Alla inlägg den 2 december 2010

Av Sara - 2 december 2010 16:11

Idag tog vi en DW runda i Delsjön, på 7,5 km - 2 timmar.

Fokusen låg på uthållighet/kondition, så hundarna lastades ganska lätt, och vi höll ett raskt tempo.

Milo fick dra 10 kg större delen av vägen, och 27 kg (150% av hans egen vikt) några hundra meter, mest för att träna lite extra i uppförsbackar.

Elda fick dra 7 kg (50% av hennes egen vikt) större delen av rundan, vilket hon pinnade på med som "ingenting". Jag lät henne kämpa litegrann med ca 100%, dvs 15 kg, några hundra meter och två uppförbackar, vilket gick helt galant.


Eftersom Elda fortf är ung, sätter jag ingen större press på henne. Att vi tränar DW är mest för att få in vanan och rutinen. Att jag ibland väljer att lägga på lite tyngre vikt på henne, är för att ocksp vänja henne vid att det inte alltid är lätt. Risken, om man drar enbart lätt med hunden för länge, är att det blir en stor överraskning när man helt plötsligt ska börja ställa krav. Därför lägger jag gärna på henne lite tyngre vikt, då och då, under väldigt korta sträckor, för att hon ska känna på hur det är att kämpa lite, samt att hon inte ska vänja sig vid bara en vikt bakom sig.


Här kommer en video när Elda drar sina 7 kg. Jag väljer och försöker att ha henne lös så ofta det går under våra drag weight rundor, då Elda och Milo har helt olika tempo. Milos trav är ganska långsam, medan Elda travar väldigt snabbt. Jag vill då låta hundarna springa i sin egna natuliga takt, utan att puscha Milo för mycket, eller bromsa Elda. Så när det går, får hon springa lös, i sin egen takt.


Presentation

Kategorier

Fråga mig

12 besvarade frågor

Omröstning

Tränar du aktivt med din hund?
 Ja, i tävlingslydnad
 Ja, i Agility
 Ja, i Weight Pulling
 Ja, i bruks
 Ja, i flera av ovanstående
 Ja, i annat än ovanstående
 Ja, i allmänlydnad/vardagslydnad
 Ja, bara vardaglig aktivering och skoj
 Nej, min hund lever enbart som sällskap

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lämna ett tassavtryck


Ovido - Quiz & Flashcards