Direktlänk till inlägg 4 oktober 2010

Klubbmästerskap i Lure Coursing

Av Sara - 4 oktober 2010 17:02

Igår ställde vi upp i detta, jag och Elda. Tanken var att även Milo skulle få tävla, men i fredags blev han dålig och fick åka in till vet. Vi tror att han har muskelinflamation i ryggen, vilket gjorde att vi fick strykas från att tävla. Himla trist, men som sagt, jag och Elda fortsatte som planerat :)


Dagen var blåsig och kall, med tidvisa regnskurar. Dock var alla på gott humör. Elda var den enda staffen och den enda som inte var vinthund (förutom en vinthundsblandis) som deltog i tävlingen.


Nåja, efter Eldas lopp visste jag att hon inte kunde ha presterat bättre än så denna dag, för mig såg allt klockrent ut!


På tävling bedömmer man:


Rörlighet
Rörlighet är en hunds förmåga att snabbt och lätt röra sig i olika riktningar och under olika markförhållanden

Fart
Fart är hur snabbt en hund rör sig relativt sina konkurrenter och i förhållande till marken.

Uthållighet
Uthållighet märks i en hunds förmåga att hålla “full fart” både fysiskt och mentalt.

Entusiasm
Entusiasm är hundens intresse för och uppmärksamhet på trasan.

Följsamhet
Följsamhet är graden av hur en hund fäster blicken vid trasan och i viss mån hur hunden följer trasans bana, men även hur den samarbetar med andra hundar för att på ett effektivt sätt fånga trasan.


Maxpoängen är 200 som man kan få under ett lopp (iallaf på denna tävling).


Eldas konkurrans var 10 andra hundar, 1 Italiensk Vinthund, 3 Magyar Agarer, 3 Salukis och 3 Whippets.


Dagen slutade då med att Elda drog hem 161 poäng och en tredje placering   dvs BIF VALP 3!!!


Vi inväntar vår tur:


    


Loppet:


Min älskade prinsessa och min "vinnare":


    


Staffar, dem kan dem också!!   



 
 
Ingen bild

sebbe

4 oktober 2010 19:40

duktiga ELDA men måste ju säga att du är en grym hundförare.

 
Madelen

Madelen

5 oktober 2010 09:58

Så klart staffar kan de med, se bara! Hon är skitfin! Hälsningar Madelen (k9kiwi på hundsnack)

http://tokryck.wordpress.com

 
liz

liz

5 oktober 2010 13:52

Spana gärna in bloggen som handlar om att visa en helt annan sida av "kamphundarna"

http://www.anklagainteoss.blogg.se

 
Sara & Peanut

Sara & Peanut

5 december 2010 17:09

Va skoj det ser ut! Skitsött att Elda har ett vinthundshalsband på sig på lurecoursingen!! :D

Måste fråga hur du upplever att hennes jaktinstinkt har blivit efter sådan här träning? Min hund Peanut älskar att jaga saker. Hon har inte lyckats jaga ett vilt djur, tack och lov eftersom jag har stenkoll på henne. Men hur upplever du Elda, skulle hon dra efter en hare eller rådjur i skogen efter sån här träning. Då ska dom ju reagera snabbt som satan nr du släpper henne och lite så här springer ju harar.

Och jag vill inte ha en helt jakttokig amstaff eftersom jag ska köra sök och spår med henne i brukset.

Tack på förhand!

Sara & Co

http://workingamstaffs.doggyblogg.se

Sara

5 december 2010 17:23

hej! Detdär är nog jätte individuellt!
Elda har stött på hare 2 gånger sedan vi börjat träna LC, och inga problem. Första gången han hon inte börjat jaga, och höll sig vid mig på kommando. Andra gången satte hon igång jakten, men kom på inkallning utan problem. Hon har alltså inte förändrats alls när det kommer till inkallningen/jaktlusten på vilt. Men har man en hund som inte kommer på inkallning innan, kommer den troligtvis inte heller göra det efter ;) MEN, även om LC är simulerad harjakt, så är det ju inte en riktig hare! De jagar ju en trasa eller ett plastsnöre, och det luktar ju varken hare eller vilt :) Så det blir ju inte samma sak som att jaga "på riktigt". Tycker nästan att LC:n snarare är "Lek-jaktlust" :)

 
Sara & Peanut

Sara & Peanut

6 december 2010 15:49

Tack för svaret!

