Alla inlägg den 8 april 2010

Av Sara - 8 april 2010 21:42

Idag kom Milos alldeles egna WP-sele på posten, och jag är bara SÅÅÅÅ nöjd. Milo verkar vara nöjd han också, för han har aldrig dragit vagnen så fint och så självsäkert som idag.   


Jag fick jättebra tips och tankar på vår träning av två duktiga hundtränare, och Milos drag blev helt annorluda tack vare det.

Tidigare har jag belönat och berömt Milo precis likadant oavsett hur han drar - jag har mest lagt fokus på att få honom att dra framåt och inte backa, och inte brytt mig så mycket om att han "stegrar" eller drar med sämre teknik. Idag fick jag tipset att inte berömma honom ordentligt förrän han faktiskt drog precis rätt, så som jag vill ha det, för att han ska koppla den rätta tekniken på draget till belöningen. Så efter kommandot "framåt" stöttade jag honom bara med rösten - "kämpa,kämpa, kom igen" och precis i sekunden då han hade alla fyra på marken och drog precis med rätt teknik kom det riktiga berömmet "BRAAAA". Han gjorde ca 5-6 felfria drag med denna metoden, och vi ska absolut jobba vidare precis på samma sätt.


Elda fick sitt första träningspass i "Wp-miljö". Vi satt bredvid alla hundarna som väntade på sin tur att dra, och jag klickade för kontakt, stilla och tyst och att sitta framför mig med kontakt. Jag introducerade henne också med banan, och gick några gånger förbi vagnen och hon fick massor me godis när vi var inne på banan. En bra start. Tror ni dock att Elda är trött? Näää...den valpen går fanken inte att trötta ut! Underbart   


Här kommer några halvbra bilder på nya selen, kommer bättre på söndag när vi tränar nästa gång. Idag hann det bli mörkt innan vi fotade, men man får iallaf en uppfattning om hur den ser ut.


          

Presentation

Kategorier

Fråga mig

12 besvarade frågor

Omröstning

Tränar du aktivt med din hund?
 Ja, i tävlingslydnad
 Ja, i Agility
 Ja, i Weight Pulling
 Ja, i bruks
 Ja, i flera av ovanstående
 Ja, i annat än ovanstående
 Ja, i allmänlydnad/vardagslydnad
 Ja, bara vardaglig aktivering och skoj
 Nej, min hund lever enbart som sällskap

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< April 2010 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lämna ett tassavtryck


Ovido - Quiz & Flashcards