Alla inlägg den 13 juni 2008

Av Sara - 13 juni 2008 18:54

För ja, jag vill faktiskt påstå att det är en konst.


Genom jobbet har jag fått erfarenheten och kunskapen att kunna hålla dom största, starkaste och bångstyrigaste hundarna någonsin, och inte handlar det då om någon råstyrka.


Tro mig...Att ha kontroll på en 40-50 kg stor hund som flänger, hoppar, sliter och drar, utan att ramla eller flyga med...det handlar bara till en del om styrka. Resterande delen handlar om att lära sig HUR man håller i hunden och hur man fördelar sin egen tyngd i kroppen vid rätt tillfälle.


Jag har mött stora, starka, karlar som haft stora problem eller flygit efter hunden i fråga, just pga denna oerfarenhet om hur man beteer sig. Medan lilla sara på sina 1,60 kan hålla samma hund och samtidigt ha full kontroll. Även om hunden är nästan lika stor som mig själv...


Jag skriver inte detta för att skryta eller göra mig viktig, utan snarare för att detta är något jag grubblat, funderat och iaktagit under en tid. Detta är mina egna slutsatser om det hela, och jag vill våga påstå att de verkligen stämmer med verkligheten, iallaf på mitt jobb och med de hundar jag har mött och jobbar med.


Men oj så många gånger under åren som jag har flugit efter!

Minns en gång för några år sedan när jag under vintertid på snö kanade efter en stor Pitbullblandning som helt klart skulle frammåt, och jag fick ingen stopp. Så på rumpad gled jag efter flera meter innan jag fick fäste och lyckades få kontrollen igen.


Erfarenhet ger kunskap och färdighet, helt klart!


Men som sagt, jag tror att styrkan egentligen spelar väldigt liten roll i dessa situationer. Det är en sak att kunna hålla fast en hund och att ha kontroll över en hund! Och det är ju endå alltid kontrollen man strävar efter att uppnå - full kontroll över hund och situation.


Jag kommer nog aldrig kunna beskriva den tacksamhet jag känner över att få jobba som jag gör, och samla på mig all den erfarenhet som jag får genom att både jobba och sköta olika sorters hundar och individer. Allt ifrån rädda, aggressiva hundar, galna, ouppfostrade unghundar till hundar som te.x är döva. Eller våra älskade gamlingar som kräver extra mycket kärlek och omvårdad...eller alla olika valparkullar som kommer och går.

Skräckexempel på blandningar som dyker upp och som har blivit helt fel. Eller valpkullar med trotts sin blandning har blivit enormt lyckade individer!


Man ser mycket, ger mycket av sig själv, och får dubbelt tillbaka.

Allt jag lär tar jag med mig i mina framtida drömmar, och när det gäller hundträning och att jobba inom hund, så kan inga böcker eller teoretiska kunskaper någonsin slå erfarenheten!



Presentation

Kategorier

Fråga mig

12 besvarade frågor

Omröstning

Tränar du aktivt med din hund?
 Ja, i tävlingslydnad
 Ja, i Agility
 Ja, i Weight Pulling
 Ja, i bruks
 Ja, i flera av ovanstående
 Ja, i annat än ovanstående
 Ja, i allmänlydnad/vardagslydnad
 Ja, bara vardaglig aktivering och skoj
 Nej, min hund lever enbart som sällskap

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lämna ett tassavtryck


Ovido - Quiz & Flashcards