Alla inlägg den 26 februari 2008

Av Sara - 26 februari 2008 21:46

Man märker att hormonerna är lite "ur balans" och att han är i den riktiga tonåren. Saker som alltid funkat och som alltid gått så bra börjar vackla.


Idag på bussen hem från jobbet satt ett par killar längst bak med sina skateboards. När de gick av ställde sig den ena killen på sin och åkte iväg förbi oss. Milo blev livrädd och flydde undan, sedan hade han stenkoll på den läskiga saken och blev alldelles virrig inne i centralen med allt folk. Jag besämde mig för att gå fram till killen och jag frågade om det var ok om milo fick nosa på skateboarden. Det fick han, och det gick bra. Han gick fram direkt, nosade på den och gav sedan killen själv en ordentlig hälsning, sedan gick vi vidare. Han skakade av sig oluskänslan rätt direkt, men jag märker endå att han är mer på helspänn på ljud och människor, som han inte varit innan. Vi mötte tre hundar, varav en gjorde utfall. Milo skötte sig dock bra. En av hundar verkade dock milo tycka va lite otäck, han stelnade till och ville inte gå vidare...hmmm...konstigt beteende...

Vi måste jobba mer på hundmöten, och jag måste vara mer kosekvent med skvallerträningen och klicka på alla hundar. det har varit lite slappt då milo faktiskt inte skäller på dem utan mest stelnar till, kollar in dem och drar emot dem.


När jag och båda hundarna senare tog oss en promenad mötte vi en springer spaniel, och Leo gjorde ett ordentligt utfall. jag var dåligt förberedd, och fick lixom låta det ske, han blev blockerad. Milo blev däremot väldigt förvirrad och gick fram till Leo och nosade på honom...det var som om han undrade varför han gjorde som han gjorde...man märkte att han blev ängslig. Ibland kan just detta utlösa ett överslag hos milo som gör att han flyger på leo, det räcker dock att ta bort honom för att han ska lugna ner sig.


Imorgon ska jag och milo försöka ta oss till en plats med mycket hundar, så vi kan träna lite hundmöten, sedan tänkte jag börja med att träna lite gallertrappa. Detta är han rädd för och vill inte gå på, och jag är fast besluten att lära honom att det är okej!


Jag och Leo tar oss en skön promenad i skogen sedan.

Presentation

Kategorier

Fråga mig

12 besvarade frågor

Omröstning

Tränar du aktivt med din hund?
 Ja, i tävlingslydnad
 Ja, i Agility
 Ja, i Weight Pulling
 Ja, i bruks
 Ja, i flera av ovanstående
 Ja, i annat än ovanstående
 Ja, i allmänlydnad/vardagslydnad
 Ja, bara vardaglig aktivering och skoj
 Nej, min hund lever enbart som sällskap

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26 27 28 29
<<< Februari 2008 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lämna ett tassavtryck


Ovido - Quiz & Flashcards