Men får du tävla i detta officiella tävlingar med din staffe? Då tävlar två hundar samtidigt om jag förstått det rätt?

Såg att det fanns en klubb i närheten och nöten skulle behöva få sitt behov att springa efter tillfredställt.. hon skulle älska sporten.. hon gjorde det skitsnyggt på MH:t helt målinriktad på bytet, fast där tog hon den i munnen och kom med den till mig... det går ju inte i LC. :D

Hälsningar Sara!

http://workingamstaffs.doggyblogg.se

Sara

6 december 2010 17:39

Nej, tyvärr får inte andra raser än vinthundar rävla officiellt, så vi tävlar enbart inofficiellt.
Det är också bara hundar som har licens som får tävla två och två, och andra raser än vinthundar får inte ta licens, så på dem inofficiella tävlingarna springer hundarna ensamma, om dem ej har licens eller/och inte är en vinthund.

Tycker helt klart att du skall kontakta dem. Är ju inga träningar nu på vintern, eftersom marken är för hård och risken för skador då är stor, men till våren! :) Här i Gbg får man komma och testa en gång gratis, sedan måste man bli medlem i vinthundsklubben för att fortsätta vara med på träningar. Vet ej om det är samma överallt, men en gång bör man iallaf få komma gratis och testa på :)

F.ö är det super om hunden griper och "dödar" bytet även på LC, det är uppskattat, och ger nog bättre poäng i tävling också! :)
Dem flesta är superpositiva att vi tränar, även om mina hundar inte är vinthundar. Att dem sedan är grymma på det, och älskar det, gör bara saken ännu bättre! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 februari 2013 18:08

Inte helt planerat, men tillslut blev det så ändå   Elda födde 7 valpar för 2 månader sedan. 6 tikar och 1 hane. Den förstfödde lille prinsessan fick bli en del av vår familj, och heter nu Pretty Angel´s Cold Asches Of Fire a.k.a "Aska".   Hon ha...

Av Sara - 12 november 2012 11:58

Oj, här ser jag att det har varit tyst allt för länge sedan sist! Konstigt detdär, med att man i perioder helt tappar lusten av att skriva!? Jag som annars älskar just detta, och att dela med mig av tankar, tips, träning, vinster, förluster, glädje o...

Av Sara - 12 maj 2011 19:16

I oktober 2009 blev vi medlemar i Swedish Working Bulldog Göteborg, som är en lokalgrupp under Swedish Working Bulldog Association. Resan har gått ganska snabbt, och nu, snart två år senare är jag själv kassör och träningsansvarig i föreningen, och...

Av Sara - 14 april 2011 14:55

Idag åkte jag och Elda iväg och tränade lite inför tävling med M och Elsa. Vi kommenderade varann, och gick igenom alla momenten i lydnadsklass 1.   Kändes bra att göra detta, så man vet lite vart man står i dem olika momenten "på riktigt".  ...

Av Sara - 14 april 2011 12:14

Jag har fortfarande varit enormt dålig på att uppdatera bloggen. Det har varit så mycket runtomkring, och alla har vi väl perioder då man inte har lika stor motivation till skrivandet antar jag.   Nåja, hundarnas träning har inte trappats ner, sn...

Presentation

Kategorier

Fråga mig

12 besvarade frågor

Omröstning

Tränar du aktivt med din hund?
 Ja, i tävlingslydnad
 Ja, i Agility
 Ja, i Weight Pulling
 Ja, i bruks
 Ja, i flera av ovanstående
 Ja, i annat än ovanstående
 Ja, i allmänlydnad/vardagslydnad
 Ja, bara vardaglig aktivering och skoj
 Nej, min hund lever enbart som sällskap

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lämna ett tassavtryck


Ovido - Quiz & Flashcards