Alla inlägg under april 2009

Av Sara - 20 april 2009 13:53

Japp. Det tänkte vi roa oss med nu under våren/sommaren tänkte jag. Så idag anmälde jag mig till en nybörjarkurs som startar den 17:e Maj på Alfa Hundcenter.


Ska bli riktigt kul att äntligen få testa på det som man hört så mycket om av andra. Tydligen ska det vara superkul!


Längtar redan :)

Av Sara - 19 april 2009 12:56

Igår var det ännu en dag med underbart väder.

Jag och Milo packade oss in i bilen och åkte iväg till Nol för att träffa Erica och Kira igen.


Först hjälpte jag Erica lite med o träna  inkallning, och den lilla damen är så duktig så tycker jag :)

Sedan fick hundarna leka av sig en stund innan det var dags för dem att åka iväg.

Jag och Milo stannade en stund och tränade lite själva, innan vi också åkte hemmåt.


En skön dag helt enkelt....hundar är verkligen livet :)

Av Sara - 17 april 2009 18:17

Jag älskar det verkligen! Att promenera i slottskogen en solig och varm dag.

Där finns så mycket tillfällen att träna, på alla sätt.


Idag var jag iväg på en timmes runda med båda hundarna och vi fick många fina hundmöten.


När hundarna är tillsammans händer det ibland att Leo vill skälla ut någon hund, och då hänger gärna Milo på om man inte är tillräckligt snabb att fånga hans uppmärksamhet och bryta.

Men idag hade vi en såndär dag då allt flöt på och vid alla hundmöten hade jag två hundar klistrande vid var sin sida med full kontakt :) Till och med när vi gick jämsides med en jakthund av något slag som skällde som en galning och där matte också var ute på träningspromenad.


Då kände man sig verkligen stolt och nöjd med vad man ådstakommit :)


Fler sådana dagar vill vi ha! Och jag vet att det mesta hänger på mig.

Fokus, timing, behålla lugn och vara snabb. Och idag satte vi det, alla tre tillsammans :)

Av Sara - 14 april 2009 19:52

Ja, det är något man får leva med när man äger en staff, något man fått lära sig att leva med. Det gör väl i och för sig alla hundägare mer eller mindre, men vissa raser är ju mer utsatta än andra.


Igår var jag och Milo ute på en skön promenad i slottskogen, med en kompis och hennes Aussie-hane. Vi ett tillfälle hamnade jag lite framför henne på gångvägen då det var mycket folk som passerade, slottskogen är ju alltid smockfull när vädret är fint.

Och som nästan alltid när vi får möte med mycket folk så håller sig Milo nära, vid min vänstra sida, med full kontakt. Ett beteende som jag inte lärt in, men som jag har passat på att belöna varje gång det händer, vilket gjort att han allt som oftast väljer att göra så.


Vi passerade en familj med barnvagn och även en liten flicka på några år ganska nära, och Milo gick finfint vid sidan med kotankt, utan att ens ägna dem en endaste blick. När vi passerat varandra en bit så utbrister han, precis när han passerar min vän, att "sådana där mördarhundar kan man väl vara med någon annan stanns".

Min vän hör ju detta, och säger argt: "Sådana med fördomar kan väl hålla sig någon annan stanns!"


Jag vänder mig om, men hinner tyvärr inte riktigt inse vad som just hände innan det var för sent att själv ge svar på tal. Annars gör jag det mer än gärna.


Jag klandrar egentligen inte människor från att ha fördomar emot min ras, då det bottnar sig i total okunskap. Man tror ju gärna det man läser och hör, om man inget annat vet...eller snarare, om man inte bryr sig om att ta reda på mer...vilket de flesta inte gör.

Men...det som stör mig, och gör mig enormt förbannad, är människor som utallar sig om saker på ett sådant sätt, utan att egentligen veta vad de talar om. Man borde inte utala sig om saker utan fakta och en fast grund att stå på. Speciellt inte sådär på gatan.

Åsikter får man ha, men har man ingen fakta så kan man faktiskt hålla tyst.


90% av de bemötanden jag får är dock positiva. De flesta är nyfikna på att veta mer snarare än att dömma. Vad folk säger bakom våran rygg vet jag dock inte mycket om.


Jag försöker också att inte ta åt mig av de 10% en som beteer sig illa, och som är så trångsynta och ovilliga att lära sig något nytt. För nog kommer det alltid finnas folk som "vet bäst" och tycker att saker är som dom är "bara för att". Men det ÄR svårt ibland....och många gånger har man lust att bara få ner dem från sina höga hästar och hålla ett ordentligt föredrag om rasens historia, utveckling, mentalitet och användningsområden idag. Fast det hade förståss inte hjälp så mycket antar jag...inte på sådana personer som denna man.

Faktiskt, så tycker jag synd om människor som honom.


Detta får mig bara mer taggad på att fortsätta kämpa för rasens rykte. Att föregå med gott exempel och att fortsätta "omvända" folk som går att omvändas. För med åren har man allt lyckats med en del, och det är kul!

Av Sara - 7 april 2009 19:46

Det har varit ganska dött på träningsfronten ett par dagar nu. Fullt upp har det varit med jobbet, plus att jag precis har börjat träna på gym. Kände att det var dags nu...men det är ganska svårt att få tiden att räcka till allting. Samtidigt som man ska jobba, se till att hundarna inte är ensamma för länge, så ska man också hinna med en timmes träning + att man inte får glömma av att hundarna också behöver aktivering.

Det är tufft, fast än sålänge har jag lyckats få det att gå ihop ganska bra. Men som sagt, vissa dagar orkar man bara inte med träningen med Milo, eller rättare sagt, man hinner inte med, så då får hundarna klara sig med långis i skogen. Fast de verkar inte ledsna för det, utan ganska nöjda :)




Här har vi också Milo och gammelgubben Leo tillsammans - ett udda par, verkligen! haha:



Förövrigt är Leo faktiskt nybadad nu, inte så skitig och rufsig som på bilden ;) Mamma roade sig med att bada och föna honom i lördags kväll, och oj vad fin han är nu!

Tack mamma för att du lägger ner så mycket tid och kärlek på Leos pälsvård nu när jag varken hinner eller orkar med det själv speciellt mycket! Det är guld värt!!


Jag och Milo har dock fortsatt med specielsöket ett par gånger, och det fortsätter frammåt.

Har precis mailat stället jag gick specialsökskursen på och tänker försöka anmäla mig redan nu till kantarellsöket i höst.


Utöver det funderar vi på att anmäla oss till rallylydnad, som vi kan syssla med nu under sommaren innan hösten kommer. Det verkar så himla kul, och det är något jag verkligen vill testa på. Så kanske blir det en rallylydnadskurs nu snart, om dagarna passar!



Presentation

Kategorier

Fråga mig

12 besvarade frågor

Omröstning

Tränar du aktivt med din hund?
 Ja, i tävlingslydnad
 Ja, i Agility
 Ja, i Weight Pulling
 Ja, i bruks
 Ja, i flera av ovanstående
 Ja, i annat än ovanstående
 Ja, i allmänlydnad/vardagslydnad
 Ja, bara vardaglig aktivering och skoj
 Nej, min hund lever enbart som sällskap

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lämna ett tassavtryck


Ovido - Quiz & Flashcards