Alla inlägg den 8 december 2009

Av Sara - 8 december 2009 17:34

Idag tog vi med oss specialsöksbanan och kantareller bort till Änggården för att påbörja kantarellsöket igen. Bäst att vara ute i god tid med träningen!

Min plan är att börja nöta sittmarkeringar redan på banan, och träna, träna träna ett par veckor bara så, heeela, heela tiden!

När markeringarna sitter på banan så kan man börja sprida ut burkarna i rummet och fortsätta nöta där. Fram till våren/sommaren hoppas jag att jag har nötat in det så mycket att jag kan testa igen utan burk och se vad som händer. Men denna gången tänker jag skynda mycket långsamt med att avancera!!


Nåja...det gick jättebra idag verkligen. Han erbjöd sittmarkeringen redan efter andra rundan - han minns såklart. Dock såg vi snabbt att de fortf finns en tendens att dra sig mot mig innan han sätter sig. Han luktar i burken - flyttar sig några steg mot mig - och sätter sig sedan.

Detta vill jag ha bort såfort som möjligt, så jag testade faktiskt med att ignorera felsteget, klicka och sedan belöna precis vid burken så han fick gå tillbaka en bit för sin belöning.

Tror det räckte med 2-3 gånger så fattade han vinken och gjorde ett par SUPERFINA sittmarkeringar kvar vid rätt burk!   


Maddes Elsa skötte sig finfint hon också, även om hon slarvade lite i början. Det blir ju lätt så när man inte tränat på ett tag. Däremot lyckades ju Madde få Elsa så gott som färdig med sittmarkeringarna i höstas. Lilla Doris fick också en liten introduktion på specialsöksbanan idag, och Madde jobbade lite med att lära henne nosa i burkarna och att nosa i kantarellburken = goodiissss. Hon är duktig den lilla skruttan. Kul också att se lite valpträning, det är ju dags för oss också snart!


Vi avslutade så fint denna kväll med lite "stå" övning och gamla vanliga fotpositionen som börjar bli riktigt, riktigt bra. Har börjat lägga in kommando lite smått på båda beteenderna nu.


Vi nötar fakiskt potpositionen flera gånger per dag på vanliga promenader och till och med i trappuppgången gör jag några gånger innan vi går in. Grannarna tror nog jag är helt knäpp! Haha


Trevlig kväll ikväll, Milo ligger nöjt i soffan och jag ska käka lite middag! Ha en skön kväll allihopa!

Av Sara - 8 december 2009 12:51

Igen    snart 4,5 veckor:


          



Presentation

Kategorier

Fråga mig

12 besvarade frågor

Omröstning

Tränar du aktivt med din hund?
 Ja, i tävlingslydnad
 Ja, i Agility
 Ja, i Weight Pulling
 Ja, i bruks
 Ja, i flera av ovanstående
 Ja, i annat än ovanstående
 Ja, i allmänlydnad/vardagslydnad
 Ja, bara vardaglig aktivering och skoj
 Nej, min hund lever enbart som sällskap

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7
8
9
10 11
12
13
14 15 16
17
18 19
20
21 22 23
24
25 26
27
28 29 30
31
<<< December 2009 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lämna ett tassavtryck


Ovido - Quiz & Flashcards