Direktlänk till inlägg 14 maj 2010

Kantarellsök igen

Av Sara - 14 maj 2010 18:33

Idag satte vi igång med kantarellsöket efter ca 6 månaders uppehåll. Iår har jag målet att Milo ska bli helt färdig, och kunna leta upp katareller åt min far :)


Vi åkte till änggården för att träna tillsammans med M och Elsa. Vi valde att starta med specialsöksbanan, för att se hur mycket hundarna faktiskt kom ihåg sedan sist. Det är alltid bra att damma av gamla kunskaper lite grann.

Banan sattes upp i skogen, för den störningen kände vi att dem nog klarade av. Och jodå, det var inget fel på deras minne.


Milo markerade rätt burk genom att sätta sig, inget fel där inte. Vi måste dock jobba på den biten att han skall sitta kvar vid bruken och invänta belöningen där, inte röra sig mot mig när jag klickar. Detta problemet har jag inte i andra sammanhang, men i kantarellsöket har han svårigheter med just detta.


Efter några kortare träningspass på banan, gömde vi 7 burkar i skogen, varav två innehöll annat än kantarell. Vi ville alltså att hundarna skulle markera dem burkar som inehöll svampen genom att sätta sig, och inte göra det på dem som innehöll annat.

Milo missade 3 burkar, men markerade 3 st med kantarell och nosade och gick förbi en som inte inehöll svamp.  

Hur bra som helst tycker jag, med tanke på att vi inte tränat på så länge.


Elda fick spendera en timme uppbunden i ett träd. Hon var väl missnöjd mest hela tiden, och vi fick väl kanske någon tyst minut, men annars var det ett evigt klagande. Nåja...det ända sättet att få bukt på det problemet är att fortsätta utsätta henne för det. Så det släpper nog med tiden.

Efter träningspasset fick först Milo leka av sig med Elsa. Dem är så goda vänner och tycker om varann så otroligt mycket. Härligt att se!

Sedan fick Milo kolla på medan Elda och Elsa bekantade sig lite, lekte och hade lite latjo.


När vi skulle hem igen ringde A och frågade om jag ville hänga med på en liten promenad. Så jag åkte vidare till högsbohöjd, och vi gick ut i skogen med hundarna. Elda fick leka loss tillsammans med hennes am staff tik Leya i någon timme ungefär.

Elda är så otroligt härlig! A hade godis i handen, och Elda satt och fundelerade på hur hon skulle lyckas få sig en smakbit. Hon går fram, ställer sig framför henne, och gör sedan en klockren ingång till hennes vänstra sida! haha, sååå härligt att hon erbjöd just det beteendet också. Självklart fick hon godis, och efter det försatte hon att erbjuda snygga ingångar för att få sig mer godis. haha, såg bara så härligt ut!!


Nu sussar hundarna i soffan, och är nöjda med dagens händelser.

 
 
Siri

Siri

15 maj 2010 15:15

Måste säga att jag tycker du verkar ha en väldigt trevlig inställning till hunduppfostran *gillas* Inspirerande blogg =) Lycka till med kantarellerna!

http://www.freewebs.com/siriscappo

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 februari 2013 18:08

Inte helt planerat, men tillslut blev det så ändå   Elda födde 7 valpar för 2 månader sedan. 6 tikar och 1 hane. Den förstfödde lille prinsessan fick bli en del av vår familj, och heter nu Pretty Angel´s Cold Asches Of Fire a.k.a "Aska".   Hon ha...

Av Sara - 12 november 2012 11:58

Oj, här ser jag att det har varit tyst allt för länge sedan sist! Konstigt detdär, med att man i perioder helt tappar lusten av att skriva!? Jag som annars älskar just detta, och att dela med mig av tankar, tips, träning, vinster, förluster, glädje o...

Av Sara - 12 maj 2011 19:16

I oktober 2009 blev vi medlemar i Swedish Working Bulldog Göteborg, som är en lokalgrupp under Swedish Working Bulldog Association. Resan har gått ganska snabbt, och nu, snart två år senare är jag själv kassör och träningsansvarig i föreningen, och...

Av Sara - 14 april 2011 14:55

Idag åkte jag och Elda iväg och tränade lite inför tävling med M och Elsa. Vi kommenderade varann, och gick igenom alla momenten i lydnadsklass 1.   Kändes bra att göra detta, så man vet lite vart man står i dem olika momenten "på riktigt".  ...

Av Sara - 14 april 2011 12:14

Jag har fortfarande varit enormt dålig på att uppdatera bloggen. Det har varit så mycket runtomkring, och alla har vi väl perioder då man inte har lika stor motivation till skrivandet antar jag.   Nåja, hundarnas träning har inte trappats ner, sn...

Presentation

Kategorier

Fråga mig

12 besvarade frågor

Omröstning

Tränar du aktivt med din hund?
 Ja, i tävlingslydnad
 Ja, i Agility
 Ja, i Weight Pulling
 Ja, i bruks
 Ja, i flera av ovanstående
 Ja, i annat än ovanstående
 Ja, i allmänlydnad/vardagslydnad
 Ja, bara vardaglig aktivering och skoj
 Nej, min hund lever enbart som sällskap

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lämna ett tassavtryck


Ovido - Quiz & Flashcards