Alla inlägg den 21 april 2010

Av Sara - 21 april 2010 22:00

Idag tränade vi sista gången innan tävlingen på lördag & söndag. Ingen vagn dock, utan en runda i skogen. Milo drog 8,5 och 12 kg varvat under promenaden. Han blir starkare, men har inte riktigt hittat rätt teknik för att spara energi och ork att dra hela rundan.


När det blir lite tyngre vill han gärna börja "gallopera" och spurtar/tar i för allt vad han är värd = han tröttar ut sig snabbt och orkar inte med samma tempo hela rundan. Jag vill att han skall trava, hålla samma tempo hela vägen, och på så sätt spara på sin energi och hålla längre.

Sitter och funderar på bästa sättet att hjälpa honom att komma på tekniken, för jag vet inte om han kommer hitta den själv.

Idag höll jag in honom såfort han ville börja "gallopera" och hindrade honom från att öka tempot. På så sätt kunde jag styra honom till att hålla ungefär samma fart hela tiden. Dock vet jag inte om detta kommer hjälpa honom att förstå...

Jag kommer testa jobba på det viset, och samtidigt berömma/belöna när han hittar rätt teknik.


Jag och Elda jobbar vidare på apporteringen. Försöker träna en kort stund varje dag, och det går sakta framåt. Hon kan hålla i någon sekund, och det svåra är ju självklart att hinna belöna i precis rätt tillfälle. Men vi kämpar på med den biten i några veckor, så får vi se vad resultatet blir.

Milo och jag har också tränat på snabba lägganden idag. Jag har ändrat lite på taktiken, då jag fick bra tips på kursen. Vi tränar dels på lägganden ifrån sitt, samt att hitta rätt taktik för läggande under gång. Milo har svårt att erbjuda ligg när han är i fotposition, eftersom vi tränat så mycket på det framifrån och jag har varit för sen med att vänja in det från andra håll. Men med lite skinost på tub gick det allt att få till några fina lägganden ifrån fotpostion :) Vi jobbar vidare!


Ha en skön kväll!


Presentation

Kategorier

Fråga mig

12 besvarade frågor

Omröstning

Tränar du aktivt med din hund?
 Ja, i tävlingslydnad
 Ja, i Agility
 Ja, i Weight Pulling
 Ja, i bruks
 Ja, i flera av ovanstående
 Ja, i annat än ovanstående
 Ja, i allmänlydnad/vardagslydnad
 Ja, bara vardaglig aktivering och skoj
 Nej, min hund lever enbart som sällskap

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< April 2010 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lämna ett tassavtryck


Ovido - Quiz & Flashcards