Alla inlägg under maj 2010

Av Sara - 8 maj 2010 17:47

Idag åkte jag till Frölunda hem till K och M, där jag fick en liten privat kurs ang stretching. Detta är ju en viktig del att inte glömma när man arbetar med sin hund så mycket fysiskt som vi gör.

Har fått ett bättre grepp om allt nu, och känner mig säker på att kunna börja stretcha Milo efter träningspassen.

Tack M för att du tog dig tid! :)


Sedan åkte vi till Gunnebo slott i Mölndal för en långis i skogen tillsammans med några vänner. En löptik - som Milo inte brydde sig om alls. Ca 2 timmar var vi väl ute iallaf, och även om det regnade från och till under hela prommisen så var det riktigt trevligt. Även för hundarna, som fick sig en skön, vanlig promenad utan arbete.


Elda börjar sakta slappna av mer i andra hundars närvaro. Jag ser en långsam förbättring, och idag gick hon fint långa stunder med bra kontakt. Det ska nog bli ordning på den lille damen så småningom :P


Hoppas alla får en lika bra lördag!


Av Sara - 7 maj 2010 17:12

Den bev nog inte så lugn som jag egentligen hade tänkt.

Mötte upp två vänner och åkte till mölndal för lite back och styrketräning med hundarna.


Uppvärmning med 8,5 kg, sedan drog Milo ca 7-8 gånger med varierande vikter upp för en brant backe. Som mest kämpade han med sin egen vikt - 18 kg. Är verkligen supernöjd med dagens prestationer, och hans dragvilja blir bara bättre och bättre. Han kämpade sig upp för backen utan att ge upp, och lyckade alla gånger utan att jag hjälpte honom en ända gång!


Elda fick sig 2,5 timmars passivitetsträning. Det var väl mest ylande och skällande över att få stå uppbunden en bit bort och ha tråkigt. Men de gånger hon var tyst slängde jag dit henne en korv som belöning. Nyttig träning för henne.

När träningspasset var över och vi skulle gå av våra hundar lite, fick Elda springa lös med am staffmixen Puma en stund och röja. Hon terroriserade också Am staffen Dobby lite när hon ändå höll på ;)

Nåja, nu är både Elda och Milo nöjda, mätta och belåtna efter träningspass och middag.

Precis som det är tröttsamt för Milo och jobba tungt fysiskt, är det tröttsamt för lilla Elda att koncentera sig på att vara fysiskt stilla!


Tack M och K för en supertrevlig dag!

Av Sara - 7 maj 2010 10:55

Igår åkte vi till WP:träningen och mötte upp goda vänner för lite vagnsträning. Under uppvärmningen brukar Elda alltid vara med, och hon har blivit riktigt "het" under våra DW rundor. När jag puschar och stöttar Milo när det blir tugnt, blir Elda taggad till tusen och skall helst gallopera i kopplet samtidigt som hon ska hoppa upp och ner, till höger och till vänster.  kocko Det finns inget STILLA för denna unga damen ännu, utan det skall vara fullt ös medvetslös 24/7. Detta är alltså det vi lägger ner störst vikt vid för tillfället - att göra ingenting, att vara stilla, att hitta någon form av självkontroll.

Milo gjorde iallaf några riktigt fina drag igår, utan någon som helst tvekan.
Jag inser att mycket av detta också har o göra med att jag själv har vuxit i min roll som handler. Jag känner mig lugn, självsäker, och kan överföra detta på Milo. Vi kommer nog kunna bli ett riktigt bra team om vi fortsätter jobba hårt!

Efter vagnsträningen blev det belöning för Milos del i form av lite lydnadsträning. Vi gjorde två superfina inkallningar, där han startade riktigt explosivt. Jag håller fortf på att slipa på läggande under gång och ställande under gång.

Sedan var det Eldas tur såklart. Hon har vuxit upp och blivit en BC tror jag bestämt  biggrin Den intensiteten hon har när vi jobbar! Jag hänger knappt med!
Just nu har hon nog själv inte speciellt mycket koll på vad hon gör, men med lite träning tror jag att denna intensitet kan bli super. Hon måste bara lära sig att kontrollera den och använda den på rätt sätt.

Vi tränade på ingångar mest. Och hon jobbar så sjukt fint med bakdelskontrollen, och "snurrar" in till sidan. Sättandet börjar också ta form. Den svåra biten är ännu kvar - att sitta STILL och stanna KVAR!  hihi

Idag blir en vilodag, en långis och kanske något litet träningspass inomhus lite senare. Annars bara slappa.

Av Sara - 5 maj 2010 21:01

Här har det varit tyst heeeela veckan! Men har något att skylla på, jag har extrajobbat varje dag. När vi kommit hem har jag inte orkat annat än att lägga mig i soffan och somna.

Imorgon blir nog sista dagen jobbande för nu...ser fram emot en lugn helg med mycket hundträning på schemat.


Idag har vi varit på WP:n, och oj vad trevligt det var med massor av folk! Härligt att nya medlemar börjar droppa in ganska mycket :)


Milo fick köra ännu ett intervallpass med 10,5 kg de längsta sträckorna och 15,5 kg i tre omgångar. Han börjar sakta men säkert hitta rätt takt, och viljan växer sig sakta starkare.

En solig vårkväll tillsammans med hundvänner, underbart! :)

Imorgon blir det lite vagnsträning, och så tänkte jag slänga in lite lydnadsträning också.  


Nu ska vi lägga oss i soffan och vila resten av kvällen.

Presentation

Kategorier

Fråga mig

12 besvarade frågor

Omröstning

Tränar du aktivt med din hund?
 Ja, i tävlingslydnad
 Ja, i Agility
 Ja, i Weight Pulling
 Ja, i bruks
 Ja, i flera av ovanstående
 Ja, i annat än ovanstående
 Ja, i allmänlydnad/vardagslydnad
 Ja, bara vardaglig aktivering och skoj
 Nej, min hund lever enbart som sällskap

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lämna ett tassavtryck


Ovido - Quiz & Flashcards