Alla inlägg under februari 2008

Av Sara - 21 februari 2008 16:22

Fick tag i huveröds nu. Dem är intresserade av helgjobb, varannan helg + sommarvikariat så som det ser ut nu. Det låter jättebra, och jag är verkligen glad för vad jag får! det betyder iallaf mer pengar!

Ska dit på torsdag nästa vecka och prata om det.


Kanske börjar saker o ting vända lite nu? hoppas det. Just nu känns allt bara såååå bra :)

Av Sara - 21 februari 2008 14:37

Idag tog jag och Milo oss ut i skogen för lite inkallningsträning och lek.

Jag märker hur han reagerar väldigt starkt på många lukter nu som han inte gjort innan och han blir väldigt pipig och stissig i omgångar.


Men...det gick ändå jättebra och ha honom lös, däremot kopplade jag honom i omgångar då jag kännde att han var lite väl virrig och sprang runt i massa lukter, för att inte riskera att han sticker eller blir för blockerad för att lyssna. När det känndes lugnare igen släppte jag honom igen.


Vi gömde bollen fyra gånger också. Han är sååå duktig på det, och han verkar älska att springa runt och leta efter den. hjärnan och nosen gör i högtryck :)


Sedan började det regna rejält och vi tog oss hem igen. Jag och Leo ska ta en promenad tillsammans när regnet lugnat sig lite.

Av Sara - 21 februari 2008 12:24

För några veckor sedan skickade jag in en jobbansökan till huveröds på backaplan, även om de egentligen inte söker folk. Nu har jag fått ett svar att de har försökt kontakta mig utan framgång. Säkert har de ringt när jag varit på jobbet, där vi har jättedålig sändning!


Nu ombeds jag att ringa dem - och jag har inga pengar på telefonen! Fy fan vad surt!

Har bett dem att ringa igen, förklarat situationen...annars får jag vänta till måndag då lönen kommer.

Jag hoppas och ber att dem ringer mig igen! och undra vad dem vill? Kanske har dem jobb till mig? Tänk om det är så? Det hade varit underbart!!!

Av Sara - 20 februari 2008 14:46

Ja, nu var det ett tag sedan jag skrev här. Har haft mycket annat o göra kan man säga. Milo hamnar i en allt mer tydligare könsmognad, där han är väldigt intresserad av allt annat än mig, hispig på promenaderna osv. Känns tungt, fast vi kämpar på. Mår själv inte sådär superbra och har inte orkat träna så mycket de senaste dagarna, och det märks på lillgubben. Jag har dock tänkt ta mig i kragen igen, och idag har vi tränat en del apportering och sökt godis i lägenheten.

Borsta Leo har jag tänkt att lägga ner kvällen och morgondagen på. Tar ju cirka 1 - 1,5 timmar per sida, om man vill göra det riktigt ordentligt. Har skjutit upp bortstningen allt för länge, så nu måste jag verkligen!

Jag är glad att Milo är korthårig!


ha en bra dag!

Av Sara - 7 februari 2008 19:04

Jaaa, idag har vi haft sol, så jag och Robert tog hundarna på en lång skogspromenad. Det var sååå härligt.

Positivt idag var att vi hade ett hundmöte där Milo var lös. Min inkallning fungerade klockrent, även om jag lät bli att använda "milo" utan ropade bara "här". Känndes såååå bra, så incidenten för ett par dagar sedan kanske inte hann göra så stor skada trotts allt...


Leo gick ner i sjön och badade benen och magen, milo höll sig vid vattenbrynet. Sedan avslutade vi med massor av lek i mammas trädgård.

Det har varit en mycket dag, och hundarna sover så gott nu :)

Av Sara - 5 februari 2008 20:44

Milos jacka har blivit för liten, men använder den endå så gott det går när vi åker till och från jobbet. Att stå still långa stunder och vänta på bussen är alldeles för jobbigt för honom utan något varmt, han fryser så.

Säg vad ni vill om att klä på hunden, men har man själv inte en frusen hund ska man inte utala sig så mycket. Själv tycker jag att man helt klart kan ta på hunden något varmt kalla dagar om hunden gillar det. Och om det samtidigt är snyggt, så varför inte?

På vanliga promenader när vi rör på oss har jag aldrig på honom något oavsett väderlek och minugrader. Men just de gånger vi står still mycket behövs det verkligen!


