämna ut sina kroppsdelar och blir illa till mods när man försöker hålla honom stilla ståendes. Så där har vi en till sak att sätta igång att träna.

Jag tänkte börja lite lätt med att börja dra lite i hans kroppsdelar när han ligger och vilar och är avslappnad, samt lära honom att känna sig bekväm i att stå still mellan mina ben samtidigt som man pillar lite på honom.


Så slutsatsen för idag är att vi har en del att jobba på!

Presentation

Kategorier

Fråga mig

12 besvarade frågor

Omröstning

Tränar du aktivt med din hund?
 Ja, i tävlingslydnad
 Ja, i Agility
 Ja, i Weight Pulling
 Ja, i bruks
 Ja, i flera av ovanstående
 Ja, i annat än ovanstående
 Ja, i allmänlydnad/vardagslydnad
 Ja, bara vardaglig aktivering och skoj
 Nej, min hund lever enbart som sällskap

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7
8
9
10 11
12
13
14 15 16
17
18 19
20
21 22 23
24
25 26
27
28 29 30
31
<<< December 2009 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lämna ett tassavtryck


Ovido - Quiz & Flashcards