Idag köpte jag en tröjja som är i hans storlek, eftersom jackan är för liten. Han älskar den! Såfort han fick på sig den lade han sig och somnade, efter en timme bytte han plats, gick in i sin älskade bur och gosade in sig massor. Han är så stolt och fin i den :)

Av Sara - 3 februari 2008 17:25

Idag åkte jag med min syster och hennes sambo för att kolla på newfoundlandsvalpar! Syrran ska bli med valp! Såååå kul!


De var dock bara tre veckor ännu, så vi ska dit igen om tre veckor så att de får tinga en hanvalp som ska bli deras. Bättre att vänta tills dem har lite mer personlighet och egenheter.


Jag fastnade mycket för mamman till valparna och den andre tiken som bodde där. såååå underbara hundar. Gud vilka gosebjörnar!

Uppfödaren har varit mycket aktiv med sina hundar i vatten - livräddning, och valparna kommer nog bli superbra till detta. Det är ju det syrran är väldigt intresserad av att börja med, och det tycker jag låter så otroligt kul! hade också velat ju! haha

Att hon ska testa på lite klickerträning också är ännu roligare!


Ser fram emot en valp i familjen, som man kan pussa på så mycket man vill, men sedan lämna tillbaka när det blir jobbigt! haha.


Idag övningskörde jag med min pappa första gången. Det gick jätte, jätte bra, och jag är verkligen nöjd. Det går verkligen frammåt, och jag blir bättre. Imorgon ska vi köra igen, och på onsdag tar jag min tredje lektion på körskolan. Nu är det verkligen på G, och det känns positivt. snart har jag nog körkortet hoppas jag!!


Ha en bra kväll!

Av Sara - 2 februari 2008 14:06

Idag har det blåst som tusan, men vädret har varit fint. Jag och Leo tog en promenad på 35 minuter, han är ju fortf hostig, men lite får han ju komma ut endå tycker jag.


Sedan gick jag och Milo ut på en två timmars promenad där vi blandade lösgående i skogen, träning och "bolletande", som är den nya favoriten.

Kan inget om upplet (har köpt en bok dock!), men att gömma bollen när Milo ser på uppbunden vid ett träd, och sedan gå tillbaka, koppla loss honom och låta honom leta, det har funkat jättebra! Idag gjorde vi det fem gånger, varav två var alldeles för lätt. Men tre gånger fick han jobba lite för att hitta bollen, och det gick super! Vi jobbar på att han kommer till mig och lämnar bollen i handen, för belöning. Släpper han den på marken väntar jag tills han plockar upp den igen och ger den till mig i handen efter ett "tack" :)


 Eftersom att Milo klarar detta så bra som han gör tycker jag heller inte att jag kräver för mycket av honom, även om jag inte tänker på vind och sådant, det är sånt jag måste lära mig! Han gillar iallaf att söka, helt klart!!


Lite uppdatering om ensamheten kanske kan vara på sin plats också.

Milo är i en period då han inte riktigt verkar veta vad han ska tycka om det. Jag lämnar honom inte så ofta dock, mest när jag måste handla snabbt och då handlar det ju om 15 minuter kanske, och sedan när jag är ute med Leo, och då handlar det om cirka 1 timme + eller -. Ofta går det bra, men ibland kan vi falla tillbaka, och han börjar yla och skälla. Då kan han hålla på i 10-15 minuter innan han blir tyst. Sedan tror jag att han är tyst.

Jag har märkt att han behöver sin tid att varva ner och bli trött innan jag lämnar honom. Jag kan inte bara stänga om honom i buren och sedan gå, utan måste vänta i 15-20 minuter innan jag går, då brukar det gå bättre.

Jag hoppas att detta är en period som går över, med skällandet alltså, vi som har kommit så långt.


Presentation

Kategorier

Fråga mig

12 besvarade frågor

Omröstning

Tränar du aktivt med din hund?
 Ja, i tävlingslydnad
 Ja, i Agility
 Ja, i Weight Pulling
 Ja, i bruks
 Ja, i flera av ovanstående
 Ja, i annat än ovanstående
 Ja, i allmänlydnad/vardagslydnad
 Ja, bara vardaglig aktivering och skoj
 Nej, min hund lever enbart som sällskap

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26 27 28 29
<<< Februari 2008 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lämna ett tassavtryck


Ovido - Quiz & Flashcards